کد خبر: ۳۵۲۴۴
 

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان خراسان رضوی گفت: پنج کانون بیماری تب برفکی در این استان شناسایی شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر محمد رشتی باف» افزود: کانون های مزبور در شهرستان های مشهد و نیشابور قرار دارند.

وی اظهار کرد: بیماری تب برفکی بیشتر در فصل سرما شیوع دارد اما در تمام فصل ها به دلایلی مانند افزایش نقل و انتقال غیر مجاز و همچنین عدم رعایت مسائل ایمنی، خطر بروز آن در بین دامها وجود دارد.

وی نسبت به شیوع بیماری دامی تب برفکی با توجه به مشاهده مواردی از این بیماری در برخی استان های کشور، هشدار داد.

رشتی باف از دامداران خواست از رفت و آمدهای غیرضروری افراد در واحد دامپروری ممانعت کرده و در صورت وجود گاوهای غیر واکسینه و حساس در مقابل بیماری تب‌ برفکی، مراتب را به اطلاع شبکه دامپزشکی شهرستان برسانند و با رعایت قوانین و دستورالعمل ‌های دامپزشکی، سرمایه دامی خود را در مقابل این بیماری خطرناک و واگیر مصون نمایند.

وی گفت: نقل و انتقال بدون مجوز دام در داخل و خارج از استان خراسان رضوی ممنوع است.

وی افزود: مرگ و میر و تلفات بره ها و گوساله ها، قطع ناگهانی اشتهای دام به سبب ایجاد تاول های دهانی و عدم تمایل دام به خوردن خوراک، وقوع لنگش، کاهش تولید شیر یا قطع ناگهانی آن و سقط جنین در دا‌م ها از جمله علایم بیماری تب برفکی است.

وی ادامه داد: دامداران در صورت مشاهده هرگونه علائم بالینی مخاطی واگیردار در گله مراتب را به اطلاع نزدیک‌ ترین شبکه دامپزشکی رسانده یا با سامانه پیام کوتاه روابط عمومی دامپزشکی خراسان رضوی به شماره 300001512 تماس حاصل کنند.

تب برفکی بیماری واگیردار دام های زوج سم است که قابل انتقال به انسان نیست و مهمترین تهدید آن خسارت اقتصادی است.

استان خراسان رضوی با هفت میلیون راس دام سبک و 330 هزار راس دام سنگین حدود هشت درصد جمعیت دام کشور را در اختیار دارد.
 
 
نظر شما
ادامه