کد خبر: ۳۴۳۴۲



مدیرکل دامپزشکی استان کهگیلویه وبویراحمد از شناسایی همزمان سومین و چهارمین کانون شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان خبر داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان ،«دکتر بهمنش» با تائید این خبر گفت: پس از شناسایی اولین کانون بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در روستای بن زرد و پس شهر پاتاوه ، و همچنین دو محله در شهر دهدشت ، همزمان کانونهای روستاهای سمغان و لیرکک دشمن زیاری در شهرستان کهگیلویه به عنوان سومین و چهارمین کانون این بیماری شناخته شد.

وی عنوان کرد: با تلفات مرغ بومی در این مناطق و اخذ نمونه های لازم و ارسال آن به آزمایشگاه مرکز تشخیص سازمان دامپزشکی کشور و تائید بیماری ، عملیات قرنطینه و معدوم‌سازی مرغ‌ها با همکاری مجموعه دستگاه‌های شهرستان و دو اکیپ از مرکز استان آغاز شده است.

دکتر بهمنش با اشاره به قوانین‌ و دستورالعمل‌های سازمان دامپزشکی کشور در خصوص نحوه برخورد با بیماری آنفلوانزای فوق‌حاد پرندگان گفت : تا شعاع یک کیلومتر کلیه مرغ‌‌های بومی و صنعتی ، ماکیان و انواع طیور و پرندگان و تخم مرغ‌های محلی و بومی در منطقه معدوم می‌شوند که این اقدام با همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط از جمله دستگاه قضا، نیروی انتظامی ، دامپزشکی و ... اجرا میگردد.

مدیرکل دامپزشکی استان با اشاره به ماهیت بیماری که مشترک بین انسان و دام می باشد گفت : خوشبختانه مورد انسانی در کشور مشاهده نشده ولی لزوم همکاری‌های مردم با دامپزشکی و توجه به توصیه‌های کارشناسان دامپزشکی علی الخصوص عدم خرید و ذبح مرغ زنده در منزل و معابر عمومی ، عدم جابجائی مرغ‌های بومی و محصور نمودن آنها مد نظر قرار گیرد.

دکتر بهمنش به برخی نشانه‌هایی که می‌تواند نشانگر بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان باشد، افزود: تلفات غیرعادی مرغ، سیاه شدن تاج مرغ یا خروس، آبریزش بینی و ... از نشانه‌های این بیماری است و مردم با مشاهده این نوع علائم سریعاً مراتب را به سامانه ارتباط مردمی ۱۵۱۲دامپزشکی و یا خانه های بهداشت اطلاع تا اقدامات لازم در این خصوص صورت پذیرد.

نظر شما
ادامه