کد خبر: ۳۴۰۲۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی کشور:
«دکتر مسعود هاشم‌زاده» در بخشی از نشست خبری خود گفت: برخی پزشکان ناآگاه برخی مواقع اظهار نظرهایی می‌کنند که از نظر علمی صحیح نیست و تنها موجب تخریب اذهان می‌شود ...
 

حکیم مهر - معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی کشور گفت: طرح پایش شیر، عسل، تخم‌مرغ و گوشت مرغ نسبت به باقی‌مانده دارویی و سموم در حال انجام است که نتایج آن سال آینده اعلام می‌شود.

به گزارش حکیم مهر، «دکتر مسعود هاشم‌زاده» امروز در نشست خبری در محل سازمان دامپزشکی به فعالیت‌های سازمان دامپزشکی در حوزه تشخیص، دارو و درمان دامی در سطح کشور اشاره کرد و گفت:‌ طرح پایش شیر، عسل،‌ تخم‌مرغ و گوشت مرغ را آغاز کرده‌ایم که در سه ماهه سال 96 نتایج آن اعلام خواهد شد، چرا که به دنبال آن هستیم، تا در صورت مشاهده هر گونه مشکلی در این زمینه براساس نتایج آزمایشگاهی، اقدامات اصلاحی در استان‌ها انجام شود.

معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی کشور، افزود: تاکنون فرایندی که برای تعیین کیفیت محصولات غذایی صورت می‌گرفته، به صورت جزیره‌ای بود و هر کارخانه‌ای تنها مسئولیت کیفیت محصولی را به عهده داشت که خود تولیدکننده آن بود.

مسعود هاشم‌زاده، با اشاره به اینکه تمام امور دامداری، از تولید تا تبدیل شدن به مواد خام دامی مربوط به حوزه تشخیص و درمان است، افزود: بر این اساس، طرح پایش مواد مختلف پروتئینی به صورت مستمر توسط سازمان صورت گرفته و امسال نیز برای ارتقای کیفیت محصولات تولیدی دامی، طرح تضمین کیفیت تولید به صورت پایلوت تنها برای محصولاتی که به روسیه صادر می‌شود، توسط خود کارخانه‌ها به اجرا درآمد.

بر اساس مصوبه جدید مجلس مشارکت تولیدکنندگان در تضمین کیفیت جدی شده است

وی افزود: تا پیش از این، تولیدکنندگان مسئولیت چندانی نسبت به کیفیت برعهده نداشتند، اما اکنون طبق قانون جدید مصوبه مجلس، مشارکت تولیدکننده در تضمین کیفیت جدی شده و در کنار آن، مسئولان سازمان دامپزشکی هم نظارت‌های خود را دنبال می‌کنند و به عنوان مدعی‌العموم پیگیر کیفیت محصولات دامی است.

هاشم‌زاده در توضیح این مطلب، عنوان کرد: به عنوان مثال، کارخانه لبنی که شیرخام را دریافت می‌کند، علاوه بر کنترل‌های بهداشتی، باید خود مسئول کیفیت شیری باشد که تحویل می‌گیرد تا آن را بعد از فراوری صادر کند. به عبارتی طبق این طرح، تمام صنایع موجود در این عرصه، باید نسبت به صنایع بالادستی خود حساس بوده و محصولی را که از آنها دریافت می‌کنند، در بوته آزمایش قرار دهند. این در حالی است که روند پیشین، چنین اجباری را برای کارخانه‌ها نداشت و هر بخشی به طور جداگانه تنها محصول خود را پایش می‌کرد.

معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی همچنین از تدوین فرایند کیفیت محصولات لبنی به ویژه آنهایی که به کشور روسیه صادر می‌شوند، خبر داد و افزود: با حضور مسئولان فدراسیون دامپزشکی روسیه در ایران، در ابتدا سلامت محصولات چهار کارخانه لبنی صادر شد که اکنون این تعداد به 9 کارخانه رسیده که کد IR دریافت کرده‌اند.

وی در مورد جزئیات طرح فرایند کیفیت محصولات لبنی گفت: در این طرح ما هر واحد را ملزم کردیم که مرحله قبل از خودش را کنترل کند و نسبت به ماده مصرفی، تضمین سپرده شود، تا تمام فرایندهای تولید خوب پیش برود و امیدواریم این طرح در سال 96 توسعه یابد.

هاشم‌زاده همچنین به موضوع ثبت خوراک و اجزای خوراکی هم اشاره‌ای کرد و اظهار داشت: براساس یکسری ضوابطی که انجام شده، تمام اجزای مصرفی دامی در خوراک و مواد غذایی باید ثبت شده و یک کد واحد بگیرند.

سیاست و ضوابط داروخانه‌های دامپزشکی که سال گذشته ابلاغ شده بود، امسال اجرایی خواهد شد

معاون تشخیص، دارو و درمان سازمان دامپزشکی از دستورالعمل ثبت دارویی برای داروهای دامپزشکی خبر داد و گفت: از این پس هر دارویی که تولید یا وارد می‌شود، ثبت خواهد شد تا بتوانیم آماری از داروهای موجود مصرفی در حوزه دامپزشکی داشته باشیم، در عین حال سیاست و ضوابط داروخانه‌های دامپزشکی که سال گذشته ابلاغ شده بود، امسال اجرایی خواهد شد.

رتبه بندی شرکت‌های وارد کننده

هاشم‌زاده تأکید کرد: رتبه بندی شرکت‌ها برای واردات در مرحله اجرا قرار گرفته و شرکت‌های درجه یک و مطلوب از تسهیلات خوبی برخوردار می‌شوند و شرکت‌هایی که با سازمان دامپزشکی همکاری خوبی ندارند سخت‌گیری‌های لازم در آنها انجام می‌شود تا به سطح خوبی از کیفیت برسند و یا از واردات محصولات انصراف دهند.

وی متذکر شد: کنترل و نظارت محصول بر عهده تولیدکننده است و نظارت بر این امر بر اساس ماده دو بهره‌وری اجرا می‌شود.

معاون درمان و تشخیص سازمان دامپزشکی با بیان اینکه دستورالعمل پخش و تولید دارو امسال بازبینی شده، تصریح کرد: نزدیک به دو سال است که کار فنی و توزیع دارو به طور جدی در برنامه سازمان دامپزشکی کشور قرار دارد و این سازمان نگاه ویژه‌ای به تولیدکننده دارد که در کل سعی بر اصالت بخشیدن به مراکز پخش دارد.

هاشم‌زاده ادامه داد: خط مشی سازمان دامپزشکی حمایت از تولید‌کننده است و تولید‌کنندگان حکم مالکان کالا را بر عهده دارند.

وی بیان کرد: هم‌اکنون در کشور کار آزمایشگاه‌های را دو بخش خصوصی و دولتی انجام می‌دهند و برای اولین بار در کشور خوراک و اجزای آن برای ورود به کشور بطور جدی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

معاون درمان و تشخیص سازمان دامپزشکی گفت: کمیته نانو‌ فناوری و فرآورده‌های نانو که در حوزه تشخیص کاربرد دارند در سازمان دامپزشکی کشور شکل گرفته است تا به کیفیت مواد توسعه یابد.

دامن زدن برخی پزشکان به شایعه وجود هورمون در مرغ های تولیدی کشور جای تعجب دارد

معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی کشور وجود هورمون را در مرغ های تولیدی کشور رد کرد و گفت: استفاده از هورمون برای تولید مرغ های صنعتی کاربرد ندارد.

هاشم زاده افزود: نگرانی برخی از مردم درباره رشد سریع مرغ های صنعتی با استفاده از هورمون به طور کامل نابجا است و این که برخی پزشکان به این موضوع دامن می زنند، جای تعجب دارد.

وی علت اصلی رشد این نوع مرغ ها را اصلاح نژاد، بهبود شرایط تغذیه ای و بهبود شرایط مدیریتی نگهداری و پرورش عنوان کرد و گفت: روند اصلاح جوجه و به دنبال آن مرغ، یک روند جهانی است و مختص کشورمان نیست.

سرانه مصرف گوشت مرغ در ایران حدود 23 کیلوگرم است

هاشم زاده افزود: سرانه مصرف مرغ های اصلاح نژاد شده در همه جهان بیش از ایران است و در اروپا و آمریکا بالای 50 کیلو مصرف سرانه است. مصرف سرانه این نوع مرغ در ایران حدود 23 کیلوگرم است اما بحث های غیرکارشناسی در باره آن بسیار است.

معاون تشخیص و درمان دامپزشکی عامل دوم رشد سریع مرغ های صنعتی را بهبود شرایط تغذیه ای ذکر و خاطرنشان کرد: اختصاص سهمیه غذایی محاسبه شده و استفاده به موقع و بهینه از ویتامین ها سبب شده شرایط تغذیه ای این مرغ ها بهتر شده و این امر به رشد سریع آنها منجر شود.

این مقام مسوول در سازمان دامپزشکی کشور بهینه شدن شرایط مدیریتی مراکز پرورش مرغ های صنعتی را از دیگر عوامل موثر در افزایش سرعت رشد این نوع مرغ ها برشمرد.

برخی پزشکان ناآگاه موجب تخریب اذهان می شوند

وی یادآور شد: استفاده از هورمون برای مرغداری ها نه کابرد دارد و نه صرفه اقتصادی، اما برخی پزشکان ناآگاه برخی مواقع و بنا به دلایلی اظهار نظرهایی می کنند که از نظر علمی صحیح نیست و تنها موجب تخریب اذهان می شود.

هاشم زاده خواستار آن شد که پزشکان اظهارنظرهای نادرست خود را اصلاح کنند و مردم نیز به برخی شایع ها در باره مواد غذایی توجه نکنند.

مردم روزانه یک تخم مرغ مصرف کنند

وی با تاکید بر این که گوشت مرغ های تولید شده در مرغداری های صنعتی سالم است به مردم توصیه کرد: روزانه یک تخم مرغ مصرف کنند.

معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی بهترین اندازه مرغ مصرفی که در بیشتر نقاط جهان استفاده می شود را یک کیلو 400 گرم اعلام کرد و گفت: هرچه اندازه مرغ بیشتر باشد، نشان دهنده کیفیت بهتر نیست بلکه اندازه چربی آن بیشتر بوده در حالی که بافت عضلانی مرغ های سایز کوچک بهتر است.

شناسنامه دار کردن محصول های خام دامی

هاشم زاده در باره طرح شناسنامه دارکردن محصول های خام دامی گفت: تجربه شناسنامه دار کردن محصول های خام دامی روی گوشت مرغ انجام شده است.

وی ادامه داد: همه مرغ های تولیدی در مرغداری ها دارای کد رهگیری بوده و همه مراحل آن تا رسیدن به دست مصرف کننده رصد می شود و اگر مصرف کنندگان شکایتی داشته باشند، می توانند با این کد، پیگیری کنند.

این مسوول در سازمان دامپزشکی کشور ادامه داد: همه محصول های خام دامی کشور دارای این کد خواهند شد؛ در عین حال سیاست اصلی «بهداشت مواد غذایی با منشا حیوانی از مزرعه تا سفره» است که به جد دنبال پیاده سازی آن هستیم تا مصرف کننده بداند گوشتی که مصرف می کند چه سرنوشتی داشته است.

مجوزی درباره محصول ارگانیک داده نشده است

معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی کشور با بیان این که تا کنون مجوزی برای محصول های ارگانیک خام دامی داده نشده است، گفت: آن چه به مرغ سبز معروف شده است، مرغ هایی هستند که با شرایط ویژه و در موقعیت جغرافیای خاص بدون استفاده از آنتی بیوتیک پرورش یافته اند.

وی رعایت استفاده نکردن از آنتی بیوتیک را برای این نوع مرغداری ها بسیار ضروری دانست و افزود: سازمان دامپزشکی برای تایید ادعای این نوع مرغداری ها آنها را رصد و ارزیابی می کند و در حین پرورش نیز چهار نوبت نمونه برداری می شوند.

هاشم زاده درباره مرغ های غیرسبز و معمولی نیز گفت: همه مرغداری ها موظفند زمان پرهیز از مصرف دارو را قبل از اعزام مرغ به کشتارگاه رعایت کنند تا باقی مانده دارویی نداشته باشد و مسوولان فنی کشتارگاه ها باید این را گواهی کرده و مراکز دامپزشکی نیز تایید کنند.

راه اندازی آزمایشگاه تشخیص بیماری های آبزیان

دکتر هاشم زاده در حاشیه نشست خبری امروز گفت: تا پیش از این در کشور آزمایشگاه تشخیص بیماری های آبزیان نداشتیم که این آزمایشگاه در دولت یازدهم راه اندازی شد.

هاشم زاده از افزوده شدن یکصد آزمون جدید به بخش بیماری های طیور در دولت یازدهم و توسعه مرکزهای ملی تشخیص خبر داد.

استقرار آزمایشگاه مجهز برای تشخیص بیماری های شتر در استان های کرمان و سیستان و بلوچستان

وی به استقرار آزمایشگاهی مجهز برای تشخیص بیماری های شتر در استان های کرمان و سیستان و بلوچستان اشاره کرد و گفت: این مرکز در تشخیص بیماری خطرناک و مشترک «مرس» گام های خوبی برداشته است.

معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی کشور همچنین از استقرار بخش تشخیص در نوار مرزی با هدف کنترل ورود بیماری ها خبر داد.

راه اندازی واحد بیماری های ویروسی در استان سیستان و بلوچستان

این مسوول همچنین از راه اندازی واحد بیماری های ویروسی در استان سیستان و بلوچستان در دولت یازدهم یاد کرد و افزود: این واحد به شکل کنونی در این استان وجود نداشت.

وی گفت: واحد بیماری های ویروسی در زمینه های ملکولی و سلولوژیک فعالیت می کند.

بیش از 30 آزمایشگاه ممیزی و به عنوان آزمایشگاه همکار معرفی شده اند

استقرار آزمایشگاه های معین در سایر استان های کشور، توسعه آزمایشگاه طیور در استان مازندران و همکاری آزمایشگاه های خصوصی و دولتی را از دیگر دستاوردهای دولت یازدهم اعلام کرد و افزود: بیش از 30 آزمایشگاه ممیزی و به عنوان آزمایشگاه همکار معرفی شده اند.

اثرهای اقتصادی- اجتماعی بیماری های دام و طیور

معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی کشور تاکید کرد بیماری های دام و طیور مانند تب برفکی یا آنفلوانزا نه فقط ضررهای چند صد میلیارد دلاری به همراه دارد، بلکه آثار اجتماعی نیز بر جای می گذارد.

اقدام های بیوتروریستی در بیماری های دام و طیور را رد نمی کنم

هاشم زاده درباره اقدام های بیوتروریستی در این بخش گفت: وجود چنین موردی را رد نمی کنم اما تاکید می کنم باید مطالب در این باره کارشناسانه و دقیق باشد، زیرا نمی توان فقط به سبب گفته ای، آن را تایید یا رد کرد.

وی آنفلوانزای پرندگان را پدیده ای دانست که همه جهان را با خود درگیر کرده است و گفت: هیچ وسیله ای از واحدهای آلوده باقی نمی ماند و همه تجهیزات با طیور آن معدوم می شود.

  

منبع: فارس، ایرنا، ایانا، باشگاه خبرنگاران

 
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۶
0
0
(سیاست و ضوابط داروخانه‌های دامپزشکی که سال گذشته ابلاغ شده بود، امسال اجرایی خواهد شد)
آقای دکتر هاشم زاده چه می فرمایند :سال گذشته سیاست ها ابلاغ شده ٰامسال قرار است اجرا شود ٰ امسال که دیگر تمام است نمی فهمیم یعنی چه ٰخدایا این چه آشفتگی است
نظر شما
ادامه