کد خبر: ۳۴۳۱۲
 

مدیر کل دفتر بهداشت و بیماری های آبزیان سازمان دامپزشکی کشور گفت: ماهیان زینتی و قرمز در شمار آبزیان خانگی محسوب می شوند و این گروه به عنوان کم خطرترین در انتقال و انتشار بیماری های انگلی و باکتریایی هستند و مردم نگرانی در این خصوص نداشته باشند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر امراله قاجاری» پیرامون انتشار شایعاتی مبنی بر انتقال بیماری های انگلی، باکتریایی و ویروسی از ماهی قرمز به انسان که توسط شبکه های مجازی منتشر شده، تکذیب کرد و افزود: اکنون سازمان دامپزشکی کشور برنامه کنترل و نظارت بر مراکز تولید و تکثیر کوچک و بزرگ اینگونه ماهی ها و همچنین توزیع و عرضه را برعهده دارد تا مشکلی بروز نکند.

وی اظهار داشت: گروه های خاص از جمله افراد مسنی که ایمنی بدنی پایین دارند و کودکان از دست زدن مستقیم به ماهی قرمز یا ماهیان زینتی بپرهیزند.

به گفته وی، ماهیان زینتی و قرمز در بحث نگهداری در منازل کم خطرترین موجودات در بحث انتقال بیماری ها محسوب می شوند و اکنون اصفهان، کاشان و گیلان قطب تولید ماهیان قرمز کشورند.

قاجاری تصریح کرد: سازمان دامپزشکی کشور سالیانه و به ویژه در ایام پایانی سال بیش از پیش مراکز تولید و تکثیر، توزیع و عرضه و نگهداری ماهیان قرمز را مورد کنترل و پایش قرار می دهد.

وی اضافه کرد: طبق پایش های صورت گرفته در مراکز تکثیر ماهیان قرمز، هیچگونه بیماری ویروسی کوئی هرپس و بیماری های باکتریایی در بین این نوع آبزیان دیده نشده است.

مدیر کل دفتر بهداشت و بیماری های آبزیان سازمان دامپزشکی گفت: اکنون نمونه برداری ها و پایش های صورت گرفته از 250 مرکز تولید و تکثیر بزرگ این نوع از آبزیان زینتی و حتی برخی مراکز کوچک و روستایی انجام شده است.

مردم از دست فروشان ماهی قرمز نخرند

قاجاری در بحث رعایت اصول بهداشتی خرید و نگهداری ماهیان قرمز مورد استفاده در سفره هفت سین شب عید توصیه کرد: بهتر است مردم ماهی قرمز را از مراکز معتبر و تحت نظارت سازمان دامپزشکی از مراکز عرضه ماهیان زینتی (آکواریوم فروشی ها) و میادین شهرداری ها خریداری کنند و تا حد ممکن از دست فروشان ماهی قرمز نخرند.

وی اظهار داشت: بخش مهم کنترل و نظارت اکیپ های سازمان دامپزشکی کشور در مراکز عرضه و توزیع است به طوری که چنانچه ماهیان دارای مشکل بی حالی ، کندگی فلس و دارای شناهای نامتعارف دیده شود با عرضه کنندگان برخورد می کند.

به گفته وی، ماهی قرمز باید دارای ظاهر، تحرک مناسب و شنای متعادل باشد.

وی از شهروندان خواست تا در صورت مشاهده چنین مواردی نه تنها از خرید ماهی قرمز از این مراکز خودداری کنند بلکه این مراکز را به سازمان دامپزشکی اعلام کنند.

وی گفت: مردم برای نگهداری اصولی ماهیان قرمز می توانند برای هر عدد ماهی قرمز انگشت قد دو تا 2.5 لیتر آب، دمای آب 22 تا 24 درجه سانتی گراد، ظروف درباز به ویژه آکواریوم ها (برای انتقال اکسیژن)، تعویض آب هر هفته یک تا دو بار، شستشوی صحیح ظروف حداقل هر هفته یکبار با نمک طعام سه درصد، غذای ماهیان آکواریومی استفاده کنند.

به گفته این مقام مسئول، همچنین از مصرف آب شهری به شکل مستقیم، شن، ماسه های رنگی و تیز جهت تزئین آکواریوم ها و تنگ های ماهی جلوگیری شود.

وی اضافه کرد: آب مورد استفاده برای نگهداری ماهی قرمز باید بهداشتی و سالم باشد در صورت استفاده از آب شرب شبکه آبرسانی شهری باید جهت تعادل گازها و خروج کلر، آب مورد نیاز قبل از مصرف حداقل به مدت 48 ساعت در ظروفی دهان گشاد نگهداری و ذخیره شود.

همچنین از قرار دادن آکواریوم ها و یا تنگ های ماهی در جلوی نور مستقیم آفتاب، کنار شومینه یا داخل آشپزخانه خودداری شود.

وی با تاکید براین که کودکان و افراد حساس و دارای بیماری های خاص از دست زدن مستقیم به ماهیان زینتی و قرمز خودداری کنند افزود: استفاده از دستکش به ویژه برای افراد حساس و دارای سوابق آلرژی، شستشوی کامل دست ها با آب و صابون بعد از هر بار دست زدن به آب یا ماهیان زینتی، جلوگیری از دست زدن کودکان به ماهیان و آموزش بهداشت فردی به آنها و عدم دستمالی چشم، صورت و دهان بعد از کار با آکواریوم از دیگر اقدامات بهداشتی است.

ماهی قرمز در فضای استخرهای بسته پارک ها رهاسازی شوند

مدیر کل دفتر بهداشت بیماری های آبزیان گفت: شهروندان پس از پایان ایام نوروز از رهاسازی ماهیان قرمز در منابع ابی آزاد همچون جویبارها و رودخانه ها و دریاچه ها به طور جدی خوداری کنند، زیرا می تواند مشکلات بهداشتی جدی را پدید اورد.

وی اضافه کرد: می توان این نوع ماهیان را در فضای بسته استخرهای پارک ها که شهرداری ها تعیین می کنند، رهاسازی کنند.

به گزارش ایرنا، چندی پیش مسئولان سازمان شیلات ایران اعلام کردند، طی 9 ماهه امسال بیش از 200 میلیون قطعه انواع ماهیان زینتی در کشور تولید شده که 80 میلیون قطعه معادل 40 درصد آن ماهی قرمز (گلدفیش) برای نیاز شب عید است.

ماهی قرمز از خانواده کپور ماهیان با نام علمی carassius auratus به عنوان گلدفیش، ماهی طلایی و ماهی شب عید، دارای بیش از 200 نژاد است که از زمره ماهیان زینتی به شمار می رود.

ماهی قرمز یکی از نخستین ماهیان آکواریومی است که خاستگاه اولیه آن کشور چین و با گذشت زمان به نقاط دیگر جهان معرفی شده است.

ماهی قرمز با طول 10 تا 15 سانتی متر می تواند طول عمری در حدود 5 تا 30 سال داشته باشد.
 
 
نظر شما
ادامه