کد خبر: ۳۵۴۸۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
 

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان اراک گفت: بعد از کشتار حیوان در صورتی که 24 ساعت داخل سردخانه قرار داده شود، عملا بسیاری از بیماری ها مثل تب مالت و کنگو با این جمود نعشی از بین می روند، اما متاسفانه شهرداری که متولی کشتارگاه است هنوز که هنوز است نتوانسته مشکلات سردخانه کشتارگاه اراک را رفع کند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «دکتر محمدرضا جوانمرد» در جلسه کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی شهرستان اراک که در محل فرمانداری برگزار شد، بیان کرد: شبکه دامپزشکی اراک 12 سال است که پیگیر رفع مسائل و مشکلات این حوزه است و این در حالی است که این شبکه مستقیما با سلامت مردم در ارتباط است، اما متاسفانه رفع مشکلات این حوزه جدی گرفته نمی‌شود، شاهد برگزاری جلسات و مصوبات متعدد در جهت بررسی مشکلات این حوزه هستیم، اما عملاً این جلسات بازخورد مثبتی در پی ندارند.

وی با اشاره به این‌که تب کنگو در حدود 70 سال پیش در کشور گینه و شوروی شروع شده و در سالهای اخیر ایران با این بیماری مواجه شده است، گفت: علاج واقعه را قبل از وقوع باید انجام داد، قبل از اینکه فردی به این بیماری مبتلا شود باید راهکارهای مناسب در جهت پیشگیری از این بیماری اتخاذ شود.

وی افزود: بیماری فوق در حیوانات ناقل این بیماری هیچگونه علائمی ندارد و حیوان بعد از چند روز تب خفیف کاملا سالم و فقط ناقل بیماری است و این در حالی است که مسئول فنی کشتارگاه نمی تواند این بیماری را تشخیص دهد. تماس انسان با گوشت، خون و ترشحات حیوان ناقل بیماری می تواند باعث ابتلای انسان شود. این ویروس ضعیف است و با اسید، دما و پخت مناسب از بین می رود، مسئله اصلی اینست که قبل از پخت در صورتی که فردی بدون دستکش اقدام به آماده سازی گوشت کند امکان دارد به این بیماری مبتلا شود.

وی با بیان این‌که باید مشکلات سردخانه کشتارگاه اراک اصلاح شود افزود: توان پائین سرمایشی، ایزوله نبودن، درزبندی، عدم اتصال ریل برای جابجایی احشام از جمله مشکلات سردخانه کشتارگاه است، با توجه به بررسی‌هایی که در هشتم اسفندماه 95 انجام شده این سردخانه امکان بهره‌برداری ندارد.

جوانمرد بیان کرد: کنه عامل اصلی انتقال بیماری تب کنگو است، شبکه دامپزشکی شهرستان اراک برای سم‌پاشی و ضدعفونی ویروس و کنه اقدام کرده است، با توجه به این‌که احتمال شیوع این بیماری تا اواخر فصل گرما وجود دارد سم‌پاشی تا پایان این فصل ضرورت دارد، اما به‌علت کاهش بودجه از لحاظ تخصیص اعتبار برای سم‌پاشی روستاها با مشکل مواجه هستیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر با شرایط بحرانی روبرو هستیم و ارگان‌های مسئول موظف هستند که اقدامات فوری در این زمینه انجام دهند، اقدامات فعلی جوابگوی مردم نیست، سردخانه یکی از موارد تضمین سلامت گوشت است و شرایط به گونه‌ای است که هر چه زودتر باید مشکلات سردخانه برطرف شود . در صورتی که شهرداری و اتحادیه اختلافات را کنار بگذارند مشکلات مربوط به سلامت سلاخ‌ها در این حوزه نیز برطرف می‌شود.

به گزارش ایسنا، «منوچهر کاظمی» عضو شورای شهر اراک نیز در این جلسه در خصوص تب کنگو و مشکلات سردخانه دامپزشکی شهر اراک، گفت: شورای شهر در روز دوشنبه به عنوان نطق پیش از دستور مسئله را با شهردار اراک مطرح می کند.

وی افزود: طبق جلسه کمیته ساماندهی شهرداری 300 میلیون تومان برای رفع نواقص پیش سردخانه کشتارگاه مصوب کرد، شورای شهر تلاش می کند که شهرداری تامین اعتبار در این خصوص را در اولویت کاری قرار دهد.

به گزارش ایسنا، نماینده دادستانی نیز در این جلسه با اشاره به مشکلاتی که شهرستان اراک به صورت مستمر با آن مواجه است، عنوان کرد: شرکت آلومینیوم‌سازی، شرکت املاح معدنی و کشتارگاه از جمله مشکلات این شهر است که با وجود برگزاری جلسات متعدد در خصوص رفع مشکلات آن، باز هم به نتیجه مطلوب نمی‌رسد.

نجری افزود: هیچ همتی در خصوص رفع مسأله کشتارگاه اراک نیست، پیش سردخانه اراک سالهای متمادی است که با مشکل مواجه است، چندین بار در خصوص پلمب این مجموعه اقدام شده است که با مخالفت روبرو شدیم چنانچه با ادامه این روند مردم گوشت آلوده مصرف کنند آن زمان دیگر دیر است و نمی توان آنرا جبران کرد.

وی عدم حضور مسئولان شهری و کشتارگاه را در این جلسه مورد انتقاد قرار داد و عنوان کرد: برای حل موضوع رفع نواقص سردخانه کشتارگاه اراک ضرورت دارد که ضرب العجل جدی برای آن قرار داده شود.

به گزارش ایسنا، رئیس مرکز بهداشت اراک نیز در این جلسه گفت: در مورد بیماری التور در ایران  31 مورد ابتلا و 3 مورد فوتی گزارش شده است، امید است با تمهیدات لازم درصد ابتلا به این بیماری در استان ما همچنان در حد صفر باقی بماند.

 «دکتر قنبر فراهانی» ادامه داد: هر فردی که اسهال آبکی و سن بالای دو سال داشته باشد، موضوع بیماری التور برای او مطرح می‌شود و اگر در آزمایش نیز ثابت شود، مورد قطعی می‌شود.

وی بیان کرد: در کشور یمن 1671 نفر مبتلا به این بیماری شدند که از این تعداد درحدود 21 نفر فوت شدند، بخاطر ارتباطی که وجود دارد لازم است کاملا شرایط و موارد مشکوک رصد شود تا همه گیری ایجاد نشود.

فراهانی عنوان کرد: نظارت بر سلامت آب مصرفی، ضدعفونی سبزیجات و میوه جات جالیزی، مصرف آبلیمو در مسافرت، عدم استفاده از نوشابه و کلرسنجی آب از جمله مواردی است که در صورت رعایت این نکات امکان همه گیری کاهش می یابد.

وی بیان کرد: مرکز بهداشت انتظار دارد که بخشداری با اطلاع رسانی به دهیاری ها، احتمال طغیان این بیماری را از بین ببرد، کلرزنی آب توسط آبفا انجام شود، سازمان میوه و تره بار سبزی از استان هایی که سبزیجات آنها دچار آلودگی هستند خریداری نکند و سازمان پارکها و فضای سبز اقدام به نصب تابلو در محل هایی که شیرهای آب غیر قابل شرب دارند، کند.

فراهانی اظهار کرد: اولین اقدام مرکز بهداشت در روستاها آموزش در سطوح مختلف از پزشکان تا بهورز است و هماهنگی های بین بخشی با بیمارستان ها در رابطه با نمونه گیری نیز انجام شده است.

وی با اشاره به بهره گیری از سفیران سبز برای فرهنگ سازی، عنوان کرد : وزارت بهداشت در راستای ارتقا سطح سلامت جامعه برنامه تحول سلامت را اجرایی کرده است که در همین خصوص در مراکز و پایگاه سلامت خدمات خطر سنجی برای افراد 30 تا 69 سال انجام می شود و تحت مراقبت، پیشگیری و درمان قرار می گیرند.

فراهانی، خودمراقبتی اجتماعی، ارتقا سلامت در محیط کار، بهبود عملکرد کارکنان، کاهش میزان آسیب های شغلی، افزایش روحیه و بهبود روابط بین فردی را از دیگر اقدامات این سازمان برشمرد.

بخشدار بخش مرکزی در این جلسه نیز گفت: در حال حاضر قسمتی از کشتار در روستاها اتفاق می افتد و عملا نظارتی بر آنها مترتب نیست، اکیپ ها هم توان نظارت بر آنها را ندارند، و این در حالی است که برای پیشگیری از این بیماری نیاز به نظارت آنی و بازدید فشرده است.

 «عبدالرضا حاج علی بیگی» افزود: با توجه به حجم بالای کشتار در روستای داود آباد نظارت و سمپاشی این منطقه ضرورت دارد.

به گزارش ایسنا، در این جلسه مصوب شد طی یک هفته برای رفع مشکلات سردخانه کشتارگاه اقدام شود، شهردار و مدیر کشتارگاه علت عدم حضورشان را در این جلسه کتبا توضیح دهند، از طریق کمیته اعتباری شهرستان برای سم پاشی در خصوص کنه ناقل بیماری تب کنگو اعتبار لازم در نظر گرفته شود و تمهیدات لازم برای نظارت بر کشتار روستاها در نظر گرفته شود.

در این جلسه نظارت بر شبکه آب شرب روستاها، جلوگیری از فعالیت دست فروشان بحرانی، پیگیری در خصوص آب امان آباد، مشکلات انشعاب روستای قنیاروق و تحت پوشش قرار گرفتن آب روستاها توسط آب و فاضلاب روستایی مورد بررسی قرار گرفت.
 
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۳
0
0
چه ما مردم بدبخت هستیم که کشتارکاه را شهرداری اداره میکند
نظر شما
ادامه