کد خبر: ۳۴۰۴۷
تعداد نظرات: ۱ نظر



احداث پناهگاه ویژه سگ‌های بلاصاحب از سوی شهرداری قزوین طرحی برای جلوگیری از گسترش بیماری هاری و تامین سلامت در محیط های مختلف است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از مهر، یکی از خطراتی که بهداشت جامعه انسانی را تهدید می‌کند گسترش بیماری های مشترک بین انسان و حیوان است که در این میان، وجود حیواناتی همچون سگ‌های بدون صاحب در شهرها و روستاها نقش بسزایی در گسترش بیماری های مشترک دارند، ضمن اینکه از جمله بیماری‌های قابل انتقال از سگ به انسان می‌توان به بیماری هاری اشاره کرد که از طریق حیوان آلوده و مصرف سبزیجات آلوده به مدفوع سگ به انسان منتقل می شود در همین راستا شهرداری قزوین با تعامل و همکاری اداره کل دامپزشکی قزوین اقدام به ایجاد کمپ نگهداری و عقیم سازی سگ های بلا صاحب کرده است تا از برخی خطرات احتمالی این بخش بکاهد.

احداث پناهگاه ویژه نگهداری از سگ‌های بلاصاحب

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان قزوین در این زمینه اظهار داشت: در راستای مبارزه و کنترل سگ‌های ولگرد و با توجه به غیر انسانی بودن کشتن حیوانات، شهرداری قزوین اقدام به احداث پناهگاه ویژه نگهداری از سگ‌های بلا صاحب در روستای محمد آباد کرده است که سگ‌های ارجاعی به این محل پس از تزریق واکسن هاری با هدف کنترل جمعیت و عدم توانایی تولید مثل، عقیم‌سازی می‌شوند.

«دکتر عیسی غیاث‌یزدی» می افزاید: در راستای تعامل با مرکز نگهداری سگ‌های بلاتکلیف به تصدی‌گری شهرداری قزوین، این اداره بر روند واکسیناسیون هاری و عقیم‌سازی حیوانات یاد شده نظارتی مستمر دارد.

به گفته وی، اداره دامپزشکی قزوین در این طرح همکاری تنگاتنگی با شهرداری قزوین دارد ضمن اینکه از شهروندان درخواست می کنیم در صورت دسترسی به سگ‌های بدون صاحب، آن ها را به مرکز یاد شده تحویل دهند.

کمپ مجتمع دفن و پردازش نصرمحمد آباد

همچنین مدیر روابط عمومی سامانه ۱۳۷ شهرداری منطقه دو قزوین اظهار می کند: در زمستان سال ۹۴ در راستای اجرایی شدن دستورالعمل کنترل جمعیت سگ‌های بلاصاحب مصوب سال ۸۷ که از سوی دبیرخانه ستاد مرکزی کنترل جمعیت حیوانات ناقل بیماری به انسان، جهت کنترل جمعیت این حیوانات به شهرداری‌های زیرمجموعه این طرح ابلاغ شد تا اینکه سرانجام مجتمع دفن و پردازش نصر محمدآباد را تاسیس کرد.

وی می افزاید: مساحت این کمپ دو هزار متر است که از این میزان حدود صد و پنجاه متر سوله مسقف و دویست و پنجاه متر سایه‌بان و بقیه فضا، محوطه فنس‌کشی است همچنین سوله مسقف دارای یک اتاق مخصوص انجام عملیات جراحی و عقیم‌سازی و یک اتاق به عنوان آشپزخانه و اتاق دیگر جهت جداسازی حیوانات بیمار از سایر حیوانات است.

تماس‌های مردمی با سامانه ۱۳۷

بهرامی با بیان اینکه الویت کاری در خصوص جمع آوری سگ‌های بلاصاحب آدرس‌های اعلامی از سوی سامانه ۱۳۷ و تماس‌های مردمی است بیان کرد: پس از اعلام درخواست مردمی، پیمانکار به همراه ناظر سازمان به محل اعزام شده و شناسایی سگ مورد نظر، با استفاده از وسایل زنده‌گیری مهار یا تور اقدام به زنده‌گیری حیوان می کنند و سپس سگ مذکور توسط خودرو به کمپ منتقل می‌شود.

جراحی عقیم‌سازی

وی ادامه داد: پس از معاینه توسط دامپزشک معتمد اداره کل دامپزشکی استان و اطمینان از عدم وجود بیماری لاعلاج در حیوان، اقدام بعدی که شامل انگل‌تراپی و واکسیناسیون است انجام می‌پذیرد ضمن اینکه عملیات بعدی که بر روی سگ‌های بلاصاحب انجام می شود جراحی عقیم‌سازی و مراقبت‌های بعد از عمل است که پس از بهبود حیوان مورد نظر قلاده‌گذاری و پلاک‌زنی شده و در محیط رها می‌شود.

طرح ساماندهی سگ‌های بلاصاحب شهری

بهرامی با اشاره به طرح ساماندهی سگ‌های بلاصاحب شهری که در سه فاز از اواخر سال ۹۴ تا کنون انجام شده گفت: فاز اول در اواخر سال ۹۴ انجام شده و در اجرای این طرح تعداد ۳۶ قلاده سگ در سطح شهر شناسایی و به کمپ حامی انتقال داده شدند و همچنین در فاز‌ دوم که از ابتدای سال جاری انجام پذیرفت تعداد ۳۹ قلاده سگ در نقاط مختلف شهر شناسایی و طی عملیات زنده‌گیری به منظور انجام سایر اقدامات به کمپ حامی انتقال داده شده‌اند.

به گفته وی، فاز سوم این طرح از ابتدای شهریور ماه آغاز شده که تاکنون تعداد صد و پنجاه و هفت قلاده سگ در نقاط مختلف شهر شناسایی و طبق روال یادشده به کمپ حامی منتقل شده‌اند که این طرح همچنان در حال اجراست.

۲۳۲ قلاده سگ بلاصاحب شناسایی و به کمپ منتقل شدند

مدیر روابط عمومی سامانه ۱۳۷ شهرداری منطقه دو قزوین گفت: از ابتدای اجرای طرح تاکنون در مجموع تعداد ۲۳۲ قلاده سگ بلاصاحب شناسایی و به کمپ حامی منتقل و توسط دامپزشک معتمد اداره کل دامپزشکی استان معاینه شده اند و تعداد ۲۲۱ قلاده مورد واکسیناسیون، انگل تراپی، عقیم سازی، پلاک‌کوبی و قلاده‌گذاری و تعداد ۱۱ قلاده به دلیل وجود بیماری لاعلاج مورد عمل یوتانایز و یا همان مرگ با ترحم قرار گرفته‌اند.

بهرامی ادامه داد: مطابق بند ۴ کارگروه پسماند استان و همچنین مجوز صادر شده از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست استان مبنی بر رها‌سازی سگ‌های عقیم‌سازی شده در محیط و حفظ توازن اکوسیستم تعداد ۱۴۷ قلاده سگ بلاصاحب از فاز‌های انجام شده است که مورد رها‌سازی قرار گرفته‌اند.

این مسئول تصریح کرد: با توجه به تحرک و جابه جایی دائمی موجود زنده مخصوصا سگ‌های بلاصاحب و عدم استقرار در یک مکان ثابت، شناسایی این موارد در مکان‌های اعلام شده به شکل عملی غیرممکن است و این موضوع از دیدگاه شهروند و تماس با ۱۳۷ و ثبت چندین پیام در مورد یک موضوع امری بدیهی و اجتناب‌ناپذیر است.

به گفته مدیر روابط عمومی سامانه ۱۳۷ شهرداری منطقه دو قزوین، طی بازدید کارشناسان ۱۳۷ از کمپ نگهداری سگ‌های ولگرد واقع در مجتمع محمد آباد از نزدیک فعالیت این مکان مورد مشاهده و بررسی قرار گرفته است.

طرح ساماندهی سگ های بلاصاحب و نگهداری آنها در مکانهای مشخص می تواند ضمن جلوگیری از انتقال بیماری در محیط های مختلف به سالم‌سازی محیط نیز کمک کند.


 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
احسان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۵۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۸
0
0
ایجاد پناهگاه برای سگهای بی صاحب متاسفانه مساله ای است که این روزها شهرداری ها در اقدامی کارشناسی نشده و غیر علمی انجام میدهند. هدف دستورالعمل سال ۸۷ نگه داری سگها نبوده است بلکه هدف کاهش جمعیت سگهای ولگرد از طریق مرگ با ترحم است. لذا پناهگاه هایی که با هدف نگه داری و پناهگاه سگها شهرداری ها به دنبال تاسیس آنها هستند میتواند در آینده مهمترین منبع عفونت و آلودگی انسانها را سبب شوند. کافی است با وزیدن باد میلیونها تخم اکینوک از این پناهگاه ها سبب آلودگی افراد به کیست هیداتید شود. عملا شهرداری ها با این اعمال غیر تخصصی کانون های بیماری سالک را ایجاد میکنند. هدف از صدور دستورالعمل سال ۸۷ ایجاد واحدهای زنده گیری و مرگ با ترحم بود نه ایجاد پناهگاه. با عنایت به اینکه معدوم سازی سگهای ولگرد از اهم امور وزارت بهداشت است (هاری لیشمانیازیز گازگرفتگی ها کیست هیداتید تصادفات جاده ای ) و با توجه به هزینه بردار بودن اجرایی نمودن دستورالعمل سال ۸۷ که شهرداری ها از عهده این هزینه برنمی آیند به نظر می رسد وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی می بایست در این خصوص هزینه نموده و بنا تاسیسات و تجهیزات مورد نظر واحدهای زنده گیری را تامین نمایند. حتی هزینه های دامپزشک کاردان دامپزشک و سایر نیروهای این مراکز را در قالب استخدام و یا پیمانکاری بپردازند چون همانطور که قبلا ذکر گردید بیماری های فوق الذکر از اهم بیماریهای انسانی است که لازم است وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی در این خصوص هزینه نمایند. یکی دیگر از مشکلات، ورود تشکل های مردم نهاد در امر سیاست گذاری هاست. به نظر اینجانب، دولت در این خصوص سیاست گذار است که انجمن حمایت از حیوانات هم با اطلاعی که از خطر بیماریهای مشترک انسان و سگ دارد ذیل دستورالعمل را امضا نموده و با مفاد آن موافق است اما متاسفانه مشاهده میشود برخی گروه های حامی حیوانات با مخالفت با اجرای طرح مرگ با ترحم به علت عدم اطلاع از بیماریهای مشترک و اپیدمیولوژی بیماریهای انگلی با فشار بر شهرداری ها مانع اجرا دستورالعمل می شوند یا خواهند شد. مخلص کلام... با توجه به اینکه کشتار سگهای ولگرد (بی صاحب، بدون شناسنامه stray dog) با اسلحه گرم عملی ناشایست بوده و با حقوق حیوانات منافات دارد و کشتار سگها با اسلحه گرم اعتراضات از سوی حامیان حیوانات را در پی خواهد داشت برای شهرداری ها راهی وجود نخواهد داشت مگر آنکه سریعا به دنبال ایجاد مراکز زنده گیری و معدوم سازی سگهای ولگرد بیمار از طریق مرگ با ترحم باشند. در این مراکز سگهایی که قابلیت بازگشت به طبیعت را داشته باشند شناسایی و پس از عقیم سازی به طبیعت باز گردانده می شوند. دامپزشک، حامی حیوانات و متخصص انگل شناسی
نظر شما
ادامه