کد خبر: ۳۴۰۸۹



مدیر‌کل دامپزشکی استان کرمان گفت: با توجه به امکانات و بودجه محدود اداره کل دامپزشکی استان کرمان، مقابله با بیماری آنفلوآنزای پرندگان بسیار مشکل خواهد بود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، کارگروه پیشگیری از شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان به میزبانی اداره کل دامپزشکی کرمان صبح امروز با حضور مسئولان تشکل‌های مرغداری استان، مرغداران و چند تن از صاحب‌نظران دامپزشکی بخش خصوصی و هیئت علمی دانشگاه برگزار شد.

«دکتر حسین رشیدی» مدیرکل دامپزشکی استان کرمان در این جلسه گفت: مهمترین خطر ورود بیماری به استان ورود پرندگان آلوده، کود مرغی و وسایل حمل و نقل فرآوردهای دامی آلوده است.

وی به مرغداران توصیه کرد که اقدامات امنیت زیستی و قرنطینه‌ای را رعایت کرده و از ورود هر‌گونه پرنده زنده، دان، وسایل آلوده و ماشین‌های حمل فرآورده‌های دامی ضد‌عفونی نشده به مرغداری جلوگیری کنند.

مدیر‌کل دامپزشکی استان کرمان با تاکید مجدد بر رعایت اقدامات قرنطینه‌ای بیان داشت: مرغداران حتما در حوضچه ورودی مرغداری از مواد ضد‌عفونی کننده مناسب استفاده کنند.

وی با بیان اینکه تاکنون در استان موردی از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان مشاهده نشده است، اظهار داشت: با وجود شیوع این بیماری در برخی از استان‌های نزدیک به کرمان و احتمال ورود آن به داخل استان، اما تاکنون هیچ اعتباری برای مقابله با شیوع احتمالی آن از سوی دستگاه‌های ذیربط اختصاص داده نشده است.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان گفت: با توجه به امکانات و بودجه محدود اداره کل دامپزشکی استان کرمان، مقابله با بیماری آنفلوآنزای پرندگان بسیار مشکل خواهد بود.

وی با اعلام اینکه سیاست کلی سازمان دامپزشکی در مورد مقابله با این بیماری ریشه‌کنی و معدوم‌سازی مرغداری‌های درگیر با آن بوده است، بیان داشت: این مهم نیاز به ‌تخصیص اعتبار ویژه و کافی برای همکاری مرغداران و پرداخت غرامت وارده به آنان خواهد بود.

رشیدی از مرغداران و کسانی که اقدام به نگهداری طیور بومی و پرندگان زینتی می‌کنند، درخواست کرد در صورت بروز مرگ ناگهانی بدون پیش آگهی قبلی، مشاهده علائم حاد تنفسی، بی‌حالی شدید، پژمردگی و دور هم جمع شدن گله، کاهش شدید مصرف دان و افت تولید مراتب را سریعاً به دامپزشکی اطلاع دهند.


نظر شما
ادامه