کد خبر: ۳۴۹۱۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
 

دامپزشک باغ وحش ارم گفت: برای نخستین بار در کشور گوزن زرد ایرانی یک گونه منقرض شده در طبیعت ایران در فضای باغ وحش ارم، دوقلو به دنیا آورد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از خبرگزاری صداوسیما، «دکتر ایمان معماریان» افزود: گوزن زرد ایرانی یک گونه ای است که در طبیعت ایران منقرض شده و در جهان نیز در لیست قرمز «آی. یو. سی. ان» (IUCN ) در درجه حفاظتی در خطر انقراض قرار دارد.

وی گفت: گوزن زرد ایرانی در ایران در فضای طبیعت به دلیل از بین رفتن زیستگاه و تخریب زیستگاهشان که در مناطق جنوب و جنوب غربی کشور قرار داشته منقرض شدند.

معماریان افزود: درحال حاضر تنها تعدادی از گوزن زرد ایرانی در مناطق فنس کشی شده در کشور نگهداری می شوند که چند راس از آن در باغ وحش ارم زیست می کنند و امسال این گونه منقرض شده توانست دوقلوهای دوست داشتنی در باغ وحش ارم به دنیا آورد.

وی گفت: اگر زیستگاه اصلی این گونه منقرض شده دوباره احیا شود ما می توانیم گونه های نگهداری شده در فنس کشی ها را به طبیعت بازگردانیم.

دامپزشک باغ وحش ارم افزود: زیستگاه اصلی این گونه استان فارس و خوزستان است و این مناطق جزو بهترین زیستگاه های اصلی گونه های منقرض شده گوزن زرد ایرانی به شمار می آید.

معماریان گفت: احیای زیستگاه کار آسانی نیست چراکه جاده سازی، ایجاد شهر و مشکلات زیست محیطی برای برگرداندن زیستگاه به شرایط ماقبل کاری سخت و هزینه بر است و این امر یک عزم ملی و دولتی را می طلبد.

 
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۸
0
0
درخوزستان که منقرض نشده بودتا اینکه یک گله از آن پیدا شد و به تاراج به دیگر استانها مثل آذربایجان تهران و استانهای شمالی برده شد. چرا این گونه را به موطن اصلی شان خوزستان باز نمیگردانید. چرا زیستگاه این گونه را درخوزستان دوباره احیانمیکنید؟ به یمن سدهای متعدد برروی رود های خوزستان ونبود آب کافی در پایین دست که موطن اصلی این گورنها بود . چاله های آب طبیعی که این گوزنها را از خطر حمله مگسهای عامل میاز نجات میداد از بین رفتند و تمامی گوزنها براثر میاز در سال 92 مردند.خوزستان تا کی باید تغاص پس دهد؟ جنگ تحمیلی .گردوغبار و هوای آلوده. فقر. نبود بهداشت. آب شور آشامیدنی. بیکاری با وجود منابع غنی گاز و نفت.تاراج گونه های زیستی. عملکرد ضعیف اداره محیط زیست در این استان. شرمتان باد.شرم
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۸
0
0
با سلام
اولا : یک تشکر از تک تک دست اندرکاران مجموعه ارم(بویژه کارگرانی که با این حیوان زیبا هر روز در ارتباط هستند و در آرامش روحی حیوان ، بسیار دخیل هستند) که شرایط رو به سمتی بردند که این حیوان زیبا ، به آرامش خاطر رسید و تونست زاد و ولد کنه ( همه می دونیم حیوانات تا آرامش طولانی احساس نکنند، به تکثیر جمعیت روی نمیارن)
2- یه زمانی یادمه ، مجموعه دشت ناز ساری هم ، گوزن های زرد رو نگهداری میکرد، امیدورام اون مجموعه هم رو به راه باشه
3- به عنوان یک ایرانی ( با دلبستگی شدید به خوزستان )، امیدوارم که روزی شاهد حضور این گوزن بسیار زیبا در منطقه خوزستان باشیم

با تشکر ویژه از تمام کسانی که با خلوص نیت و در راه توسعه حیات وحش ایران زحمت می کشند.

و یک خسته نباشید میگیم به دکتر ایمان معماریان.
دکترجان خسته نباشی
نظر شما
ادامه