کد خبر: ۳۳۹۳۷
تعداد نظرات: ۱۰ نظر


یک متخصص جراحی دامپزشکی پس از بازدید از پلنگ رودسر، طی نامه‌ای به سازمان محیط زیست با تاکید بر لزوم حفاظت از این گونه ارزشمند جانوری خواستار برعهده گرفتن درمان حیوان و در صورت لزوم، انتقال این گربه‌سان به مراکز علمی خارج از کشور برای تکمیل درمان شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از تسنیم، ماده پلنگ آسیب‌دیده‌ای که توسط اداره کل حفاظت محیط زیست استان گیلان در حاشیه روستای سجیدان زنده‌گیری و پس از انتقال به تهران مورد سی‌تی‌اسکن قرار گرفته‌بود، در چهارمین روز ورود به تهران، شانسی برای ادامه حیات به دست آورد.

پیش از این،«دکتر محمد ملازم» متخصص رادیولوژی دامپزشکی و عضو هیئت عملی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران که گزارش سی‌تی‌اسکن پلنگ رودسر را نتظیم کرده بود گفته بود: در نتیجه گرفتار شدن این پلنگ در تله‌های مخصوص شکار گراز، یکی از مهره‌های کمر حیوان شکسته و بخشی از این شکستگی به نخاغ فشار آورده و به فلج شدن اندام تحتانی حیوان منجر شده. ضمنا اطراف ناحیه مهره‌های کمری پارگی عضلانی و پوستی وجود دارد که سبب عفونت استخوانی 4 یا 5 مهره کمر این حیوان شده و از سوی دیگر، حیوان را با عفونت بطنی مواجه ساخته. با توجه به این که بین 3 تا 10 روز از شکستگی مهره کمر حیوان می‌گذرد و حیوان چند روزی با این مشکل دست به گریبان است، عضلات پاهای خلفی کوچک شده و شاهد آتروفی و تحلیل عضلانی هستیم. من نسبت به درمان حیوان امیدوار هستم اما نظر نهایی را درباره وضعیت این حیوان دکتر ایمان معماریان، دامپزشک کلینیک حیات وحش پردیسان اعلام خواهند کرد.

از سوی دیگر،«دکتر ایمان معماریان» دامپزشک مرکز بازپروری حیات وحش پردیسان با تأکید بر اینکه پلنگ رودسر وضعیت بسیار بدی دارد و زمان زیادی هم از اتفاق گذشته اعلام کرده بود:‌ سی‌تی‌اسکن و کارهای اولیه را انجام داده‌ایم اما تقریباً می‌توان گفت امیدی به نجات پلنگ نیست. ستون فقرات پلنگ شکسته، نخاعش آسیب دیده، پاهای پلنگ آتروفی شده و عضلات پایش به طور کامل از بین رفته و مفصل‌ها فیکس شده، زخم بستر پیدا کرده و شکمش نیز پاره است. در حال بررسی وتلاش هستیم ولی به احتمال خیلی زیاد نمی‌شود کاری کرد.

معماریان روز دوشنبه 18 بهمن طی گزارشی، با اشاره به سی‌تی‌اسکن و معاینات انجام شده در دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران، ضایعه نخاعی پلنگ رودسر را برگشت‌ناپذیر دانست و یوتانایز (معدوم‌سازی با تزریق دوز بالای داروی بیهوشی) و نمونه‌برداری از تخمدان و دیگر بافت‌های حیوان به منظور تحقیقات را برای این گربه‌سان توصیه کرد؛ بدین ترتیب یکی دیگر از پلنگ‌های ایرانی که به منظور درمان و بازپروری به مرکز بازپروری حیات وحش پریسان منتقل شده بود، در صف انتظار مرگ قرار گرفت.

این در حالی است که صبح روز سه شنبه 19 بهمن، «دکتر حمیدرضا فتاحیان» متخصص جراحی دامپزشکی و عضو هیات علمی دانشکده علوم تخصصی دامپزشکی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی پس از بازدید از پلنگ رودسر در مرکز بازپروری حیات وحش پردیسان، طی نامه‌ای به مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر لزوم حفاظت از این گونه باارزش اقلیم ایران، خواستار برعهده گرفتن درمان پلنگ رودسر و در صورت لزوم، انتقال این گربه‌سان به مراکز علمی خارج از کشور به منظور ادامه یا تکمیل درمان شد. هرچند اطلاعی از موافقت سازمان حفاظت محیط زیست با درخواست فوق در دست نیست اما شنیده‌ها حاکی از آن است که دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران نیز طی ساعات گذشته آمادگی خود را برای اقدام نسبت به عمل جراحی و درمان این پلنگ اعلام کرده‌است.

بدین ترتیب به نظر می‌رسد با ایجاد رقابتی سازنده میان مراکز علمی برای درمان پلنگ رودسر، سایه گزینه‌های مرگ و معدوم‌سازی به صورت موقت هم که شده از سرنوشت این گربه‌سان کنار رفته‌است. سرنوشتی که گریبانگیر کلیه پلنگ‌هایی شده‌است که تا کنون به منظور بازپروری و درمان از سایر استان‌های کشور به تهران منتقل شده‌اند: معدوم‌سازی، پلنگ تنکابن در سال 92، مرگ پلنگ لرستان در سال 93، مرگ پلنگ خراسان‌شمالی در سال 93مرگ پلنگ شیراز که به منظور عمل جراحی فک به دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران منتقل شده بود بر اثر تزریق ناشیانه داروی بیهوشی در سال 93 از جمله تجربه‌های تلخ انتقال پلنگ‌های آسیب‌دیده به تهران به شمار می‌روند.

شنبه شب گذشته، به دنبال گزارش‌های تلفنی اهالی روستای سجیدان منطقه سیاهکلرود شهرستان رودسر، یک پلنگ ماده که به دلیل جراحت و بارش سنگین برف به حاشیه این روستا پناه آورده‌بود توسط مسئولان اداره کل حفاظت محیط زیست استان گیلان با استفاده از اسلحه بیهوشی زنده‌گیری و روز بعد به مرکز بازپروری حیات وحش پردیسان تهران منتفل شد. تا کنون خبری در رابطه را پیگیری متخلفانی که با استفاده از تله، سرنوشتی ناگوار را برای پلنگ رودسر رقم زده‌اند، منتشر نشده است.


خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۰
1
3
به عنوان یک متخصص جراح در مشهد عاجزانه خواهش میکنم فقط این حیوانات بی زبان را از دست ....................نجات دهید. وی داعیه ی درمان حیات وحش را دارد اما در عمل جز نتایج منفی هیچ موردی مشاهده نشده است.
در ضمن اقدام دکتر فتاحیان بزرگوار بسیار ارزنده هست و جای تشکر فراوان دارد.
پاسخ ها
دامپزشک
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۲
دوستان بزرگواری که از اعزام به خارج از کشور برای درمان و فیزیوتراپی و... صحبت کرده اید.
فکر می کنید در خارج از ایران و آمریکا و اروپا برای همچین موردی دقیقا چه کاری انجام می دهند؟
ناشناس
|
Finland
|
۰۲:۴۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۱
1
1
عاجزانه خواهش میکنم در این گونه موارد به دانشگاه تهران و آزاد توجه نکنید.
دکتر فتاحیان اگر در حیطه کار خود بهترین نباشند، حداقل جزء بهترین ها هستند.
در پزشکی هم دکتر فرزین سرکارات در حوزه کاری خود عالی هستند ولی در دانشگاه آزاد تدریس میکنند.
سپاسگزارم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۱
1
0
استاد ارجمند جناب آقای دکتر فتاحیان، براساس اطلاعاتی که در همین سایت وجود دارد ما دارای دامپزشکانی هستیم که کارهایی می کنند دامپزشکان اروپایی و آمریکایی توانایی انجام آن کار را ندارند و همچنین مجهز ترین بیمارستان دامپزشکی در خاورمیانه را داریم!!! نظر شما در مورد انتقال بیمار به خارج از کشور کاملا ارزشمند است. اما فکر نمیکنید با این اظهار نظر چه ضربه ای به توهمات خود بزرگ بینی و سوپرمن بودن برخی از دامپزشکان وارد میفرمائید؟ خب گناه دارند!
خویی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۱
1
1
درود فراوان بر دکتر فتاحیان عزیز.خدا پشت و پناهتان دکتر.
من الله توفیق.
العبد الحقر الله.خویی.
عرفان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۱
1
0
با سلام به عنوان عضو کوچکی از دانشجویان جراحی دامپزشکی خواهشمندم این گونه جانوری رو از بین نبرید و به المان یا دیگر کشور های مجهز برای جراحی ستون فقرات ببرید،جاهایی که خود دکتر فتاحیان انجا دوره دیده اند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۱
1
0
منم موافق اعزام هستم بازتاب فرهنگي درمحيط زيست واهميت ما ايراني ها به حيات وحش داره
پاسخ ها
دامپزشک
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۲
یک حیوان بیچاره را زجر کش کنیم که تازه دنیا بهمون بخنده؟!!!
ای کاش میدونستید کشورهای پیشرفته و دنیای متمدن در چنین مواردی چطور برخورد میکنند
عليرضا رضاي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۲
1
0
با ارزوي بهبودي كامل اين گونه كمياب جانوري اصيل ايراني و تقدير از حركت علمي و حرفه اي دكتر فتاحيان كه همواره در جهت اعتلاي دانش دامپزشكي و به چالش كشيدن اموزه هاو دانش علمي خود در تلاش ميباشد.
دوست
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۷
0
0
سلام. دوستان در متن نیز آورده اید که دکتر ملازم استاد دانشگاه تهران اعلام کرده است که به درمان پلنگ امیدوار است پس چرا در صفحات مختلف دیگر گفته آید که اساتید دانشگاه گفته اند که حیوان باید یوتانایز شود؟!!!!
نظر شما
ادامه