کد خبر: ۳۴۲۸۹
 

خوشبختانه روند بهبود پلنگ رودسر بسیار امیدوارکننده است و وضع حیوان کاملاً تثبیت شده است، به گونه ای که با وجود تحلیل شدید عضلات پا، حیوان می‌تواند روی پاهای خود بایستد و راه برود؛ همچینین حیوان می‌تواند دم خود را به طور کامل حرکت دهد و این ها نشانه‌هایی است که امید به بهبودی کامل حیوان را تقویت می‌کند .

به گزارش حکیم مهر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست، «علی تیموری» مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت شکار صید به اتفاق «دکتر مجید خرازیان مقدم» مدیر کل دفتر حیات وحش و آبزیان آبهای داخلی و «مجید فدایی» مدیر کل دفتر روابط عمومی و امور رسانه سازمان حفاظت محیط زیست با حضور «دکتر حمیدرضا فتاحیان» جراح معالج پلنگ رودسر صبح روز چهارشنبه از محل نگهداری این پلنگ و روند درمان و بهبودی وی بازدید کردند.

گفتنی است، روز شنبه 17 بهمن به دنبال گزارش‌های تلفنی اهالی روستای سجیدان منطقه سیاهکلرود شهرستان رودسر، یک پلنگ ماده که به دلیل گرفتار شدن در تله گراز مجروح شده و همزمان با بارش سنگین برف به حاشیه این روستا پناه آورده‌ بود توسط مسئولان اداره کل حفاظت محیط زیست استان گیلان با استفاده از اسلحه بیهوشی زنده‌گیری و روز بعد به مرکز بازپروری حیات وحش پردیسان تهران منتفل شد.

بررسی های اولیه نشان دادکه این حیوان یک پلنگ ماده با سن تقریبی 5 سال بوده که متاسفانه از ناحیه کمر بشدت آسیب دیده و قادر به حرکت دادن پاهای عقب خود نیست و در ناحیه کمر نیز زخمهای شدیدی مشاهده شد.  کلیه این نشانه ها حاکی از به دام افتادن این پلنگ در یک تله سیمی حلقه ای بوده که بومیان جهت بدام انداختن گراز ، شغال و برخی جانواران زیان آور به محصولات کشاورزی از آن استفاده می کنند و این پلنگ هم، همچون بسیاری از گونه های مهم پستاندار نظیر  گربه جنگلی ، شنگ قربانی این تله مرگبار شده است.

پلنگ مورد نظر چهارشنبه 20 بهمن در بیمارستان دامپزشکی فتاحیان مورد عمل جراحی ستون مهره‌ها قرار گرفت و پس از گذشت 7 روز از این عمل جراحی، توانایی راه رفتن را به دست آورد.

خوشبختانه پلنگ رودسر شش روز پس از عمل جراحی توانست با استفاده از هر دو پا حرکت کند که با اضافه شدن حرکات دم حیوان، فرضیه ضایعه نخاعی برگشت‌ناپذیر به بهترین شکل ممکن تکذیب شد.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاطت محیط زیست گفت: صبح چهارشنبه 4 اسفند ماه پلنگ مورد بیهوشی قرار گرفت و پس از تعویض درین، مایع‌درمانی، خونگیری و بازگشت از بیهوشی و تأیید امکان انتقال گونه مورد نظر توسط جراح معالج و تحت نظر ایشان به مکان جدید منتقل گردید.

تیموری افزود: جایگاهی که برای نگهداری از پلنگ رودسر درنظر گرفته شده است، یکی از مراکز نگهداری مجاز حیات وحش در تهران واقع شده که جایگاه جدید به دو قسمت تقسیم می‌شود که با انتقال حیوان به بخشی دیگر امکان پاکسازی جایگاه حیوان هر چند روز یک‌بار میسر خواهد بود و با توجه به حساسیت موضوع، مقرر شد تا زمان تعیین و تکلیف نهایی از ورود افراد متفرقه به آن مجموعه خودداری بعمل آورند. این جایگاه علاوه بر اینکه امنیت حیوان را به طور کامل تامین می‌کند، مجهز به سامانه پایش آنلاین و سیستم گرمایشی می باشد.

به گفته تیموری، پزشک معالج به صورت روزانه نسبت به ویزیت گونه مورد نظر اقدام نموده و گزارش روزانه خود را به سازمان ارائه می نماید.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاطت محیط زیست خاطر نشان کرد: هدف اصلی سازمان حفاظت محیط زیست آماده سازی گونه مورد نظر جهت رهاسازی در زیستگاه اصلی آن در استان گیلان می باشد.

در جریان این بازدید، دکتر فتاحیان جراح معالج پلنگ رودسر، وضعیت جسمانی این گربه‌سان مجروح را که پس از انتقال به تهران، عمل جراحی جنجال‌برانگیز و پرحاشیه‌ایی را پشت سر گذاشت رضایت‌بخش گزارش کرد.

جراح معالج پلنگ رودسر در رابطه با وضعیت کنونی این حیوان گفت: خوشبختانه روند بهبود این پلنگ بسیار امیدوارکننده است و وضعیت حیوان کاملاً تثبیت شده است. به صورتی که با وجود تحلیل شدید عضلات پا حیوان می‌تواند با استفاده از پاهای خود راه برود و بایستد و روی دو پا بنشیند. اینکه حیوان می‌تواند دم خود را به طور کامل حرکت دهد نیز یکی دیگر از نشانه‌هایی است که امید به بهبودی کامل حیوان را تقویت می‌کند.

وی با ابراز رضایت از حال عمومی پلنگ رودسر افرود: حیوان اشتهای خوبی دارد به طوری که روزانه بیش از 3 کیلو گوشت می خورد، مشکلی در دفع ندارد، در مواجهه با انسان حمله کرده و گارد می‌گیرد و حتی برای پریدن تلاش می‌کند.

 
نظر شما
ادامه