کد خبر: ۳۵۳۷۶
تعداد نظرات: ۱۷ نظر
برای نخستین بار در جهان:
«دکتر بهنام غفارزاده» جراح چشم‌پزشک اظهار داشت: این عمل با تیم متخصص بیهوشی، دامپزشک، متخصص چشم، تکنیسین اتاق عمل و بیهوشی انجام شد ...
 

حکیم مهر - برای نخستین‌بار در جهان عمل جراحی کاتاراکت (آب مروارید) بر روی یک اردک 9 ساله در تبریز به طور موفقیت آمیز انجام شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، این عمل توسط «دکتر بهنام غفارزاده» متخصص چشم و «دکتر مهدی زنگباری» متخصص بیهوشی انجام شد.

دکتر بهنام غفاززاده با بیان این که تا کنون عمل کاتاراکت اردک در جهان گزارش نشده است، گفت: این اردک حدود 9 ساله بوده که در اثر ضربه سر، یک چشم بینایی خود را از دست داده و دچار آب مروارید شده بود؛ برای این اردک احتمال گلوکوم وجود دارد و طبق رفتار این اردک متوجه شدیم که درد زیادی را تحمل می‌کند .

این جراح چشم پزشک با اشاره به اینکه بیمارستان دامپزشکی توانایی انجام عمل اردک را نداشت و از این رو تصمیم بر انجام عمل در بیمارستان انسانی شد، گفت: همانطور که این جراحی برای اولین بار در کشور و حتی جهان انجام شد، از این رو تفاوت زیادی با جراحی انسانی داشت و با توجه به اینکه چشم اردک از انسان کوچک‌تر است، احتمال استفاده از لنز برای آن نیست.

دکتر بهنام غفاززاده اظهار داشت: این عمل برای اولین بار در جهان است که بر روی اردک انجام می‌شود و هیچ تجربه‌ای در این باره وجود ندارد.

وی افزود: این عمل توسط تجهیزات دامپزشکی ممکن نبود، از این رو تصمیم گرفته شد تا در این عمل از تجهیزات عمل چشم انسان استفاده شود.

وی تاکید کرد: این قبیل حرکات بسیار قابل تحسین است و این عمل می‌تواند گام مثبتی در راستای فرهنگ‌سازی مهربانی با حیوانات باشد.

غفارزاده خاطرنشان کرد: نتیجه‌ی عمل تا حدی در همان وهله‌ی عمل مشخص می‌شود، اما پس از طی دو الی سه روز و پس از اتجام معاینات در روز یکشنبه‌ی هفته‌ی آتی نتیجه کاملاً مشخص خواهد شد.

وی با بیان اینکه پزشکان و کادر پزشکی این عمل نسبت به نتیجه خوش بین هستند، گفت: این اردک که مالکانش او را «اودو» نام داده‌اند، به دلیل عدم بینایی چشم چپ سر خود را به سمت منبع نور و صدا برمی‌گرداند و به گفته‌ی مالک درد نیز دارد و تیم پزشکی نهایت تلاش خود را برای بهبود اودو خواهند کرد .

غفارزاده خاطرنشان کرد: از آنجایی که اردک در حال حاضر توانایی دید نداشته و در خوردن و آشامیدن دچار مشکل بود بعد از عمل بینایی خود را به دست خواهد آورد.

وی بیان کرد: این عمل با تیم متخصص بیهوشی، دامپزشک، متخصص چشم و تکنیسین اتاق عمل و بیهوشی انجام شد.

غفارزاده به اهمیت رسانه‌ای شدن این جراحی در فضای مجازی تاکید کرد و گفت: وقتی کشورهای بیگانه در حال کشف موارد منفی از جمله سگ‌آزاری در یک شهر ایران هستند که سوءاستفاده های زیادی هم می‌کنند، باید این جراحی بزرگ در جهان هم انعکاس یابد.

غفارزاده در حین عمل اظهار کرد: با توجه به ضعیف بودن مردمک حیوانات احتمال از بین رفتن مردمک بود که خوشبختانه زیر نور متوجه جمع‌شدگی و حرکت مردمک شدیم که امید بهبود را چندبرابر کرد.

 «اودو» به عنوان یک عضو از خانواده پذیرفته شده است

اندرزی، مالک اردک نیز در این رابطه بیان کرد: این اردک که هنگام خرید جوجه اردک بود، اکنون 9 سال است که نزد ما زندگی می‌کند و به عنوان یک عضو از خانواده پذیرفته شده است.

وی با اشاره به وابستگی اردک به او گفت: محبت بیش از حد ما به او سبب ایجاد دلبستگی محکمی بین او و ما شد و بالاخره این وابستگی مشکل ساز شد و روزی در حالی که اردک به دنبال من می دوید تا از بیرون رفتنم جلوگیری کند، سرش لای لولای در ماند و چشم چپش سفید شد .

وی افزود: به دامپزشک مراجعه کردم که ابراز ناامیدی از بهبود دوباره را داشتند، ولی پس از تحقیق فراوان تصمیم گرفتم تا او را نزد چشم پزشک ببرم که دکتر غفارزاده متخصص چشم با مطالعات در این خصوص امید بهبود دوباره را دادند.

وی افزود: پس از آسیب به چشمش متوجه شدم که او بینایی اش را از دست داده و درد می کشد، از این رو مجبور می‌شدم تا غذا را با دستم به او بدهم.

وی خاطرنشان کرد: اودو علاوه بر گیاه و دانه‌ی پرندگان، انواع غذاهای انسانی حتی پیتزا و خورشت هم می‌خورد.

به گفته ی پزشک متخصص این عمل که 30 دقیقه به طول انجامید، سه الی چهار برابر زمان صرف شده برای عمل چشم انسان زمان برد و استرس آن نیز بیش از عمل چشم انسان بود. همچنین عمل موفقیت آمیز بوده و نتیجه‌ی آن روز یکشنبه هفت خرداد ماه سال جاری اعلام خواهد شد.

 

منبع: ایسنا – فارس

 

انتشار یافته: ۱۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
دکتربدیعی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۵
0
0
آفرین برانسان های مهربان
دكتر بازايي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۵
0
0
چه كار خوب و مناسبي از همكاران بخش پزشكي ، متاسفانه بايد به اين فكر كنيم كه چه زماني مي خواهيم به جايي برسيم كه با اينكه توان تئوري اگر نگم بالاتر بلكه همسطح پزشكان داريم به لحاظ لجستيك هم بتوانيم به سطح آنها برسيم و بلكه بالاتر قرار بگيريم ... مطمئنا تا زماني كه بخواهيم با تعرفه هاي پايين و بعضا رايگان كار كنيم تصور خريد وسايل و تجهيزات مدرن را نخواهيم داشت ... و بد تر از آن رغبتي در كسب دانش بيشتر را از دست ميدهيم...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۵
1
0
این کار دخالت در امر درمانی دامپزشکی است. متاسفانه کم کم علاوه بر مهندسین دامپروری، پزشکان نیز از ماجراجویی در قلمرو طب دامپزشکی بدشان نمیاید. حال اگر این امر به عکس اتفاق افتاده بود همین پزشکان فریاد وامصیبتا سر میدادند. ای کاش نظام دامپزشکی نیز همچون نظام پزشکی متولی قدرتمندی داشت و افرادی منفعل در آن کار نمی کردند!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۵
وقتی که ما خودمان برای همدیگر کاری انجام نمیدهیم حقمان هم همین هست. محلی برای اعتراض وجود ندارد. الان یک وقت میبینید که سازمان نظام دامپزشکی یک نامه تشکر و لوح یادبود هم برای ایشان میفرستند که ممنون بابت دخالت عالمانه تان در کار صنف ما!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۵
دوست عزیز شما که به این موضوع اعتراض دارید و اون رو دخالت در امر دامپزشکی میدانید آیا در کل صنف دامپزشکی کشور هیچ همکاری رو سراغ دارید که توان تجربه علمی و فنی این جراحی رو داشته باشه؟
ناشناس
|
United States of America
|
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۵
0
0
سلام کیس رو باید میفرستادن تهران
کی گفته که این عمل تو بیمارستان های تهران انجام نمیشه بیمارستان دکتر فتاحیان و بیمارستان نیکان همه جراحی های تخصصی به خوبی انجام میدن
متاسفم
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۵
1
1
خیلی جالبه با شعار مهربانی با حیوانات در کار درمانی دامپزشکی دخالت میکنند و بعضی ها هم با لبخند تشکر میکنند.جالب تر از اون اینه که این متخصص چشم پزشک میگن که این عمل با وسایل دامپزشکی قابل انجام نبود در صورتی که در بسیاری از بیمارستان های دامپزشکی در تهران هم قابل انجام هست و هم انجام میشه.
نوشين غزاله
|
United States of America
|
۱۹:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۵
0
0
سلام
از حكيم مهر ممنونم براي خبر ولي با توجه به اينكه اين جراحي ها در مراكز دامپزشكي در تهران و ساير شهر ها توسط جراحان متخصص دامپزشك با تجهيزات لازم و مناسب تشخيص و درمان دامپزشكي انجام مي گيره انجام چنين درمان هايي توسط تيم پزشكي انساني غير ضروري هست و حتي نامناسب و غير تخصصي براي حيوان محسوب مي شه. ممكنه اين جراحي اون چه كه ضرورت داره ارجاع دامپزشكان به مراكز تخصصي دامپزشكي است و ارجاع به مراكز انساني توسط همكاران مسير دخالت در درمان تخصصي حيوانات رو باز مي كنه.
- نوشين غزاله، متخصص جراحي دامپزشكي
دکتر سلطانی منش
|
United States of America
|
۲۱:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۵
1
0
دخالت آشکار و وقیحانه در دامپزشکی با هر انگیزه ای محکوم است. در تهران چندین مرکز دامپزشکی جراحی های تخصصی چشم را انجام میدهند. بخدا فردا با موج دخالت پزشکان در طب حیوانات خانگی مواجه خواهیم شد اگر امروز سکوت کنیم
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۶
1
0
من از نظام دامپزشکی و انجمن دامپزشکان ایران و مخصوصا انجمن دام کوچک میخام که با این موضوع برخورد لازمو داشته باشه و واقعا پیگیری کنه چون اولین بار نیست که در کار دامپزشکی دخالت میکنند . قبلا تذکر داده شده ولی پزشکان جدی ن میگیرند . اصلا یک پزشک هر چند هم بتواند و توان علمی داشته باشد نباید این کار بکند . چجوری نظام پزشکی به دامپزشکان phd با بیس دامپزشکی شماره نظام و حق احداث نمیدن در صورتی که ما هم توان علمی درمان انسان داریم . نظام دامپزشکی باید با این موضوع به طور قانونی برخورد کنه .
ظفرپور
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۶
0
0
الان در نظر بگیرید که عکس قضیه اتفاق افتاده بود و به طور مثال، یک همکار دامپزشک موفق به جراحی موفقیت آمیز به خصوصی در زمینه یک بیماری در انسان شده بود. مطمئن باشید غروب نشده حکم جلب طرف رو گرفته بودن و با ایشان برخورد خیلی محکمی میشد چرا که در کار تخصصی یک صنف و حرفه ورود کرده بود و صحیح هم هست این نوع برخورد. حالا در چنین حالتی هم کار این عزیزان ورود به یک حوضه تخصصی هست که صحیح نیست. این کار حتی اگر به شکل تجربی و مقاله هم قرار بود انجام بشه باید در گروه از یک دامپزشک صاحب نظر استفاده میشد چه برسه به اینکه قضیه درمانی بوده باشه.این بهانه هم که به دلیل نبود امکانات لازم در حوضه دامپزشکی کار رو انجام دادن هم بر فرض صحت این مدعا باز هم توجیه موجهی بر این ورود نابجا به حیطه تخصصی یک حرفه نمی باشد.
دكتر بازايي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۶
0
1
در كلينيك من تمام تجهيزات جراحي چشم وجود داره ولي فرياد زدن اينكه چرا اين كار توسط همكار پزشك انجام شده و وامسيبتا دردي رو دوا نميكنه ... ايا ما هم بايد به سمت واكنش هاي تند پيش بريم ؟ يا راهي رو از اين طريق براي سيستم one medicine باز كنيم ...در همين تهران بزرك امروز اگه نياز به mri باشه مگه از همكارانمون در مراكز انساني كمك نمي گيريم ؟؟؟ حالا اون خوبه اين بد !!! نظام دامپزشكي با واكنش هاي بد به اين موارد بزرگ نخواهد شد و براي جامعه ما قدرت نمي اورد بايد به اين مشكلات اساسي تر نگاه كرد ... امروز همكاراني به صورت رايگان جراحي و درمان ميكنند تا دكتر باشند مشكل جامعه درماني دام كوچك و سد اصلي پيشرفت هستند نه پزشكي كه در تبريز...سيستم هاي حمايت از حيوانات ناقص و معيوبي كه گاهي براي تجربه اندوزي همكاران جوان و غير جوان و كسب در آمد از دلالي درمان براي مردم به وجود امده مشكل جامعه ماست ....
دكتر رضا
|
United States of America
|
۲۰:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۶
0
0
"براي نخستين بار در دنيا" أولاً معلومه كه بقيه دنيا وقتشون رو صرف يك اردك نمي كنن ،مثل پايان نامه يكي از دوستان كه بررسي مقايسه اي سي تي اسكن جمجمه مرغ محلي بود و افتخار مي كرد كه تا بحال تو دنيا روش كار نشده ، چون أصلاً كاربردي نبود و عنوان مزخرف بود براي چي وقت و پول صرفش كنن. دوماً نقش اون متخصص بيهوشي توي اين عكسها كاملا بارز هست، كو مونيتورينگ و اكسيژندهي و ... حين بيهوشيء؟ . تا زماني كه متخصص جراح دامپزشك توان انجام جراحي را دارد اينكار دخالت اشكار در حرفه دامپزشكي است .
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۱:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۵
اره برای اولین بار آقای محترم هر کس که هستی پشت سر اردک من گزافه نگو من تمام دنیا را با پر اردکم عوض نمیکنم وهمینطور پشت سر دکتر مهربان و دوستار حیوانات
یک دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
0
0
واقعا ای تاسف داره، در بیمارستان های مجهز دامپزشکی در تهران جراحی های چشم بر روی حیوانات انجام میشود و حتی بیمارستان ها مجهز به دستگاه فیکو امولسیفیکاسیون هست بهتره که پزشکان در کار دامپزشکان دخالت نکرده و وقتی از امری بی اطلاع هستند برای توجیه کار خود دامپزشکان را زیر سوال نبرند...
دکتر مهدی محمدخانی
|
United States of America
|
۰۱:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
0
0
با سلام خدمت دوستان،بنده چشم پزشک هستم،ما قبل از جراحی بر روی انسان vet lab میریم و روی حیوانات عمل چشم رو انجام میدیم،با احترام به حوزه تخصصی همکاران دامپزشک من ازین کار استقبال میکنم و اگر دوس داشته باشید کاری از دستم بر بیاد خوشحال میشم کمک کنم.
mmx.1369@gmail.com
ناشناس
|
United States of America
|
۰۱:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۵
0
0
احسن بر شما آقای دکتر ممنون از نظرتان این دامپزشکان خیلی به خودشون میبالند وفکر کنم تو خواب و رویا عمل جراحی میکردن من اردکم را به دست دامپزشکا نمیدادم ................
نظر شما
ادامه