کد خبر: ۳۴۷۰

حکیم مهر -  وزیر جهاد کشاورزی با ارسال نامه ای به معاون اول ریاست جمهوری خواستار اختصاص 149 میلیارد تومان اعتبار برای حمایت از زنبورداران و تولیدکنندگان عسل کشور شد.

مدیرعامل اتحادیه تولیدکنندگان عسل کشور با اعلام این مطلب گفت: در پی بروز بیماری CCD و کاهش جمعیت زنبور عسل در کشور طی سالهای 86 تا 89 جلسات متعددی با وزیر جهاد کشاورزی و معاون اول ریاست جمهوری برگزار شد.

عفت رییسی سرحدی افزود: به دنبال کاهش 80 درصدی تولید عسل در کشور، در جلساتی که با معاون اول ریاست جمهوری برگزار شد، مقرر شد بنا به صلاحدید وزیر جهاد کشاورزی، اعتبار قابل توجهی به زنبورداران برای مبارزه و جبران ضرر و زیانهای وارده اختصاص پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: طی نامه ای که رونوشتی از آن به اتحادیه ارسال شده است، وزیر جهاد کشاورزی از معاون اول رییس جمهور خواسته است 38 میلیارد تومان برای تامین نهاده های مورد نیاز زنبورداران و 111 میلیارد و 600 میلیون تومان نیز برای ارایه تسهیلات کم بهره به زنبورداران اختصاص پیدا کند.

استمهال وام زنبورداران برای یک سال

رییسی سرحدی همچنین ادامه داد: در نامه ای که توسط دکتر خلیلیان به رحیمی ارسال شده است، وزیر جهاد کشاورزی خواستار استمحال یک ساله بدهی زنبورداران به سیستم بانکی شده است.

وی تصریح کرد: بروز پدیده گرد و غبار و خشکسالی باعث کاهش حجم تولید عسل در کشور شده است. به طوری که متوسط برداشت عسل از هر کلنی از 10 کیلوگرم به سه کیلوگرم تقلیل یافته است.

فعال بخش خصوصی یادآور شد: سه کیلوگرم برداشت در حالیست که این میزان عسل تنها می تواند غذای زنبورها را طی زمستان تامین کرده و در واقع پرورش دهندگان زنبور عسل از یک سال زحمت مستمر نتیجه ای نگرفته اند.

رییسی سرحدی تاکید کرد: هرچند تولید عسل کشور کاهش یافته است، اما با توجه به سرانه مصرف 500 گرمی هر ایرانی و حجم تولید عسلهای انبارشده از سالهای گذشته، دلیلی برای واردات عسل به کشور وجود ندارد

نظر شما
ادامه