کد خبر: ۳۴۰۹۰
تعداد نظرات: ۳ نظر
معاون سلامت اداره کل دامپزشکی جنوب کرمان خبر داد:
«دکتر خوبیار مشایخی» افزود: 23 بهمن ماه سال جاری از 55 قطعه طیور مشکوک به آنفلوانزای حاد پرندگان در جیرفت نمونه‌برداری شد که در نتیجه یک مورد مورد تایید قرار گرفت ...



حکیم مهر - معاون سلامت اداره کل دامپزشکی جنوب استان کرمان گفت: چهار هزار قطعه طیور شامل مرغ های خانگی، پرندگان زینتی و کبوتر در جیرفت با توجه به مثبت بودن یک نمونه آزمایش آنفلوانزای حاد پرندگان در این شهرستان جمع آوری و معدوم شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر خوبیار مشایخی» افزود: 23 بهمن ماه سال جاری از 55 قطعه طیور مشکوک به آنفلوانزای حاد پرندگان نمونه برداری شد که در نتیجه یک مورد آنفلوآنزای حاد پرندگان مورد تایید قرار گرفت.

وی ادامه داد: بلافاصله ماموران این اداره کل با همراهی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت به محل نگهداری طیور مشکوک به آنفلوانزا اعزام و عملیات معدوم سازی و ضدعفونی را انجام دادند.

مشایخی تصریح کرد: 25 بهمن ماه سال جاری نیز نخستین نشست هماهنگی مقابله با آنفلوآنزای حاد پرندگان در جیرفت برگزار و همزمان نمونه ها به مرکز تشخصی سازمان دامپزشکی کشور ارسال و 27 بهمن ماه نیز از سوی سازمان دامپزشکی مثبت بودن نمونه ها تایید شد.

وی بیان کرد: پس از آن نیز نشست ستاد بحران با حضور اعضای شورای تامین شهرستان جیرفت برگزار و مجوز لازم به منظور معدوم سازی بر اساس پروتوکل مبارزه با بیماری آنفلوآنزای حاد پرندگان تا شعاع یک کیلومتر از کانون مشاهده شده صادر شد.

مشایخی تصریح کرد: شعاع یک کیلومتری این منطقه چهار کیلومتر مربع شامل محله های بیمارستان امام خمینی (ره) بلوار جانبازان، بلوار بهشت زهرا و شهرک گلبهار است که بر اساس نقشه هوایی بیش از 220 کوچه و محله و بیش از چهار منزل مسکونی را شامل می شود.

وی خاطرنشان کرد: طی مدت 2 روز از 28 تا 29 بهمن ماه سال جاری 15 اکیپ عملیاتی و پنج اکیپ بازرسی با همکاری معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، نیروی انتظامی، شهرداری، دستگاه قضایی، محیط زیست نسبت به جمع آوری و معدوم سازی پرندگان مشکوک به بیماری آنفلوانزای طیور اقدام کردند.

مشایخی با بیان اینکه منطقه مورد نظر پاکسازی شده است ادامه داد: در حال حاضر بیماری آنفلوانزای حاد پرندگان در جنوب استان کرمان کنترل شده است.

وی افزود: از این پس دامپزشکی هیچ برنامه ای برای جمع آوری طیور در جنوب کرمان ندارد و از شهروندان درخواست می شود با افراد ناشناسی که برای جمع آوری طیور به منازل مسکونی مراجعه می کنند همکاری نکنند.

مشایخی بیان کرد: شهروندان برای حفظ سلامت خود و خانواده از تماس با پرندگان و خرید پرندگان زنده از دست فروشان خوداری کنند و مرغ و تخم مرغ مصرفی خود را از مراکز معتبر خریداری کنند.

وی تصریح کرد: مصرف مرغ و تخم مرغ بهداشتی هچگونه مخاطره ای برای شهروندان ندارد و به مرغداران توصیه می شود نکات بهداشتی را رعایت و از تردد افراد متفرقه به مراکز پرورش طیور خودداری کرده و هرگونه تلفات طیور را به دامپزشکی گزارش دهند.

مشایخی گفت: ویروس آنفلوانزای پرندگان قابلیت انتشار تا شعاع 800 متری را دارد.

وی خاطرنشان کرد: علایم آنفلوانزای حاد پرندگان، تلفات بالا، سیاه شدن تاج و خونریزی در ساق پا است که شهروندان در صورت مشاهده این علائم می توانند با شماره تلفن گویای اداره کل دامپزشکی جنوب کرمان به شماره 1512 تماس بگیرند.

اداره کل دامپزشکی جنوب استان کرمان هفت شهرستان، جیرفت، عنبرآباد،‌ کهنوج،‌ فاریاب، رودبار جنوب، قلعه گنج و منوجان را زیر پوشش قرار دارد.


انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۱
0
0
فارس هم درگیر شد....استان بیستم
کنعانی
|
Germany
|
۱۴:۵۹ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۱
0
1
به بهانه نوزدهمین استان درگیر بیماری انفلوآنزا

ما یاد گرفته ایم که در هر کار آزمایشگاهی که انجام میدهیم یک کنترل مثبت و یک کنترل منفی بگذاریم تا بتوانیم در مورد نتایج آزمایش قرائت و تفسیر صحیح داشته باشیم، درسته؟ و هنچنین میدانیم انجام آزمایش بدون داشتن کنترل مثبت و منفی به اندازه عدم انجام آن بی ارزش است.
البته آنهایی که اینگونه آزمایشات رو برای ما استاندارد کرده اند، نگفته اند که این نوع نگاه به نتایج را ، میتوان در قضاوت درخصوص تمامی عملکردها داشت یا لااقل در کتب تخصصی این موضوع را من ندیده ام. ولی با توجه به نوع نگرش آنها نسبت به امور جاری شان این نکته بسیار مهم را میتوان دید که در هر کاری حتی در امور اجرایی با وسواس بسیار بالایی عملکرد خود را مورد آزمون دقیق قرار داده و در امور بعدی از یافته های قبل، بهترین استفاده را میکنند. موضوعی که در آموزه های دینی ما نیز به آن تاکید بسیار زیادی شده است. به تجربه نیز ثابت شده است که اگر ما قادر بودیم در خصوص عملکرد های خود قضاوت صحیحی داشته باشیم و خصوصا از شکست های خود عبرت بگیریم ، قطعا در اینصورت الان در جایگاهی بسیار بالاتر نسبت به آنچه هستیم قرار میداشتیم. اگر چنین سنجشی در کتب تخصصی ما نیامده ولی قطعا در حوزه های مهندسی و مدیریتی وارد شده است و این امر با عقل هم منطبق است که انسان بایستی از شکست های خود و دیگران، بیش ار پیروزی ها و موفقیت ها عبرت بگیرد و در اینصورت است که هزینه های بعدی بشدت کاهش می یابد. ولی چرا انجام نمیدهیم نکته اساسی تفاوت نگاه ما با کشورهای توسعه یافته است. میدانیم که تفاوت اساسی ما با کشورهای توسعه یافته تفاوت در حوزه های اقتصادی نیست بلکه تفاوت در نوع نگاه به عملکرد هاست که بعدا به تفاوت در حوزه های اقتصادی هم منجر میشود و گرنه ثروت و منابع طبیعی و خدا دادی در کشورهای در حال توسعه نسبت به کشورهای توسعه یافته اگر بیشتر نباشد، مطمئنا کمتر هم نیست . از این جهت میتوان دلیل علل عقب افتادگی ها را توجیه و تفسیر کرد.
حالا سوال اصلی اینست که در مبارزه با بیماری آنفلوآنزا و تب برفکی و...... دهها بیماری دیگر، آیا تا بحال به کنترل مثبت و منفی فکر کرده ایم؟ یعنی تابحال نتایج کار و انرژی و هزینه ای را که میکنیم را با همین هزینه ها در کشورهای توسعه یافته مقایسه کرده ایم؟ من مطمئن هستم ما به نسبتی که هزینه کردیم موفقیت حاصل نشده است.
از طرف دیگر، آیا این همه را، با کشورهای دیگری که چنین امکانات و اعتباراتی را هزینه نمیکنند ، مثل افغانستان و دهها کشور از این دست مقایسه کرده ایم؟ اگر مقایسه شده است، که چقدر جای خوشبختی و سعادت و اگر نشده است که جای بسی تاسف و ندامت!
ولی اگر شده است یکبار بنشینید و با صداقت و بدون ایجاد هیاهو و شانتاژ نتایج آن را بگویید که اگر مبارزه نمی شد چه اتفاقی برای صنعت دامپروری کشور میافتاد و احیانا با مبارزه ای که شده از آن اتفاق شوم جلوگیری شده است.
مثلا برای تب برفکی ابتدای سال جاری، آیا هزینه مبارزه، باعث پیشگیری از اتفاق بدتری شد که مبارزه ما توانسته جلو آن اتفاق را بگیرد؟ در حالی که میدانیم اگرچه که میلیارد ها تومان صرف مبارزه شد، ولی دهها هزار تلفات هم دادیم و از 31 استان کشور 30 استان درگیر شد. خوب، حالا جرات داشته باشیم و برعکس حساب کنیم که اگر مبارزه نمیکردیم چه اتفاقی می افتاد؟ البته اون یک استانی هم که درگیر نشد چون تعداد احشام آن اینقدر کم بود که ویروس مجال انتقال نداشت.
این هزینه و تلفات حتی اگر باعث شود که در شیوع بعدی هزینه های ما کاهش پیدا کند باز هم جای نگرانی نیست ولی افسوس که تجربیات سالیان گذشته این را نمی گوید و شاید بجای تحلیل عملکرد و کسب و ثبت تجربه، فقط به این بیاندیشند که چگونه آمارها کمتر باشد و موفقیت ها بیشتر نمایانده شود و شاید در همه گیری های بعدی افرادی که الان در حوزه مبارزه فعال هستند به حوزه های دیگر و مثلا روابط عمومی و بین الملل نقل مکان داده شده باشند و تجربیات آنها، اگر هم وجود داشته‌باشد ولی از دسترس خارج شده باشد!
حالا در بحث آنفلوآنزا هم همچنین، مبارزه ای که در آن نتوانیم تعداد کانون ها و استان های درگیر را ثابت نگه داریم، چگونه ادعا میکنیم که بیماری تحت کنترل است؟ تعداد استان های در گیر ظرف 15 روز گذشته تقریبا 50 درصد افزایش داشته است و از 10 استان به 19 استان رسیده است. در این باره شاید بتوان مقامات بالا دست را با دادن اطلاعات یک سویه توجیه کرد و از آنان درخواست اعتبار و مصاحبه های همسو کرد ولی تکلیف صنعت و اقتصاد وابسته به آن و تکلیف ما با علمی که ادعا پرچمداری آن را داریم چه می شود؟ میشود ورود ویروس را بگردن پرندگان مهاجر انداخت و تالاب ها و برکه ها را منشاء انتشار اعلام کرد ولی آیا انتقال آن از استانی به استان دیگر در داخل کشور را نیز میتوان به آنها منسوب کرد؟ آیا گزارش مثبت از استان های دیگر و ایجاد موج بعدی ربطی به تالاب دارد؟ ما هزینه ها و خسارات بسیاری را بابت آنفلوآنزا میدهیم ولی از واگیر های مختلف درس و تجربه ای نمیگیریم که در واگیری های بعدی کمتر دچار خسارت و دستپاچگی شویم. یقینا با این نوع نگرش بایستی انتظار آن را داشته باشم که ویروس تمامی استانها را درگیر کند و شانس بیاوریم استانها گرمسیر بدلیل گرمای هوا و تنها بهمین دلیل دچار بیماری نشوند.
از طرف دیگر، مسئولین ذیربط با افتخار اعلام میکنند که حدود 40 تا 50 کشور دیگر هم درگیر هستند و از این بابت ما تنها نیستیم، البته من هم بدلیل دیگری از اینکه کشورهای توسعه یافته هم درگیر این بیماری هستند، ناراحت نیستم زیرا در این صورت شاید تجربیات آنها در مبارزه ای که برای ما تجربه ای ندارد حداقل بدرد ما بخورد. زیرا تجربه ثابت کرده ما با بیماری های که کشورهای توسعه یافته در گیر آن میشوند قادر به مبارزه بهتر و انسجام یافته تری هستیم نسبت به بیماری های که در کشور هایی مثل کشور ما تنها در گیر آن هستند. بیماری آنفلوآنزای سویه h9n2 و دهها بیماری از این دست دلیل روشنی بر این یافته است که چگونه صنعت عظیم دامپروری ما را درگیر کرده و سالهاست که صدمات جبران ناپذیری را تحمل کرده ایم ولی دریغ از یک قدم تجربه ای نگاشته شده یا یک قدم پیشرفت در امر مبارزه! دریغ!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۲۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۱
مدیران ارشد و تئورسینهای حافظ دررالحکم و وسایل الشیعه و مسلطین به زبان فرانسوی و انگلیسی و غیره که قرار نیست به فکر توسعه پایدار و تولید و پیشگیری و پیشرفت باشند.اینها را عده ای آورده اند که ........................ و مابقی قضایا....
شاعر می فرماید:همه برابرند اما بعضی ها برابرترند.
جنابعالی هم زیاد سخت نگیرید و فلاشرتان را بزنید
نظر شما
ادامه