کد خبر: ۳۵۶۷۶
 

روزنامه همشهری نوشت:

اگرچه مقامات وزارت بهداشت در روزهای گذشته نسبت به کنترل تب کریمه کنگو در کشور اطمینان خاطر داده بودند و آمارهای ابتلای به تب کنگو در سال‌جاری در مقایسه سال گذشته را کمتر دانسته بودند، اما ثبت مواردی از ابتلا به تب کنگو در ۲ استان جدید، موج جدیدی را به راه انداخته است.

مرگ مشكوك 2 نفر در آخر هفته شهر تهران، احتمال‌ها درباره ابتلاي آنها به تب كنگو را تقويت كرده است. ظهر چهارشنبه گذشته، درحالي‌كه هنوز چند ساعتي از اعلام مرگ مرد ميانسالي در شمال تهران با احتمال مرگ بر اثر تب كريمه كنگو نگذشته بود، بازپرس سيدسجاد منافي آذر كشيك جنايي پايتخت در جريان مرگ مرموز مرد ٣٥ساله‌اي اين‌بار در جنوب پايتخت قرار گرفت.

بررسي‌ها حكايت از اين داشت كه مرد جوان ساعتي قبل‌تر توسط خانواده‌اش به بيمارستان منتقل شده و به‌دليل حال وخيم جانش را از دست داده است. از آنجا كه اعلام شده مرگ وي به‌احتمال زياد بر اثر تب كريمه كنگو بوده و علائم اين بيماري را داشته است، قاضي جنايي دستور داده تا جسد به بخش ايزوله پزشكي قانوني منتقل شود تا علت اصلي مرگ موموز مرد جوان مشخص شود. پيش از اين يك مورد مشكوك تب كنگو نيز در يك دامداري در اطراف تهران به ثبت رسيده بود.

ابتلاي زن عشايري در بروجن

با شروع فصل گرما، تب كنگو افرادي كه با دام سروكار دارند را در معرض خطر جدي قرار داده است. جديدترين مورد مشاهده در چهارمحال و بختياري نيز بر همين ادعا مهر تأييد زده است. به گفته رئيس مركز بهداشت چهارمحال و بختياري، در پي مراجعه زني 40ساله از عشاير منطقه شمس‌آباد بروجن واقع در 60كيلومتري شهركرد به مراكز درماني با علائم مشكوك به بيماري تب كريمه كنگو، نمونه گيري‌هاي لازم از وي انجام و به تهران ارسال و نتيجه اين آزمايش مثبت تشخيص داده شده است. اين زن براي پيگيري روند درماني خود به بيمارستان الزهراي اصفهان اعزام شده است.

ابتلاي 4نفر در اليگودرز

خبرها حكايت از ثبت 3 يا 4مورد مشكوك به تب كنگو در شهرستان اليگودرز استان لرستان دارد. اگرچه خدابخشي نماينده مردم اين شهرستان در مجلس، ثبت 4مورد را قطعي دانسته و آلوده شدن اين افراد را دليلي بر ناكافي بودن اقدامات بهداشتي براي مقابله با تب كنگو قلمداد كرده اما مسئول روابط عمومي شبكه بهداشت و درمان اليگودرز، ابتلاي 3نفر را تأييد كرده است. او ماجرا را اينگونه شرح داده است: نخستين نفر از روستاهاي شهرستان با مراجعه به مراكز درماني اعلام كرده كه مورد گزش كنه قرار گرفته و علائم بيماري تب كنگو را نيز داشت، ولي به‌علت طولاني شدن جواب قطعي گروه پيشگيري مبارزه بيماري شهرستان پس از تهيه نمونه آزمايشگاهي اقدامات اوليه درمان را با داروهاي لازم انجام داده و وضعيت بيمار نيز روبه بهبود بود كه به دلايلي اين بيمار به بيمارستان الزهرا اصفهان انتقال داده شد. ۲مورد نيز از طريق ارجاع به آمبولانس و مراكز درماني داشتيم كه به بيمارستان شهيد وليان اليگودرز منتقل شده‌اند.

به گفته اين مقام مسئول، ظرف 20روز آينده از سوي مركز انستيتو پاستور مشخص خواهد شد كه آيا اين افراد به تب كنگو مبتلا شده‌اند يا خير؟

تکمیلی: تکذیب ابتلای ۳ نفر به بیماری تب کریمه کنگو در تهران

مدیرکل دامپزشکی استان تهران گفت: در استان تهران تا به امروز گزارشی درباره ابتلای مردم به بیماری ویروسی تب خون ریزی دهنده کریمه و کنگو نداشته ایم.

به گزارش حکیم مهر به نقل از تسنیم، «دکتر سید اصغر برائی نژاد» مدیرکل دامپزشکی استان تهران با رد خبر ابتلای 33 نفر به بیماری تب کریمه کنگو در استان تهران اظهار کرد: در استان تهران تا به امروز گزارشی درباره ابتلای افراد به بیماری ویروسی تب خونریزی دهنده کریمه کنگو نداشته ایم.

بنابراین گزارش امروز خبرهای غیر رسمی درباره ابتلای 3 نفر به بیماری تب کریمه کنگو در استان تهران منتشر شده بود.
 
 
نظر شما
ادامه