کد خبر: ۳۴۳۵۴



در اجرای قرارداد منعقد شده فی مابین سازمان دامپزشکی کشور و دفتر منطقه‌ای سازمان خواربار جهانی فائو(FAO) در ایران، کارگاه آموزشی- مشورتی با حضور «دکتر کارونا ساگار» کارشناس ارشد و مشاور سازمان فائو (FAO) در استان بوشهر برگزار گردید.

به گزارش حکیم‌مهر به نقل از روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور، بیماری نکروز حاد هپاتوپانکراس میگو(AHPND (یک بیماری نو‌ظهور است که در میگوهای گونه وانامی، مونودون و چینی در طی 35 روز ابتدایی پس از ذخیره سازی بچه میگو در استخرهای پرورشی ایجاد بیماری و تلفات سنگین تا حدود 100% می نماید. اولین باراین بیماری در سال 2009 در کشور چین گزارش شد و سپس در ویتنام (2010)، مالزی (2011)، تایلند ( 2012)، مکزیک (2013) و فیلیپین (2015) بیماری گزارش گردید. این بیماری در سال 2013 باعث کاهش تولید میگو تا 900 هزار تن در دنیا شد.

به منظور کاهش و مدیریت خطرات ناشی از این بیماری سازمان خوارو بار جهان فائو(FAO) اقدام به اجرای پروژه همکاری مشترک با تعدادی از کشورهای تولید کننده میگو در قالب قرارداد FAO TCP/INT/3502 نمود. این قرارداد با حضور 11 کشور شامل کلمبیا، اکوادور، گواتمالا، هندوراس، هندوستان، جمهوری اسلامی ایران، مکزیک، پاناما، پرو، فیلیپین و سری لانکا منعقد گردید.

پروژه مذکور طی 3 کارگاه آموزشی در کشورهای پاناما، هندوستان و تایلند، جهت کاهش و مدیریت خطر بیماری نکروز حاد هپاتوپانکراس (AHPND) برگزار گردید و به منظور توانمند سازی کشورهای عضو این پروژه، از نظرات و تجربیات کارشناسان ارشد فائو استفاده شد.

به گفته «دکتر امراله قاجاری» (هماهنگ کننده ملی پروژه) کارگاه آموزشی – مشورتی جهت تهیه نقشه راه و اقدامات عملی (Action Plan) که شامل: چگونگی و نحوه پیشگیری از این بیماری، راههای تشخیصی بیماری، خطرات بهداشت عمومی و تجارت بین الملل، اجرای مراقبت هدفمند فعال و غیر فعال در رابطه با این بیماری، اجرا سیستم بهداشتی – قرنطینه ای، اجرای اقدامات مدیریتی خوب و استاندارد در مراکز تکثیر و مزارع پرورش میگو، با حضور مشاور و کارشناس ارشد فائو، آقای دکتر کارونا ساگار در استان بوشهر برگزار گردید.

قابل ذکر است در این کارگاه آموزشی - مشورتی کارشناسان سازمان دامپزشکی کشور و سازمان شیلات ایران، همچنین کارشناسان ادارات کل دامپزشکی استان و بوشهر و سایر استانهای میگو پرور شامل گلستان، خوزستان، بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان و پژوهشکده میگو و کارشناسان و بهره برداران بخش خصوصی در حوزه تکثیر و پرورش میگو حضور داشتند.


 

نظر شما
ادامه