کد خبر: ۳۴۴۳۶
مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست:
«دکتر علی تیموری» افزود: به رغم مخالفت برخی با این عمل جراحی، نتیجه جراحی پلنگ رودسر موفقیت‌آمیز بود و در حال حاضر این قلاده پلنگ ماده در شرایط خوبی قرار دارد ...


حکیم مهر - مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ماده پلنگ آسیب‌ دیده‌ای که اواخر بهمن‌ماه سال‌ جاری توسط اداره کل حفاظت محیط زیست استان گیلان در حاشیه روستای سجیدان زنده‌گیری و به بیمارستان دامپزشکی فتاحیان تهران منتقل شده بود، پس از کسب بهبودی نسبی و برخورداری از تحرک مناسب، عصر دیروز به مکانی جدید و وسیع‌تر منتقل تا آمادگی کامل پیش از رهاسازی را کسب کند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر علی تیموری» با اعلام این خبر، افزود: پلنگ رودسر روز گذشته 22 اسفندماه پس از بازدید و مشورت پزشک معالج و با توجه به بهبود نسبی و تحرک زیاد به مکانی جدید، وسیع‌تر و به دور از دسترس بازدید‌کنندگان که پیش از این برای نگهداری دو قلاده پلنگ مهیا شده بود و با دوربین مداربسته نیز کنترل می‌شود، منتقل شد.

تیموری با بیان اینکه پیش از انتقال، پلنگ مذکور بیهوش و درین از بدن آن خارج شد، اظهار کرد: پیش از انتقال پلنگ رودسر، اقداماتی همچون آنتی‌بیوتیک‌تراپی، ویتامین‌تراپی و شستشوی زخم‌های جلدی تحت نظر پزشک برای این قلاده پلنگ صورت گرفت.

وی تاکید کرد: پلنگ رودسر که با درخواست مدیر مجموعه باراجین استان قزوین و با توجه به امکانات موجود در این مجموعه که پیش از این برای دو قلاده پلنگ دیگر مهیا شده بود، به مکان جدید انتقال یافت، تا زمان رهاسازی همچنان تحت نظر اداره کل حفاظت محیط زیست استان قزوین و کارشناسان ستادی و استانی این سازمان قرار دارد.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست ضمن یادآوری اختلاف نظر تیم‌های دامپزشکی بر سر شرایط پلنگ رودسر و درخواست عده‌ای برای معدوم‌سازی و یوتانایز پلنگ مجروح، خاطرنشان کرد: خوشبختانه نظر گروه دیگری از دامپزشکان و متخصصان امر، جراحی پلنگ آسیب‌دیده و نجات آن بود که به رغم مخالفت برخی با این عمل جراحی، نتیجه جراحی پلنگ رودسر موفقیت‌آمیز بود و در حال حاضر این قلاده پلنگ ماده در شرایط خوبی قرار دارد.

تیموری ادامه داد: سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان متولی حیات‌وحش هرگز خود را بی‌نیاز از مشورت تیم‌های درمانی گونه‌های ارزشمند حیات‌وحش نمی‌داند ولی معتقدیم که فعالیت و همکاری سازمان حفاظت محیط‌زیست در زمینه درمان گونه‌های مختلف حیات‌وحش نباید به تیم درمانی یا دانشکده‌ای خاص محدود شود.

وی افزود: سازمان حفاظت محیط زیست تمام تلاش خود را معطوف به ایجاد هم‌افزایی علمی و عملی میان گروه‌های مختلف متخصص در زمینه درمان حیات‌وحش کرده است تا به این شیوه بتواند بهترین تصمیم‌ها را برای درمان و بازپروری گونه‌های آسیب دیده حیات‌وحش و حفظ آن‌ها اتخاذ کند.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست ضمن دعوت از تمام مراکز و اشخاص علاقمند به مشارکت در درمان حیات وحش برای هم‌افزایی علمی،تعامل و مشارکت سازنده در روند درمان حیات‌وحش، گفت: بهتر آنکه تیم‌ها و افراد مختلف علاقمند و متخصص در امر درمان گونه‌های مختلف حیات وحش، تعامل و همکاری سازنده برای حفظ گونه‌های ارزشمند حیات‌وحش ایران را جایگزین مناقشات و هجمه‌های بی‌حاصل کنند.


نظر شما
ادامه