کد خبر: ۳۵۲۶۸
 

رئیس بخش تحقیق، تولید و پرورش حیوانات آزمایشگاهی موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی با اشاره به تولید سالانه 50 هزار سر حیوانات آزمایشگاهی در این موسسه به عنوان بزرگترین مرکز تولیدکننده این حیوانات و جیره غذایی آنان در کشور، گفت: بر اساس تقاضا، این میزان تا 4 برابر قابل افزایش خواهد بود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی موسسه رازی، «دکتر روزبه فلاحی» با اشاره به اینکه بخش تحقیق، تولید و پرورش حیوانات آزمایشگاهی موسسه رازی در سال 1329 تأسیس شده، اظهار کرد: این بخش یکی از قدیمی ترین بخش های موسسه رازی محسوب می شود که با هدف تولید حیوانات آزمایشگاهی و فرآورده های بیولوژیک فعالیت می کند.

رئیس بخش تحقیق، تولید و پرورش حیوانات آزمایشگاهی موسسه رازی با اشاره به اینکه عمده مصرف این حیوانات در آزمایشات کنترل کیفی واکسن ها و  فرآورده های بیولوژیک مختلف است، افزود: این بخش مهم ترین و بزرگترین مرکز در کشور در زمینه تولید و پرورش حیوانات آزمایشگاهی بوده و تنها مرکز تولید کننده فرآورده های بیولوژیک حاصل از حیوانات آزمایشگاهی است.

وی با تاکید بر اینکه این مرکز به عنوان تنها مرکز تولید کننده جیره های غذایی استاندارد، تحقیقاتی، سفارشی و خاص در کشور محسوب می شود، گفت: مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی، مراکز تولید فرآورده های بیولوژیک، کارخانجات داروسازی، مراکز تولید فرآورده های غذایی، مراکز تولید مواد بهداشتی و شوینده و همچنین آزمایشگاههای تشخیص طبی، بدون هیچ واسطه ای، حیوانات آزمایشگاهی، فرآورده های بیولوژیک بدست آمده از حیوانات آزمایشگاهی و نیز انواع جیره های غذایی استاندارد، تحقیقاتی، سفارشی و خاص مورد نیازشان را از این مرکز تهیه می کنند.

دکتر فلاحی خاطرنشان کرد: در چند سال اخیر این مرکز تبدیل به قطب تخصصی علوم حیوانات آزمایشگاهی و تولید حیوانات و محصولات مورد اشاره در کشور شده ضمن اینکه در زمینه های آموزشی، پژوهشی، چاپ مقالات علمی و کتاب های رفرانس و مرجع اقدامات ویژه ای انجام داده است.

وی ادامه داد: سالیانه بیش از 50 هزار سر انواع حیوانات آزمایشگاهی از جمله موش، رت، خوکچه هندی، خرگوش و هامستر تحت شرایط محیطی کاملاً کنترل شده، در این بخش تولید می شود که بر اساس تقاضا، این میزان تا 4 برابر قابل افزایش خواهد بود.

رئیس بخش تحقیق، تولید و پرورش حیوانات آزمایشگاهی موسسه رازی تاکید کرد: نکته مهم این است که این حیوانات، در تمام طول عمر پرورشی در معرض آلودگی و عوامل بیماریزا نیستند و هیچ گونه آنتی بیوتیک، دارو و یا واکسنی دریافت نمی کنند، در نتیجه بهترین پاسخ را در تست های کنترل کیفی و تحقیقات گوناگون، به عوامل آنتی ژنیک مختلف از خود نشان می دهند.

وی افزود: این امر سبب می شود کیفیت نهایی واکسن یا فرآورده بیولوژیک تولید شده و نیز پژوهش انجام گرفته، در وضعیت کاملاً استاندارد و مطلوبی قرار گیرد .
 
 
نظر شما
ادامه