کد خبر: ۳۵۰۲۹
 
مرکز ملی تکثیر، پرورش و نگهداری حیوانات آزمایشگاهی ایران که اولین مرکز از این نوع در خاورمیانه است، با اعتباری معادل 210 میلیارد ریال ، روز چهارشنبه 13 اردیبهشت ماه96، با حضور، دکتر سورنا ستاری؛ معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و رئیس بنیاد ملی نخبگان، دکتر دلیری، معاون توسعه مدیریت و منابع معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور، دکتر وطنی؛ معاون علمی و پژوهشی معاونت علمی وفناوری رئیس جمهور،  دکتر حمیدیه، دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی، آقای رزم حسینی؛ استاندار کرمان، دکتر طاهر؛ رئیس دانشگاه شهیدباهنر، دکتر گرامی؛ مشاور عالی استاندار کرمان، دکتر حقدوست، رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان، دکتر مولایی؛ معاون آموزشی و تحصيلات تکميلی دانشگاه، دکتر ابراهیمی؛ مدیر حوزه ریاست و روابط عمومی، افتتاح شد.
 
به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی دانشگاه شهید باهنر کرمان، برنامه ریزی جهت اجرای این پروژه در تیرماه 1394 در پی پذیرفته شدن پیشنهاد طرح راه اندازی مزرعه حیوانات که توسط دانشکده دامپزشکی دانشگاه شهید باهنر ارائه شده و در بین 17 پیشنهاد طرح انتخاب شد آغاز شد.


تفاهم نامه تأسیس فاز اول مرکز ملی پرورش حیوانات آزمایشگاهی، در سال1394 با حضور پروفسور مجید سمیعی پزشک؛ جراح مغز و اعصاب ایرانی، و حمایت معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و رئیس بنیاد ملی نخبگان، میان دانشگاه‌های شهیدباهنر و علوم پزشکی کرمان امضا شد و فاز اول آن، روز چهارشنبه 13اردیبهشت ماه96، که شامل بخش هایی چون: مراکز جوندگان، خزندگان، پرورش آبزیان، پریمادها (میمون)، زالو، حلزون، برخی از حشرات مانند زنبور عسل و همچنین پرورش شتر است، به عنوان یک مجموعه دانش‌بنیان و موثر،  توسط دکتر ستاری به بهره‌برداری رسید.



دکتر طاهر:رئیس دانشگاه شهیدباهنر گفت: دانشگاه شهیدباهنر بزرگترین دانشگاه جنوب شرق کشور است و دانشجویان متعدد در مقاطع مختلف دکتری تخصصی، کارشناسی ارشد، کارشناسی با 650عضو هیأت علمی که20%  استاد تمام، 25%دانشیار، دارد و در امر پژوهش مقالات زیادی در مجلات معتبر بین المللی به چاپ رسیده است.

  دکتر طاهر بیان کرد: این دانشگاه بیش از 16 هزار دانشجو دارد که از این تعداد 1000 نفر دانشجوی دکترای تخصصی و 4000 نفر کارشناسی ارشد در 400 رشته و گرایش تحصیلی دارد که اغلب در دوره های دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد مشغول به تحصیل هستند، در زمینه پژوهشی نیز حدود 4500 مقاله درمجلات علمی و پژوهشی بین المللی و ISI چاپ شده است.

دکتر طاهر یادآور شد: دانشگاه شهید باهنر امروز به یکی از بزرگ ترین دانشگاه های جامع کشور تبدیل شده است و می رود تا خود را در عرصه های بین المللی  به خوبی نشان دهد. 
وی در ادامه بیان کرد: این دانشگاه در سال های اخیر افتخارات زیادی به دست آورده و توانسته در عرصه های علمی و هنری جایگاهی در کشور داشته باشد و سهمی از دانشمندان و نخبگان برتر علمی جهان را به خود اختصاص دهد.

 

دکتر حقدوست؛ رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان اظهار کرد: این مرکز، گفتمان دانشگاه‌ها را کاملا عوض کرده و این گفتمان که اساتید باید به گونه دیگری نگاه کنند، در حال شکل‌گیری است و در حال ایجاد یک فرهنگ در توسعه علمی دانشگاه‌ها هستیم.

وی با بیان این که رونق این مجموعه موجب می‌شود استادان و دانشجویان ما جور دیگری فکر کنند، گفت: طی دو سه سال آینده سایت‌هایی را به وجود می‌آوریم که دانشجویان با مفاهیم تولید، محصول، نگاه بین‌المللی آشنا شوند و ایجاد مرکز ملی پرورش حیوانات آزمایشگاهی یک نقطه شروع است.



دکتر پرداختی معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی کرمان بیان کرد: این مجموعه حاصل همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دانشگاه شهیدباهنر کرمان، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، بخش خصوصی و دفتر توسعه فناوریهای سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.35  میلیارد ریال برایراه اندازی مرحله اول مرکز ملی پرورش حیوانات آزمایشگاهی در کرمان هزینه شده است. این مرکز در مطالعات مختلف پزشکی و غیرپزشکی فعالیت می کند و همچنین استفاده از پتانسیل های علمی دانشگاه‌های کرمان برای کمک به سازمان حفاظت محیط زیست از دیگر اهداف راه اندازی آن است. همچنین در این مرکز محصولاتدانش بنیان مبتنی بر اجزای حیوانات مانند کرم خوراکی که برای طیور و ماهی مورد استفاده قرار می گیرد، تولید می شود.



  گفتنی است، مرکز پرورش حیوانات آزمایشگاهی کرمان یک مرکز صرفاً تحقیقاتی نیست، بلکه برای عرضه محصولات دانش‌بنیان نیز فعالیت خواهد کرد. از جمله اهداف راه‌اندازی این مرکز می‌توان به تکثیر و پرورش جوندگان آزمایشگاهی خالص و شناسنامه‌دار، تکثیر و پرورش حیوانات آزمایشگاهی نژاد خالص با اندازه متوسط، پرورش، تکثیر ونگهداری نژادهای خالص اسب و ایجاد بانک اسپرمی و انجام تلقیح مصنوعی اشاره کرد
.


همچنین مدیریت پرورش، نگهداری و تولید مثل گونه‌های مختلف آزمایشگاهی، ارتباط تنگاتنگ با محیط زیست و حفظ حیواناتی که در معرض انقراض قرار دارند از دیگر اهداف مرکز پرورش حیوانات آزمایشگاهی کرمان است.


راه‌اندازی این مرکز فرصتی برای اعضای هیات علمی و دانش آموختگان رشته‌های مختلف از جمله رشته‌های دامپزشکی، زیست‌شناسی، داروسازی، دندان‌پزشکی، بیوتکنولوژی، زیست فناوری و ... برای فعالیت است؛ درواقع تجاری‌سازی حیوانات آزمایشگاهی هم برای داخل کشور و هم برای صادرات سود خوبی را به همراه دارد و دلیل انتخاب کرمان نیز به جهت تعامل بین دانشگاه‌ها، پروازهای بین‌المللی، خطوط ریلی، نزدیک بودن به خلیج فارس و... بوده است.


در ادامه افتتاح فاز اول مرکز ملی پرورش حیوانات آزمایشگاهی، قرارداد پرورش شتر در شهداد بین شرکت عمران مهر شهداد و مرکز ملی پرورش حیوانات آزمایشگاهی (خاورپژوهان کارمانیا) امضا شد و بر این اساس قرار است یک هزار نفر شتر در شهداد با همکاری عمان و چند کشور عربی پرورش داده شود. حجم سرمایه‌گذاری این مجموعه 140 میلیارد تومان است که تاکنون سه و نیم میلیارد تومان در این پروژه هزینه شده است.

اطلاعات جامع مرکز ملی تکثیر، پرورش و نگهداری حیوانات آزمایشگاهی

1.  فراخوان معاونت علمی فناوری جهت پیشنهاد طرح های کشوری در موضوع "مزرعه حیوانات" و پذیرفته شدن پیشنهاد طرح ارائه شده از سوی آقای دکتر آذری (دامپزشکی) در خرداد نودو چهار 2. حضور آقای دکتر ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و آقای دکتر حمیدیه، رئیس ستاد توسعه علوم و فناوری سلول های بنیادی در تیرماه 1394 در دانشگاه باهنر و تشکیل جلسه مشترک با دانشگاه علوم پزشکی کرمان با حضور استاندار کرمان.3.   امضای تفاهم نامه چهار جانبه نهایی در اسفندماه 1394 با حضور پروفسور سمیعی4.   تاسیس شرکت زیست محور پژوهش پارس در تیرماه 1395 متشکل از اعضای هیات علمی زیست شناسی، دامپزشکی، داروسازی، فیزیولوژی و سایر تخصص های مرتبط با حوزه فعالیت شرکت.5.   تاسیس شرکت خاور پژوهان کارمانیا در دیماه 1395 به عنوان یک شرکت خصوصی: 245 سهم دانشگاه شهید باهنر-245 سهم دانشگاه علوم پزشکی کرمان-510 سهم زیست محور پژوهش پارس6.   استفاده از ظرفیت پژوهشی واحدهای دو دانشگاه-دانشکده دامپزشکی-دانشکده علوم-دانشکده پزشکی-مرکز تحقیقات علوم اعصاب شناختی-مرکز تحقیقات سلولهای بنیادی و پزشکی بازساختی-مرکز تحقیقات فیزیولوژی-مرکز تحقیقات کیست هیداتید-دانشکده داروسازی7.   آماده سازی فضاهای موقت جهت شروع به کار مرکز در دو دانشگاه-سایت خزندگان در دانشگاه باهنر-سایت جوندگان در دانشگاه علوم پزشکی-سایت آبزیان و زنبور عسل و ... در دانشگاه علوم پزشکی کرمان8.   آماده شدن 5 محصول دانش بنیان در آذرماه 1395 و تایید آنها توسط معاونت علمی و فناوری 9.   آبگیری استخرها در اسفند 1395 جهت پرورش آبزیان 10. افتتاح رسمی مرکز در 13 اردیبهشت 1396 
 
 
نظر شما
ادامه