کد خبر: ۳۴۲۲۱
تعداد نظرات: ۱ نظر



 نام علمی ماهی قرمز Carassius auratus auratus است که به نام‌های ماهی طلایی، ماهی گلی، ماهی حوض نیز خوانده می‌شود. توصیه می‌شود ماهی قرمز را از مراکز معتبر و تحت نظارت و کنترل شهرداری و دامپزشکی تهیه و از خرید ماهی قرمز از فروشندگانی که ماهی‌ها را به صورت متراکم و در محل و در شرایط نامناسب بهداشتی و زیستی (از قبیل شرایط نامناسب اکسیژنی و دمایی آب) نگهداری می‌کنند، خودداری کنید.

به گزارش حکیم مهر از رکنا، ماهی قرمز باید، دارای ظاهر، تحرک مناسب و شنای متعادل باشد و از خرید ماهیانی که علائمی چون جمع شدن و تا خوردن باله‌ها، وجود لکه‌های پنبه مانند در اطراف دهان، زخم یا لکه‌های سفید متمایل به خاکستری یا قرمز روی بدن دارند، خودداری شود.

لبه باله‌ها نباید خورده و سائیده شده باشد، چشم‌ها نباید به صورت یک‌طرفه یا دوطرفه بیرون زده باشد و پولک‌های )فلس‌های) ماهی قرمز نیز نباید ریخته شده باشد.

چه زمانی باید آب ماهی قرمز‌ها را تعویض کرد و به چه نکاتی باید توجه داشت؟

زمانی که آب ماهی قرمز تیره شده و یا می‌بینید که بیشتر ماهی قرمز ها در فضای بالای سطح آب شنا می‌کنند و حباب‌هایی را در سطح آب ایجاد می‌کنند، بایستی آب ماهی با سرعت و دقت تعویض شود، آب مورد استفاده بدین منظور باید بهداشتی بوده و در مورد آب‌های شرب شبکه آب‌رسانی شهری باید یا کلرزدایی شده و یا جهت تعادل گازها و خروج کلر قبل از مصرف حداقل به مدت ۴۸ ساعت در ظروفی دهان گشاد نگهداری و ذخیره شود. همچنین حتما کنترل نمایید که دمای آب تازه با دمای آبی که ماهی قبلا در آن بوده، یکسان باشد یا تفاوت دمایی کمی با هم داشته باشند.

هرگز نباید اجازه داد که ظرف ماهی‌ها کثیف شود، این کار می‌تواند باعث بیماری، کوتاهی عمر و درنهایت مرگ آنها شود. برای تعویض آب نباید آن را یک‌دفعه عوض کرد.

با آرامش کامل نیمی از آب ظرف را خارج کرده و سپس کم‌کم آب برداشته شده را با آب کلرزدایی شده جایگزین می‌کنیم. به طور معمول در طول هفته باید ۱ یا ۲ بار آب ظرف ماهی قرمزها را به این صورت تعویض نمود. شستشوی دوره‌ای آکواریوم‌ها و ضدعفونی و گندزدایی آنها با محلول‌های نمک طعام (سی گرم در لیتر به مدت ده دقیقه )تاکید شده است، همچنین از ترکیبات آمونیوم چهار تایی به مقدار ۱-۱/۰ گرم در لیتر آب به مدت ۱۵-۱ دقیقه و یا ترکیبات ید به مقدار ۲۰۰ میلی گرم در لیتر آب به مدت ۱۰ ثانیه می توان استفاده کرد.

چند نکته مهم را به خاطر بسپارید

با سر و صداهای ناگهانی و ضربات و تکان‌های زیاد ممکن است ماهی قرمز ها سکته کنند و از بین بروند. در محیط کم سر و صدا و کم رفت و آمد نگهداری شوند. از ایجاد استرس شدید جلوگیری شود تا ماهی دچار شوک و مرگ نشود.

در صورت بروز هر گونه علایم بیماری یا ناراحتی در ماهی‌ها، ماهی بیمار بلافاصله باید از سایر هم‌نوعانش جدا شود، نگه داشتن ماهی بیمار به مدت بیست دقیقه در یک لیتر آب که یک قاشق نمک هم به آن اضافه شده است در برخی بیماری‌ها می‌تواند مفید واقع شود.

از قرار دادن آکواریوم ها و یا تنگ های ماهی در جلوی نور مستقیم آفتاب، کنار شومینه‌ها و یا داخل آشپزخانه خودداری کنید. برای حمل و نقل ماهیان زینتی در بسته بندی‌های کوچک(کیسه های پلاستیکی )باید دو برابر میزان آب، فضای خالی از هوا وجود داشته باشد. ماهی قرمز نباید بیشتر از ۲ ساعت در این شرایط بماند. در صورت عزیمت به مسافرت و یا ترک منزل ماهیان را در اماکن محصور مجاز مشخص شده رهاسازی کرده و یا به یکی از اقوام یا دوستانی که علاقه‌‌مند هستند بسپارید و یا به آکواریوم‌دارها واگذار کنید.


برچسب ها: ماهی قرمز،
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
لیو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۸
0
0
اگر در مورد تغذیه هم اشاره میشد مقاله کاملی می شد
نظر شما
ادامه