کد خبر: ۳۴۴۷۷
تعداد نظرات: ۹ نظر
مدیرکل دفتر نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی سازمان دامپزشکی:
«دکتر عباس عباسی» افزود: ما سایت حکیم مهر که یک پایگاه تخصصی دامپزشکی است را دوست داریم. این سایت خبری این پتانسیل را دارد که در سایه تعامل، خطاها و عیب و نقص مدیران را به آن‌ها گوشزد کند ...
 

حکیم مهر - انتشار فایل ویدئویی از یکی از شعبات فروشگاه زنجیره‌ای معروف «هایپراستار» در فضای مجازی که این روزها بسیار خبر ساز شده است، بهانه‌ای شد تا با مدیرکل دفتر نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی سازمان دامپزشکی کشور به گفت‌وگو بنشینیم. «دکتر عباس عباسی» غرض‌ورزی را دلیل اصلی انتشار این تصاویر می‌داند و معتقد است که همه فروشگاه‌های بزرگ، یک نفر دامپزشک به‌عنوان مسئول فنی دارند.

حکیم مهر: آقای دکتر، سازوکار نظارت بر وضعیت بهداشت فرآورده‌های دامی در فروشگاه‌های بزرگ به چه شکل است؟

همه فروشگاه‌های زنجیره‌ای ما دارای مجوز و همچنین دکتر دامپزشک هستند که تعدادی از آن‌ها نیز دستیار دامپزشکی دارند. علاوه بر آن مراکز بزرگ ما دارای واحد کنترل کیفیت هستند و از این بابت هیچ نگرانی وجود ندارد.

حکیم مهر: یعنی حضور دکتر دامپزشک در این فروشگاه‌ها یک الزام است؟

دقیقاً. در واقع یکی از الزامات فروشگاه‌های بزرگ که پروانه از دامپزشکی می‌گیرند، حضور دائم دکتر دامپزشک به‌عنوان مسئول فنی است.

حکیم مهر: بعد از انتشار ویدئوی مذبور، سازمان دامپزشکی چه واکنشی نشان داد؟

بلافاصله سازوکار فعالیت این فروشگاه از طریق اداره کل دامپزشکی مورد پیگیری قرار گرفت. نتیجه پیگیری ما این بود که ادعاهای مطرح‌شده در فیلم صحت ندارد و احتمالاً از روی غرض‌ورزی تعدادی از کارگران این اتفاق افتاده است.

حکیم مهر: فارغ از بحث این فروشگاه، سؤالی که پیش می‌آید این است که اساساً حدود اختیارات فروشندگان مواد پروتئینی در کشور مثلاً در حوزه قطعه‌بندی مرغ و اضافه کردن مواد افزودنی مثل زعفران چقدر است؟

تمام فروشگاه‌های بزرگ که به‌صورت زنجیره‌ای فعالیت می‌کنند، از سازمان دامپزشکی پروانه بهره‌برداری اخذ کرده و تمام ساختار آن‌ها بر اساس ضوابط فنی بهداشتی دامپزشکی است. این فروشگاه‌ها بر اساس پروانه تولید خود، محصولات را قطعه‌بندی و آن‌ها را به‌صورت خام یا همراه با مواد افزودنی نظیر زعفران عرضه می‌کنند. اما این نکته را نباید فراموش کرد که پروانه تولید این فروشگاه‌ها، تنها در همان محدوده خود کاربرد دارد و سایر فروشگاه‌ها اجازه انجام این امور را ندارند. چراکه فروشگاه‌های بزرگ، وابسته به زنجیره هستند و لذا از هر نظر مورد کنترل قرار می‌گیرند. این اماکن از لحاظ سطوح آزمایشگاهی و پرسنل، تحت نظر وزارت بهداشت هستند، همه آن‌ها پروانه بهداشتی دارند و مواد اولیه خود را از مراکز مجاز تهیه می‌کنند.

علاوه بر این ما کارگاه‌های مستقلی هم داریم که خارج از محیط شهری هستند. این کارگاه‌ها عملیات بسته‌بندی را انجام داده و کالاهای خود را با پروانه تولید و کد رهگیری در مراکز بزرگ عرضه می‌کنند. آن‌ها هم دارای پروانه هستند و مواد مجاز آن‌ها دارای تائید وزارت بهداشت است. هر محصول آن‌ها یک کد منحصربه‌فرد و تاریخ انقضا دارد و تمام مراحل فرایند حمل‌ونقل، نگهداری، ماده اولیه کشتار و ... آن‌ها تحت نظارت سازمان دامپزشکی صورت می‌گیرد.»

لذا مردم نباید نگران وضعیت سلامت فراورده‌های دامی عرضه‌شده در فروشگاه‌های بزرگ باشند. کما اینکه درمجموع حدود 80 محصول داریم که همه پروانه تولید می‌گیرند و روانه بازار می‌شوند.

حکیم مهر: این وضعیت در مورد فروشگاه‌های کوچک‌تر مثل مرغ فروشی‌ها هم صادق است؟

خیر. فروشگاه‌های کوچک‌تر مانند مرغ فروشی‌های محله‌ای، مجوز قطعه‌بندی فراورده‌ها را از دامپزشکی ندارند و لذا مجاز به این کار نیستند. همچنین اضافه کردن مواد افزودنی مانند فلفل، زعفران و ... از سوی این مغازه‌ها، ازنظر ما غیرمجاز است. لذا توصیه ما این است که مردم از این مراکز خرید نکنند، مگر اینکه مراکز مذکور دارای پروانه تولید بوده و شماره پروانه تولید نیز روی بسته‌بندی درج‌شده باشد. کما اینکه اصالت و صحت‌وسقم شماره پروانه نیز از طریق سامانه 1512 قابل ‌پیگیری است.

حکیم مهر: پس درواقع مرغ فروشی‌هایی که مرغ زعفرانی عرضه می‌کنند، تخلف انجام می‌دهند؟

چون مجوز این کار را ندارند تخلف می‌کنند.

حکیم مهر: گذشته از این مسائل، نظر شما در خصوص فعالیت پایگاه خبری حکیم مهر چیست؟

کار روزنامه‌نگاری معمولاً باید خنثی و درواقع برای همه باشد. یعنی روزنامه‌نگار نباید طرفدار هیچ فرد یا جریان به خصوصی باشد. بلکه باید به‌عنوان یک قاضی عادل اطلاع‌رسانی کند و به مردم آگاهی دهد. البته گاهی ممکن است گزارش‌هایی تولید شوند که برخی افراد را خوشحال نکند اما روزنامه‌نگار باید واقعیت‌گرا باشد. نظر شخصی من این است که حکیم مهر گاهی اوقات در بعضی موضوعات دامپزشکی تندروی کرده و بدون مطالعه و بی‌گدار به آب زده است. این اتفاق در مورد خود بنده شاید چند مورد افتاده و البته مسئولین سایت بعداً متوجه شدند که نباید این قضیه به این شکل بیان می‌شد.

ما سایت حکیم مهر که یک پایگاه تخصصی دامپزشکی است را دوست داریم. این سایت می‌تواند همه مسائل را با نقد سازنده خود منتهی به یک نتیجه کند و بهتر از سایت‌های دیگر، این اطلاع‌رسانی را انجام دهد.

بنده به‌عنوان یک مسئول ممکن است عیب و نقص داشته باشم که حتماً همین‌طور است، اما در سایه تعامل و گفتمان خیلی مسائل راحت‌تر می‌تواند به تصویر کشیده شود و به افکار عمومی برسد. ما حکیم مهر را به‌عنوان ویترین دامپزشکی نگاه می‌کنیم و سطح انتظار بنده این است که این سایت بیشتر از این می‌تواند برای جامعه دامپزشکی مفید و کمک‌رسان باشد. این سایت خبری این پتانسیل را دارد که در سایه تعامل، خطاها و عیب و نقص مدیران را به آن‌ها گوشزد کند.

در کل به نظر بنده این سایت خبری خیلی بهتر از این می‌تواند کار کند. نقش اصلی سایت حکیم مهر این است که با محوریت خود و به‌عنوان یک کانون، دست‌اندرکاران حرفه دامپزشکی را به دور هم جمع کند.»

حکیم مهر: از وقتی که در اختیار ما قرار دادید، سپاسگزاریم.
 
 
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۷
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۵
0
0
كجا فروشگاه ها مسئول فني دارند؟
پاسخ ها
مسئول فنی
| United States of America |
۲۱:۰۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۵
فروشگاههایی که بسته بندی در محل انجام میدهند و لاشه میاورند مسئول فنی دارند. مانند بنده.
challenger
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۵
0
1
استاد عزیز!
این روش درست نیست چرا که باعث ایجاد تشنج بین واحدهای عرضه و اداره دامپزشکی می شود و بودن مسوول فنی با این شرایط استخدام باز هم مشکلی را حل نمی کند و اوضاع برای مصرف کننده بدتر می شود.راه حل: با شرکتهای دانش بنیان صحبت بفرمایید تا کیت تشخیصی جهت افتراق رنگ و زعفران تولید و در اختیار پرسنل بهداشت سازمان قرار گیرد.
اما سوال:
1)علت مخالفت جنابعالی با ماده 19 چیست؟بالاخره شما مخالف هستید یا موافق ..............................؟
2)در صورتیکه کشتارگاهی از بلوایر با کمپرسورهای خیلی پیشرفته استفاده کند میزان جذب آب در هر مرغ چقدر می شود؟ و اگر بلوایر نداشته باشد و دارای دو چیلر موازی باشد که هرکدام 45 دقیقه توقف کند در اینصورت چقدر آب جذب می کند؟
3)میزان شیردهی گاو هلشتاین با یک شکم زایش در صورتیکه از خوراک دامی استفاده کند که 30% پروتیین آن از کریستالهای کود اوره تشکیل شده ،چقدر می باشد؟
4)با توجه به اینکه سازمان اخیرا TVN را از آزمایشات گوشت چرخکرده حذف کرده چگونه می توان فهمید این چرخکرده از گوشت منجمد بوده یا تازه؟
5)چرا جنابعالی و بقیه همکارانتان بجای اینکه راهکاری معرفی کنند مدام اعلام می کنید که همه چیز تحت کنترل است؟ در حالیکه ما دامپزشکان مردم عادی نیستیم.
6)در هیچ جای دنیا از گوشت ماده گاو استفاده نمی شود و مصرف صنعتی دارد.چه عاملی باعث شد که اخیرا از قوانین پیشرفته اتحادیه اروپا عدول کردید.
7)خوراک دام و طیور پیشرفته دارای GMP, GHP عاری از سالمونلا که توسط کارشناسان خبره مواد علوفه ای و جیره نویسی کشف شده است،قرار است چه موقع تجاری شود؟
8)چرا صدور کدهای I.R صرفا توسط یکنفر که فعلا مشاور ارشد رییس سازمان است انجام می شود؟
9)در صورتیکه قره قوروت از پنیرهای سنتی تهیه گردد چه بیماریهایی ممکن است به انسان منتقل گردد
10)در صورتیکه در نمونه برداریهای مرغ از وایتکس یا بنزالکانیوم استفاده نگردد احتمال اینکه در آزمایش سالمونلا مثبت باشد چقدر است؟
ناشناس
|
Switzerland
|
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۶
0
0
سلام در ایام نوروز که به اصطلاح طرح تشدید نظارت بهداشتی گذاشتند و کلیه شهرستانها و استانها موظف به برقراری کشیک هستند دفتر نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی سازمان دامپزشکی کشور در بسیاری از روزها کشیک ندارد ، ولی انتظار دارند در برخی از ادارات دامپزشکی شهرستان های دور دست که گاها یکی دو نفر بیشتر نیرو ندارند بیست و چهار ساعته ادارات برقرار باشند تا وقتی آقایان از سفرهایی داخلی و خارجی برگشتند با آمارها و زحمات افراد زحمتکش پز بدند .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۶
0
0
البته مسول فنی بهداشتی بدون پروانه مد نظر ایشان است.البته شاید
Vet
|
Finland
|
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۷
0
0
در این مورد که تمام فروشگاه های زنجیره ای دامپزشک و مسءول فنی دارند بنظر میرسد این مقام ..... مسءول شوخی کرده اند! ...................
ناشناس
|
Germany
|
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۹
0
0
چلینجر عزیز عالی بود ، لذت بردیم ، لطفا اگر نظرات دیگری دارید بنویسید ، سوال های نوینی بود . عید بر شما با این ذکاوت گرامی باد ، میهن عزیز به کسی که فکر میکند افتخار می کند.
پاسخ ها
قائم مقام چلنجر
| United States of America |
۰۱:۲۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۳۰
صداقت وخلوص بالاترین نعمتی است که خداوند در جوهره انسان قرار داده است و هوش باید در خدمت آن دو باشد و گرنه افراد باهوشی در جامعه دامپزشکی داریم که هوش منفی آنها برتر از هوش مثبت اینیشتین است.و بدترین ناسپاسی عدم صداقت انسان با خودش است و آن زمانی است که دروغ و غرور روح انسان را آلوده کند.
بعد از تعطیلات منتظر چالشهای بعدی باشید.
به امید ایرانی پر از مهر و صداقت و تبریک سال نو
ناشناس
|
Germany
|
۲۳:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۱
0
0
ویوا !!
نظر شما
ادامه