کد خبر: ۳۵۶۷۱
 

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی گفت: کشتار غیرمجاز دام (خارج از کشتارگاه های مجاز) دغدغه اصلی دامپزشکی این استان در انتقال بیماری تب کریمه کنگو است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر محسن شانقی» افزود: تا کنون موردی از بیماری تب کریمه کنگو در جمعیت دامی و انسانی استان مرکزی مشاهده نشده است و با توجه به تجهیز صد در صدی 11 کشتارگاه سنتی استان مرکزی به پیش سردکن و نگهداری لاشه دام ها به مدت 24 ساعت در دمای صفر تا چهار درجه در این واحدها، دغدغه ای در این زمینه برای بیماری تب کریمه کنگو در این استان وجود ندارد.

وی ادامه داد: با توجه به گرم شدن هوا و فعالیت کنه های آلوده به بیماری تب کریمه کنگو نیاز است مردم گوشت مورد نیاز خود را از مراکز عرضه و فروشگاه های مورد تایید دامپزشکی استان مرکزی خریداری کنند و از خرید گوشت از مراکز غیر مجاز خودداری کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی جلوگیری از کشتار غیر مجاز دام خارج از کشتارگاه ها را از دیگر راه های کنترل بیماری تب کریمه کنگو اعلام کرد و گفت: نیاز است مردم برای جلوگیری از انتقال این بیماری گوشت و آلایش گوشتی مورد نیاز خود را از اماکن بهداشتی و مورد تایید این اداره کل تهیه کنند از کشتار دام در فصول گرم سال در اماکن عمومی و منازل خودداری کنند و در صورت ذبح دام، ضمن استفاده از دستکش، عینک، چکمه و لباس مناسب لاشه دام را قبل از مصرف تا 24 ساعت و جگر و قلوه را تا 48 ساعت در دمای صفر تا چهار درجه نگهداری کنند.

دکتر شانقی گفت: با توجه به ارتباط مستقیم کارگران کشتارگاه ها با دام زنده و آلایش دامی بیشترین نگرانی دامپزشکی برای جلوگیری از انتقال بیماری در زمینه رعایت مسائل بهداشتی توسط کارکنان این اماکن است و به دلیل رعایت مسائل بهداشتی و خنک سازی لاشه در کشتارگاه های مجاز نگرانی برای مصرف گوشت در سطح جامعه وجود ندارد.

وی از توزیع سم برای ضد عفونی دام و جایگاه دام ها در بین شوراهای روستاها و مناطقی که تراکم جمعیت دامی در استان مرکزی وجود دارد خبرداد و گفت: نیاز است دامداران برای مقابله و پیشگیری از این بیماری به سم و ضد عفونی دامداری های خود اقدام و همکاری های لازم را با بازرسان این اداره کل داشته باشند.

استان مرکزی با 12 شهرستان، و یک هزار و 539 روستا، دارای 622 واحد مرغداری صنعتی، 491 واحد گاوداری صنعتی و 191 واحد کارگاه پرورش آبزیان است.
 
 
نظر شما
ادامه