کد خبر: ۳۵۲۴۸
 

کارشناس مسئول بررسی و مراقبت بیماری های زنبور عسل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: زنبورهای عسل برخی از کندوهای استان به ویژه در شهرستان های مشهد و چناران به علت بیماری تلف شده اند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر محمدرضا شریعتی» افزود: در بازدید و نمونه برداری از زنبورستان های استان خراسان رضوی بیماریهای 'واروازیس و نوزمازیس' مشاهده شده که کاهش جمعیت کندوها، کاهش تولید و تلفات در زنبورستان های درگیر را موجب شده است.

وی خاطر نشان کرد: واروازیس بیماری است که از طریق کنه منتقل شده و در بین زنبوران عسل در همه فصول شایع است، اما نوزمازیس در فصل های بهار و پاییز شیوع پیدا می کند.

وی بیان کرد: در فروردین ماه امسال زنبورهای 170 کندو در استان خراسان رضوی به ویژه در شهرهای مشهد و چناران به دلیل بیماریهای مزبور تلف شدند.

شریعتی گفت: هم اکنون در تمامی شهرستان های خراسان رضوی پرورش زنبور عسل انجام می شود که بیشتر کندوها به ترتیب در شهرستان های مشهد، چناران، نیشابور و کاشمر استقرار دارند.

کارشناس مسئول بررسی و مراقبت بیماریهای زنبور عسل دامپزشکی خراسان رضوی افزود: هم اکنون بیش از 220 هزار کندوی زنبور عسل در استان خراسان رضوی وجود دارد که 82 هزار کندو از این تعداد در مشهد و 48 هزار مورد در چناران قرار دارند.

وی مهم ترین عوامل زیست محیطی تهدید کننده زنبور عسل را شامل سموم، عدم رعایت حریم بهداشتی، برق فشار قوی و مواد شیمیایی عنوان کرد.

وی درمان زنبورهای مبتلا و ضدعفونی کندوهای آلوده و آماده سازی زنبورستان برای زمستان گذرانی را از مهمترین اقدامات پیشگیرانه دانست که زنبورداران برای پیشگیری از بیماریهای زنبور و تلفات در آنها باید انجام دهند.
 
 
نظر شما
ادامه