کد خبر: ۳۳۸۳۳
تعداد نظرات: ۵ نظر
گفت‌وگوی حکیم مهر با مدیرکل دامپزشکی استان چهارمحال و بختیاری:
«دکتر عبدالمحمد نجاتی» افزود: بهتر است مسئولین امر فرایند جذب دانشجوی دامپزشکی را تعدیل و به سمت کیفی‌سازی حرکت کنند ...



حکیم مهر- مدیرکل دامپزشکی استان چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگوی اختصاصی با حکیم مهر نظارت بر تولید فراورده‌های خام دامی را یکی از وظایف دامپزشکی عنوان و تصریح کرد: «آبزیان هم یکی از مواد خامی دامی به حساب می‌آید. استان چهارمحال و بختیاری با تولید سالانه بیش از 19 هزار تن ماهی‌های سردابی، مقام اول تولید این محصول را در کشور دارد.»

دکتر عبدالمحمد نجاتی با بیان اینکه در استان چهارمحال و بختیاری حدود 400 مزرعه پرورش ماهی وجود دارد، گفت: «متأسفانه طی سال‌های گذشته حضور مسئولین فنی دامپزشکی در این مزارع کمرنگ بوده و تنها اداره کل دامپزشکی به شکل اداری حضور داشته است. با پیگیری‌هایی که انجام دادیم حدود 11 نفر دکتر دامپزشک را مشغول به کار کردیم تا نظارت بر فرایند پرورش و تولید را انجام دهند.»

وی خاطرنشان کرد: «حتی در آینده پیگیر این هستیم که این افراد گواهی حمل ماهی به بازار را نیز صادر کنند تا بتوانیم نظارت‌های خود را از طریق مسئولین فنی دامپزشکی اعمال و ماهی سالمی را تحویل جامعه و حتی خارج از کشور دهیم.»

نجاتی به صعب‌العبور بودن استان چهارمحال و بختیاری به دلیل واقع‌شدن در یک منطقه کوهستانی اشاره و خاطرنشان کرد: «از طرفی حجم بالای فارغ‌التحصیل دامپزشکی در استان به دلیل وجود 2 دانشگاه آزاد و دولتی، باعث شده در بحث نیرو نیز کمبودی نداشته باشیم. این دو مسئله باعث شد که برای جذب این 11 نفر، فراخوان ندهیم و این افراد را به‌صورت موردی و با هماهنگی سازمان نظام دامپزشکی استان معرفی و این مشکل را برطرف کردیم.»

وی با تاکید بر اینکه همه این 11 نفر در حال عقد قرارداد هستند، افزود: «طبق آخرین اطلاع بنده، حدود 6 نفر از آن‌ها قرارداد خود را منعقد کرده‌اند. البته ناظران از حدود 7 ماه پیش بر مزارع تکثیر نظارت می‌کنند و هم‌اکنون مزارع پرورشی را در حال انجام هستیم.»

نجاتی وجود 2 دانشکده دامپزشکی در استان چهارمحال و بختیاری را دارای 2 کارکرد مثبت و منفی دانست و ادامه داد: «کارکرد مثبت این دانشکده‌ها در زمینهٔ تربیت نیروهای متخصص جهت انجام امور دامپزشکی و کارکرد منفی آن بیکاری همکاران بعد از فارغ‌التحصیلی است. کما اینکه سردسیر بودن استان باعث شده دام‌های سبک ازجمله گوسفند و بز، به استان‌های گرمسیر کوچ کنند. لذا همکاران دامپزشک ما در چنین مواقعی از سال بیکار می‌شوند. از طرفی کشتارگاه‌های طیور و دام ما هم خیلی زیاد نیستند و صنایع بسته‌بندی و تبدیلی هم در استان ما وجود ندارد که بتواند ایجاد اشتغال کند. متأسفانه آن‌هایی هم که مشغول به کار هستند، با حقوق و مزایای خیلی پایینی فعالیت می‌کنند و ناچار هستند به استان‌های دیگر کوچ یا به مشاغل دیگر روی آورند.»

مدیرکل دامپزشکی استان چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اینکه بهتر است مسئولین امر فرایند جذب دانشجوی دامپزشکی را تعدیل و به سمت کیفی سازی حرکت کنند، تصریح کرد: «هم‌اکنون ما از نظر کمی مشکل خاصی نداریم و باید به سمت‌وسوی تخصص برویم و مشکلات کیفی را برطرف کنیم تا حجم بالای فارغ‌التحصیل، هم باعث سرخوردگی فارغ‌التحصیلان و هم مشکلات دستگاه‌های اداری برای اشتغال آن‌ها نشود.»

وی در پایان ضمن اظهار خرسندی از اینکه تا این لحظه آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان چهارمحال و بختیاری مشاهده نشده است، گفت: «از طرفی تالاب‌های زیادی داریم که محل استقرار پرندگان مهاجر هستند. اگرچه تاکنون موردی از آلودگی مشاهده نشده، اما ما این تالاب‌ها را نظارت و رسیدگی کرده و رصدهای خود را ادامه می‌دهیم و امیدوار هستیم که در آینده نیز هیچ مشکل خاصی پیش نیاید.»
 
 
 
 
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۶
دکتررهگذر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
1
2
دانشکده دولتي دامپزشکي بايد به دانشگاه اصفهان منتقل شود وظرفيت 20نفردرسال شود .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
0
0
با عرض سلام و خسته نباشید آقای دکتر راست میگن باید کیفیت رو بالا برد و از استخدامها با دید ناسیونالیسمی خودداری کرد ........................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
1
0
سلام میشه بگین این 11نفر تو کدوم شهرا مشغول بکار شدن؟؟ تو شهرکرد اردل لردگان کجا؟
عدالت رویایی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۳
1
0
رشته دامپزشکی به این زودی ها زنده نمی شه چون این رشته برای ........... هزینه داره نه سود.پس حمایت و توجه هم نخواهد داشت.بی خود خودتون رو خسته نکنید.برید ببینید ......کجا سفره اش را پهن کرده همون جا دنبال کار و انتخاب رشته باشید.برای اینا مهم نیست چه بلایی سر فارغ التحصیل دامپزشکی میاد.مهم کسب درآمد و رای انتخابات هست چه این دولت چه دولت های قبل و بعد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۳
0
0
مگر قرار است دانشکده ها فقط برای استان چهارمحال و بختیاری دامپزشک پرورش بدهند؟ ...................
نظر شما
ادامه