کد خبر: ۳۴۱۱۴
تعداد نظرات: ۸ نظر
گفت‌وگوی اختصاصی حکیم مهر با مدیرکل دامپزشکی استان فارس:
«دکتر یعقوب مهندس» افزود: در حال حاضر تخریب‌هایی را می‌بینیم که از ناحیه خود صنف انجام می‌شوند. همیشه ما می‌گفتیم مشکلات از بیرون است، امروز اما باید بگوییم که از داخل است ...



حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: رخدادهای اخیر در خصوص شرایط جوی و وقوع بارندگی و سیل در استان فارس، دل‌مشغولی‌هایی را در میان متولیان نظام سلامت ایجاد کرده که قطعاً بخش عمده‌ای از این نگرانی‌ها متأثر از تحت‌الشعاع قرار گرفتن خدمات دامپزشکی در این استان است. «دکتر یعقوب مهندس» مدیرکل دامپزشکی استان فارس در گفت‌وگو با حکیم مهر، به این نگرانی‌ها پاسخ داده و در ادامه مصائب افزایش فارغ‌التحصیلان دامپزشکی را تبیین می‌کند.

حکیم مهر: آقای دکتر، این روزها استان فارس شرایط خوبی را ندارد و درگیر بارندگی و سیل است. آیا این رخداد مشکلی را بر سر راه خدمات دامپزشکی ایجاد نکرده است؟

ما گزارش رسمی در این خصوص نداشتیم. ولی بر اساس منابع غیررسمی (گروه‌های مجازی) در یکی دو روستا متعاقب تخریب محل دامداری، تعدادی دام تلف شده است. البته در این چند روز به خاطر مسدود بودن مسیر، خدمات ما با وقفه روبرو شده بود، اما در حال حاضر که مسیرها در حال بازگشایی است، مشکل خاصی برای خدمات‌رسانی وجود ندارد.

حکیم مهر: درواقع می‌توان گفت که خطر جدی جمعیت دامی را تهدید نمی‌کند؟

نمی‌توان به‌صراحت این موضوع را اعلام کرد، زیرا هر حادثه‌ای مثل سیل یا زلزله که موجب تغییراتی در محیط‌زیست می‌شود، می‌تواند مشکلاتی را در پی داشته باشد. دام و طیور هم از این قاعده مستثنا نیستند. به‌هرحال در چنین شرایطی بایستی مراقبت فعال داشته باشیم و هرگونه تلفات غیرمعمول را علت‌یابی کنیم .البته در این مقطع بخش عمده‌ای از فعالیت همکاران ما در بخش کنترل و مراقبت از بیماری‌های تنفسی پرندگان است.

حکیم مهر: یکی از نگرانی‌هایی که وجود دارد، بحث شیوع بیماری‌های دامی بعد از اتفاقات اخیر است. تا چه اندازه این نگرانی‌ها منطقی است؟

معمولاً برخی عوامل زیست‌محیطی در بحث شیوع بیماری مؤثر خواهند بود، اما نمی‌توان صد درصد اتفاقات را پیش‌بینی کرد. ما اقدامات مورد نیاز برای پیشگیری را انجام داده‌ایم. ممکن است بعد از بارندگی مشکلاتی پیش بیاید. درهرصورت نظارت نیروهای ما در حال انجام است و اگر موردی هم باشد، حتماً پیگیری و حل‌وفصل می‌شود. بارندگی به‌هرحال همیشه وجود دارد، درست است که این بار شدت آن بیشتر بوده و منجر به مسدود شدن مسیرها شده است، اما درگذشته هم بارندگی بوده است. قطعاً تجارب گذشته به ما کمک می‌کند که با بحران‌های احتمالی برخورد مناسبی داشته باشیم.

حکیم مهر: به بحث پیشگیری اشاره کردید. در این زمینه دقیقاً چه اقداماتی انجام دادید؟

تمام برنامه‌هایی که ما پیگیری می‌کنیم، مطابق دستورالعمل‌های سازمان دامپزشکی است. واکسن‌های استراتژیک مثل تب برفکی و ... را طبق زمان‌بندی سازمان انجام می‌دهیم.

حکیم مهر: به بحث آموزش بپردازیم. در استان فارس دو دانشکده دانشگاه آزاد کازرون و دانشگاه شیراز اقدام به پذبرش دانشجوی دامپزشکی می‌نمایند. از سویی بحث تعداد بالای فارغ‌التحصیلان دامپزشکی مشکلاتی را ایجاد کرده است. آیا این مسئله در اشتغال‌زایی مشکلی ایجاد نمی‌کند؟

قطعاً همین‌طور است.

حکیم مهر: چه راهکاری برای حل این معضل وجود دارد؟

در کنار اهمیتی که دانشگاه‌ها به محتوای آموزش می‌دهند، بایستی گوشه چشمی هم به سرنوشت کاری فارغ‌التحصیلان داشته باشند و به عبارتی نیازسنجی صورت گیرد. وقتی دانشجویان فارغ‌التحصیل می‌شوند و فرصت شغلی مناسب پیدا نمی‌کنند، قطعاً موجب ناامیدی و یاس آن‌ها می‌شود. از طرف دیگر افزایش فارغ‌التحصیلان موجب رقابت ناسالم می‌شود که امروز در بخشی از امور این مسائل را می‌بینیم.

حکیم مهر: منظورتان از رقابت ناسالم چیست؟

مسئله‌ای که معمولاً با افزایش تعداد فارغ‌التحصیلان اتفاق می‌افتد. از خلال شکایت برخی فارغ‌التحصیلان، این دست مسائل به گوش ما می‌رسد. به طریقی مسیرهایی را در جهت جلب مشتری در پیش می‌گیرند که در بدنه صنف ایجاد اشکال می‌کند. در حال حاضر تخریب‌هایی را می‌بینیم که از ناحیه خود صنف، انجام می‌شوند. همیشه ما می‌گفتیم مشکلات از بیرون است، امروز اما باید بگوییم که از داخل است. از سوی دیگر در بسیاری از جاها نیروهای تحصیل‌کرده را باید در نقاطی به خدمت گرفت که خیلی برای آن‌ها جذابیت ندارد. این باعث ایجاد یک فضای ناامیدی شده و مستلزم این است که تعداد فارغ‌التحصیل کمتر شود.

حکیم مهر: در بخش دولتی یا آزاد؟

در هر دو و اصلاً به این معنا نیست که در یکی از آن‌ها این اتفاق رخ دهد. چند ماه پیش جلسه‌ای با حضور رؤسای دانشگاه‌های دولتی با آقای دکتر خلج برگزار و در آن جلسه بحث شد که اگر دانشگاه‌های دولتی، تعداد ورودی‌ها را کنترل کنند، دانشگاه آزاد چه خواهد شد؟ آن‌ها هم باید به میدان بیایند و متناسب با نیاز جامعه به تربیت نیرو بپردازند.

حکیم مهر: آقای دکتر، با این نیروهای فعال چه تعاملی می‌توان با بخش خصوصی برای اشتغال‌زایی برقرار کرد؟

منظورتان چه نوع تعاملی است؟

حکیم مهر: اینکه به‌نوعی با بخش خصوصی آشتی کنیم.

ما با بخش خصوصی قهر نیستیم و زمینه حضور همکاران بخش خصوصی را فراهم می‌کنیم. به جزئیات نمی‌پردازیم اما بنده معتقدم آن بخش از وظایفی که حاکمیتی است، چه بنده کارمند دولت باشم یا نه، باید در اختیار دولت باشد. چراکه هر اتفاقی می‌افتد، مسئولین دولتی باید پاسخ‌گو باشند. ما باید بتوانیم موارد حاکمیتی را با قدرت انجام دهیم. ما در تعامل با بخش خصوصی هیچ مشکلی نداریم، تاکنون زمینه کار را فراهم کرده‌ایم و قطعاً در آینده هم ادامه خواهد داشت. ما بخش خصوصی را به‌عنوان همکار خودمان پذیرفته‌ایم نه به‌عنوان رقیب.

حکیم مهر: آقای دکتر نقش دامپزشکی در تأمین سلامت غذا چیست؟

به‌طورکلی یکی از مواردی که موردتوجه همه مسئولین چه دستگاه‌های نظارتی، چه دولتی و به‌خصوص جامعه است، بحث سالم بودن غذا ازجمله مواد پروتئینی ازلحاظ باقی‌مانده مواد شیمیایی است که عمدتاً شامل گوشت مرغ می‌شود. در این قضایا ما یک بحث پایش در کشتارگاه، چه قبل از کشتار و چه بعد از کشتار داریم. اما در کنار آن ما اهرم‌های نظارتی دیگری هم داریم که می‌توانیم با توسل به آن، فرایند را کنترل و مواد غذایی سالم در دسترس مردم قرار دهیم که یکی از آن‌ها بحث داروخانه‌هاست. این داروخانه‌ها هستند که آنتی‌بیوتیک در اختیار دارند، لذا باید حجم آنتی‌بیوتیکی که به داروخانه‌ها تحویل می‌شود، کاملاً مشخص شود و توزیع آن نیز بر اساس نسخه دامپزشک انجام شود. یعنی اگر مرغدار به شکل خودسرانه دارو مصرف می‌کند، به این معناست که خودسرانه دارو در اختیار او گذارده می‌شود. این بحث حاکمیتی است که باید آن را شروع کنیم. اگر قرار باشد بنده به شکل تجاری با این موضوع برخورد کنم، تمایل دارم بیشتر بفروشم تا درآمد بیشتری کسب کنم. اگر من بدون حساب و کتاب بفروشم، قطعاً کسی هم پیدا خواهد شد که بدون حساب و کتاب مصرف کند. لذا اینجا ضرورت دارد که در بحث وظایف حاکمیتی خود جدی باشیم و بخش خصوصی را به رعایت موارد بهداشتی ملزم کنیم تا اطمینان جامعه را به دست آوریم. امروز هر جا می‌روید، اولین صحبت این است که آیا سلامت این گوشت را تایید می‌کنید؟ این سؤال مهمی است و صنف ما باید در این قضایا جواب قانع‌کننده‌ای به مردم دهد. این هم در بخش دولتی و هم در بخش خصوصی صادق است. به هر صورت نگاه مردم متوجه ماست. علی‌رغم اینکه درگذشته عنوان می‌شد که کسی صنف دامپزشکی را نمی‌شناسد، اما امروز به این شکل نیست و نسبت به آن شناخت وجود دارد. ما باید برای آن‌ها جواب صحیح علمی داشته باشیم که جامعه را قانع کنیم.

حکیم مهر: چطور می‌توان جامعه را قانع کرد؟

راه آن همکاری باهم، پذیرفتن دستورالعمل و مطابق دستورالعمل کار کردن است. علاوه بر مردم عادی، بعضی مواقع اداری‌ها هم ایرادهایی دارند که قانع کردن این گروه بایستی بر اساس مستندات علمی باشد.

حکیم مهر: ممنون از وقتی ‌که در اختیار ما گذاشتید.


انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
همکار دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۲
0
0
نه بزرگوار مشکل تعداد دامپزشک نیست مشکل فرهنگ خود ما دامپزشکان است اگر به تعداد باشد کادر پزشکی و آموزش پرورش کشور حداقل پنج برابر دامپزشکان می شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۹ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۳
درسته تعداد پزشک زیادتر از دامپزشک هست اولا اونها هم حسادت های شدیدی دارند و راحت زیرآب همدیگه رو می زنن ثانیا پزشکها اگر مثل دامپزشک ها حمایت می شدند از دامپزشک ها بدتر رفتار می کردند.دامپزشک یه گوشه مثل دوچرخه اوراق شده انداخته شده ولی پزشک توسط نظام پزشکی و وزارت بهداشت خیلی خوب حمایت می شه.
بی مدیریتی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۲
0
0
حتی از رقابت ناسالم هم گذشته.این شغل کلا از بین رفته و دامپزشکان همچون افراد کوچه بازاری با هم رفتار می کنند و حق هم دارند این در اثر برنامه ریزی های غلط یا بی اهمیتی های دولت هست. ......... خواسته خودشو خوب کنه گفته دامپزشک زیاد بشه ارزون ویزیت می کنن صدای مردم در نمی یاد و ما به راحتی از کیسه مردم ،کمیته امداد می سازیم.
بازرس ادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۲
0
0
دقیقا درست می فرمایند.فارغ التحصیلی که به خاطر یک برگه یک محموله مرغ بومی مال قشر مستضعف را معدوم کند،بود یا نبود اون فارغ التحصیل چه ارزشی دارد؟!خواه فارغ التحصیل آزاد باشد یخواه دولتی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۲
0
0
بخش پزشکی کجاش شبیه دامپزشکیه که شما مقایسه میکنی....تعداد بیمار و جمعیت انسانی و روشهای نوین درمانی و...همه رو به تزاید تعرفه ها هم که بماند....دامپزشکی جمعیت دام و طیور رو به افول.تعرفه ها که هیچی نگیم بهتره وضعیت اقتصادی دامدار و مرغدار هم که همه میدانیم فقط دامپزشکه که مثل سیل از دانشگاه سرازیر میشه
رجیم ا لبیطار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۲
0
0
در سال های گذشته قبل از رکود اقتصادی بخاطر رشد روز افزون دامداریها بخصوص اضافه شدن دامداری های صنعتی بازار کار دربخش خصوصی خوب بود وباشتاب خصوصی سازی با کمک بخش دولتی گسترش یافت ولی بعد یکی بدلایل مالی این روند کند وکندتر شد تاجایی که الان کارخانجات دارویی سعی میکنند بدون چرخه دارد خانه مستقیم به مرغداری ها بفروشند و مشکلات کم بودن قیمت شیر نسبت به خوراک دام وحذف وبه کشتارگاه رفتن گاوهای مولد وضعیت روزبروز برای بخش خصوصی بدتر شد والان دغدغه اصلی فقط قسمت نظارت و مبارزه با بیماریها توسط بخش دولتی است وروند خصوصی سازی با کندی ویا درجازدن ودر مواردی با عقب گرد مواجه شد حالا هم که نمایندگان کمسیون مجلس سازمان دامبزشکی را با بهانه مدیریت بد سازمان که قطعا بهانهای میباشد دام÷زشکی را تشبیه به قسمت ترویج واموزش جهاد کشاورزی تنبل وناکارامد توصثیف کرده اند وبجای حمایت ما در مجلس و گرفتن بودجه برای خدمات دامبزشکی خودشان مدیری میخواهند که سازمانی پویا ولی بدون خرج وبودجه ودنبال مدیری هستند که در سلامت دام وفراورده های دامی هزینه زیادی نکند درصورتیکه برای واکسیناسیون بخش خصوصی باید سازمان با بخش خصوصی قرارداد ببندد وهزینه اش را بدهد این خصوصی شدن نیمه کاره درمناطق زیادی همه را دلسرد کرده وهمه باهم اختلاف دارند حالاکه سازمان دامبزشکی باید راه بدون هزینه یا کم هزینه را انتخاب کند معلوم است که هردوبخش خصوصی ودولتی والبته دامداران همه متضرر وضعیف تر میگردند.به امید بهبودی اوضاع دامبزشکی
ناشناس
|
Finland
|
۱۸:۴۹ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۲
0
0
بازس ادی عزیز
حالا اگر اون محموله مرغ بومی قشر مستضعف منطقه را به ... میکشید اونوقت کی پاسخگو بود. مستضعف؟
لااقل شر مرسان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۳
0
0
مسئولین بالا رتبه و نمایندگان مجلس مکررا این حرفها و اعتراضها رو شنیده اند و اهمیت نمی دهند چون چیز مهمی قلمداد نمی کنند یا براشون ارزشی نداره.ولی نوبت به همه خواهد رسید.ما را به خیر دولت امیدی نیست لااقل با بدتر کردن روابط بین الملل و سخت تر شدن مهاجرت،شر مرساند.
نظر شما
ادامه