کد خبر: ۳۵۵۱۸
 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به شناسایی ۹ مورد متحمل مبتلا به بیماری تب کریمه کنگو در استان کرمان گفت: از این تعداد نتیجه آزمایش یک نفر مثبت است .

به گزارش حکیم مهر به نقل از مهر، «دکتر سید وحید احمدی طباطبایی» از شناسایی ۹ مورد مشکوک مبتلا به بیماری تب خونریزی دهنده کریمه  کنگو در استان کرمان خبر داد و اظهار کرد: این افراد دامدار بوده و با دام در تماس بودند.

وی گفت: این افراد در بافت، زرند، شهربابک شناسایی شده اند که بیمار شهربابکی اکنون در یکی از بیمارستان های یزد بستری است.

احمدی طباطبایی با اشاره به اینکه آزمایش قطعی یکی از این افراد مثبت شده است؛ افزود: این فرد برای معالجه به یزد رفته است و جزو آمار استان کرمان محسوب نمی شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: روند درمان این افراد در بیمارستان های افضلی پور، زرند و بافت در حال انجام بوده و در حال حاضر حال عمومی آنها مساعد است.

وی گفت: داروی این بیماری حتی برای افراد متحمل هم بلافاصله بعد از بستری شدن در بیمارستان آغاز می شود چرا که ترشحات این افراد آلوده کننده است و باید تحت درمان دارویی قرار بگیرند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: زمانی که افراد تحت درمان قرار گیرند بیماری قابل کنترل است اما در صورتی که تحت درمان قرار نگیرند آمار مرگ و میر بالا می رود.

گزش کنه عامل انتقال تب کریمه کنگو

احمدی طباطبایی با اشاره به اینکه این بیماری از طریق گزش کنه به انسان منتقل می شود، ادامه داد: هر سال با گرم شدن هوا احتمال انتقال این بیماری از طریق کنه افزایش می یابد چرا که در اثر افزایش دما تعداد کنه های همراه دام بیشتر می شود بنابراین شیوع این بیماری دور از انتظار نیست.

وی به بیان تاریخچه بیماری تب کریمه کنگو پرداخت و تشریح کرد: این بیماری نخستین بار در سال ۱۹۴۲ در کریمه روسیه و سپس در سال ۱۹۵۶ در کنگو آفریقا مشاهده شد و به همین علت این نام بر روی آن گذاشته شده است.

احمدی طباطبایی بیشترین گزارش این بیماری را مربوط به استان سیستان و بلوچستان دانست و افزود: قاچاق دام از مرز پاکستان و افغانستان به سیستان و بلوچستان یکی از اصلی ترین دلایل شیوع بیماری تب کریمه کنگو در کشور است.

وی با اشاره به هم مرزی کرمان با سیستان و بلوچستان گفت: ورود دام های قاچاق به مناطق هم مرز می تواند باعث شیوع بیماری در استان کرمان شود.

آشنایی با علائم بیماری تب کریمه کنگو

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: علائم این بیماری با تب آغاز و بعد از گذشت چهار روز بیمار دچار خون ریزی از بینی، لثه، روده یا دیگر قسمت های بدن می شود ضمن اینکه ممکن است بیمار دچار سردرد شدید، بی اشتهایی و حالت تهوع شود.

احمدی طباطبایی گفت: چنانچه افراد دارای سابقه تماس با دام یا افرادی که به مناطق روستایی سفر کرده اند دچار علائمی نظیر تب همراه با درد عضلانی و خون ریزی شوند حتما باید به پزشک مراجعه کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به اینکه این احتمال شیوع این بیماری در یک گروه خاص بیشتر است، گفت: با نگاهی به افراد مبتلا متوجه می شویم اکثر بیماران بر اثر گزش کنه، له کردن این حشره بر روی پوستشان، تماس مستقیم با خون تازه دام یا حیوان بیمار دچار تب کریمه کنگو شده اند.

لزوم پرهیز از له کردن کنه روی پوست افراد

وی با اشاره به اینکه این بیماری از طریق گزش کنه به انسان منتقل می شود، افزود: افراد توجه داشته باشند در صورت مشاهده کنه روی پوست از له کردن آن خودداری کرده و با استفاده از وسایلی نظیر موچین این حشره را از روی پوست برداشته و بدون تماس دست نابود کنند.

وی با تاکید بر اینکه افراد از تماس با خون دام تازه ذبح شده جدا خودداری کنند، افزود: باید نظارت نیروی انتظامی در خصوص جلوگیری از قاچاق دام شدت یافته و در مرزها برخورد قاطع در این خصوص صورت گیرد.

پیش سردکن ها مهم ترین سد برابر کنگو

طباطبایی بر لزوم تجهیز تمامی کشتارگاه ها به پیش سرد کن تاکید کرد و افزود: لازم است گوشت دام تازه ذبح شده در پیش سردکن ها به مدت ۲۴ ساعت نگهداری شود که این مساله در جلوگیری از این بیماری بسیار تاثیرگذار است.

وی گفت: کشتارگاه شهر کرمان مجهز به این سیستم است اما متاسفانه در مناطق کوچک نظیر بم و بافت پیش سردکن وجود ندارد که حتما باید نسبت به تجهیز کشتارگاه ها اقدام شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان ادامه داد: مردم توجه داشته باشند که از ذبح دام خارج از کشتارگاه ها جدا خودداری کنند، متاسفانه همچنان شاهد کشتار غیرقانونی در برخی مکان ها هستیم.

گوشت از مراکز مورد تایید دامپزشکی تهیه شود

وی با تاکید بر لزوم تهیه گوشت از مراکز معتبر و مورد تایید دامپزشکی و دارای مهر کشتارگاه افزود: بسیار مهم است مردم بعد از خریداری گوشت آن را به مدت ۲۴ ساعت در یخچال نگهداری کرده و هنگام خرد کردن گوشت هم از دستکش استفاده کنند.

طباطبایی عنوان کرد: تب کریمه کنگو جزو بیماری های شغلی است و بیشتر بین دامپزشکان، دامداران، قصابان و افراد در تماس با دام بروز می کند و تمام ۹ مورد شناسایی شده در کرمان در دامداری مشغول به کار بودند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: بسیار اهمیت دارد قصابان و افرادی که ذبح دام را انجام می دهند از روپوش، دستکش و عینک مخصوص استفاده کنند.

وی گفت: همچین تاکید می شود افرادی که با دام سر و کار دارند پایین شلوار خود را درون چکمه قرار دهند که کنه وارد بدن آنها نشوند اما متاسفانه اکثر افراد به این مواد توجه نمی کند.

طباطبایی گفت: افراد معمولی هم باید مراقب باشند از نزدیک شدن به مکان های نگهداری دام پرهیز کنند چرا که احتمال گزش کنه وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه مصرف غذاهایی نظیر کباب و همبرگر در صورت پخت کامل هیچ مشکلی ندارد، افزود: مردم نگران نباشد استفاده از گوشت کاملا پخته هیچ مشکلی ندارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان بیان کرد: به آشپزها هم توصیه می شود که مراقب باشند غذایی که در رستوران ها و فست فودیها در اختیار مردم قرار می دهند کاملا پخته شود.
 
 
نظر شما
ادامه