کد خبر: ۳۳۸۵۲



مسئول اداره برنامه و بودجه اداره کل دامپزشکی خراسان‌جنوبی گفت: با ورود دام زنده غیر مجاز، به ویژه از مرزهای شرقی، به‌طور مستمر با ورود عوامل بیماری‌زا و رخدادهای اپیدمیک در دام و انسان مواجه هستیم.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «علیرضا حاجی‌محمدی» گفت: سازمان دامپزشکی یکی از سازمان‌های حساس و حاکمیتی با طیفی گسترده از وظایف و با نقش بارز و کم بدیل در اقتصاد ملی، بهداشت عمومی و سلامت جامعه است.

وی با اشاره اینکه سازمان دامپزشکی سازمانی با "مسئولیت‌های ملی" و "تعهدات بین‌المللی" است، ادامه داد: اعتبارات هزینه‌ای و اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای دامپزشکی هیچ‌گونه همخوانی با فعالیت‌های مستمر دامپزشکی ندارد.

مسئول اداره برنامه و بودجه اداره کل دامپزشکی خراسان‌جنوبی افزود: افزایش بهره‌وری سازمان‌ها و ادارات و توسعة روزافزون آن‌ها، علاوه بر تجهیزات و امکانات متناسب با وظایف، مستلزم رشد و بهره‌وری کارکنان و نیز تقویت نیروی انگیزش آنان است.

حاجی‌محمدی با بیان اینکه انگیزش به عنوان موتور محرک یا نیروی پیش‌برنده انسان است، گفت: کارآیی و اثربخشی سازمان‌ها با کارآیی و اثربخشی نیروی انسانی آن‌ها وابستگی مستقیمی دارد.

مسئول اداره برنامه و بودجه اداره کل دامپزشکی خراسان‌جنوبی اظهارکرد: تامین بخش زیادی از اعتبارات مورد نیاز برای جبران خسارات دام‌های معدوم شده در راستای کنترل بیماری‌های سل و بروسلوز، افزایش سطح پوشش عملیات واکسیناسیون علیه بروسلوز در جمعیت دامی، اعمال مدیریت در استفاده بهینه از واکسن‌های محدود موجود، حذف سریع موارد مثبت و مشکوک همراه با جبران خسارت‌های دام‌های معدوم شده و توسعه عملیات خونگیری در واحدهای دامداری، افزایش سطح پوشش عملیات توبرکولیناسیون به منظور کاهش موارد راکتور سلی را می‌توان از مهم‌ترین فرآیندهای انجام گرفته در این حوزه عنوان کرد.

حاجی‌محمدی ادامه داد: بسیاری از بیمارهای دامی جزو بیماری‌های استراتژیک سازمان دامپزشکی محسوب شده و سازمان جهانی بهداشت دام(OIE) ، کنترل و ریشه‌کنی آن‌ها را در اولویت قرار داده و این امر محقق نخواهد شد، مگر اینکه موضوع پیشگیری در همه دستگاه‌های اجرایی دخیل در بهداشت اولویت کاری قرار گیرد، چراکه توجه به آن نقش مؤثر و حیاتی در سلامت عمومی جامعه داشته باشد.

مسئول اداره برنامه و بودجه اداره کل دامپزشکی خراسان‌جنوبی افزود: کار با حیوانات به طور طبیعی مخاطره‌آمیز و دشوار است، بنابراین پرسنل دامپزشکی همواره در معرض خطر آسیب‌های جدی هستند.

حاجی‌محمدی با اشاره به اینکه استان ما در یکی از پرخطرترین مناطق کشور از نظر شیوع و فراوانی بیماری‌های دام و بیماری‌های مشترک و قابل انتقال از دام به انسان قرار دارد، تصریح کرد: با ورود دام زنده غیر مجاز، به ویژه از مرزهای شرقی، به‌طور مستمر با ورود عوامل بیماری‌زا و رخدادهای اپیدمیک در دام و انسان مواجه هستیم.

وی ادامه داد: بیش از دو سوم بیماری‌های عفونی انسان، مشترک با حیوانات است، در نتیجه پرسنل دامپزشکی در معرض آلودگی دائم با این عوامل عفونی و بیماری‌های مهلک و کشنده همانند هاری، شاربن و آنفلوانزا قرار دارند به طوری که تعداد زیادی از پرسنل دامپزشکی درگیر انواع مختلف بیماری‌های مشترک از جمله تب مالت شده و متاسفانه بسیاری از موارد هیچ‌گاه بهبودی کامل نیافته و درد و رنج ناشی از بیماری را در تمام طول عمر تحمل می‌کنند.


نظر شما
ادامه