کد خبر: ۳۵۲۴۱
 

 «دکتر دیدیر کارتن» رییس بخش  TRACES اداره کل سلامت و ایمنی غذایی کمیسیون بهداشتی اتحادیه اروپا به همراه هیئتی از کارشناسان آن اداره کل جهت اجرای دوره آموزشی آشنایی با سامانه کارشناسی و کنترل تجارت اتحادیه اروپا  (TRACES) به ایران سفر کرد .

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور،  دکتر کارتن در پایان این دوره ضمن تشریح سامانه صدور گواهی حمل و نقل و پایش دام و محصولاتی دامی، این سیستم را  علاوه بر کشورهای عضو اتحادیه اروپا، برای دیگر کشورها  نیز  قابل استفاده دانست .

رئیس کمیسیون بهداشتی اتحادیه اروپا افزود: اگر چه هدف اولیه این سامانه، ردیابی انواع مواد دامی و غذایی و تسهیل امر تجارت در داخل اروپا  است، مضاف بر آن می توان از این سیستم برای تسهیل و رصد کلیه کالاهای غذایی و دامی در کشورهای طرف تجارت با اتحادیه اروپا از جمله جمهوری اسلامی ایران استفاده نمود .

دکتر دیدیر کارتن با اشاره به تاثیرات این سامانه در گسترش تبادلات تجاری ایران و اتحادیه اروپا گفت: برگزاری چنین سمینارهایی می تواند موجب ارتقاء روابط ایران و اروپا شده و فضای مناسبی را برای توسعه همکاری ها ایجاد کند و برای دستگاه های حاکمیتی و نظارتی ایران امکان رصد و کنترل دقیق تر محموله های صادراتی خود به اتحادیه اروپا را ایجاد می کند .

وی در خصوص تاثیرات راه اندازی این سامانه در گسترش سرمایه گذاری های خارجی و ترغیب فعالان اقتصادی ایران برای صادرات محصولات دامی به اتحادیه اروپا گفت: اگرچه ممکن است راه اندازی این سیستم نتواند بطور مستقیم بازار جدیدی را ایجاد کند، ولی از خصوصیات سامانه  (TRACES)توسعه صادرات در کشورهاست. ما این کار را ابتدا با صدور میگو و روده آغاز کردیم و امیدواریم پس از برگزاری این دوره آموزشی، شاهد گسترش صادرات انواع اقلام دامی و غذایی توسط این سامانه باشیم .

دکتر کارتن ضمن ابراز رضایت از کیفیت برگزاری این دوره و همچنین علاقمندی و همکاری مطلوب شرکت کنندگان و با اشاره به تمایل کمیسیون بهداشتی اتحادیه اروپا مبنی بر توسعه همکاری های آموزشی با حوزه دامپزشکی در ایران، گسترش چنین دوره هایی را موجب بهبود و افزایش روابط حسنه بین المللی دانست و نسبت به برگزاری انواع دوره های آموزشی در حوزه بهداشت و دامپزشکی در ایران اعلام آمادگی نمود .

 
 
نظر شما
ادامه