کد خبر: ۳۳۷۵۷


متصاعد شدن نوعی گاز از دل زمین در دامنه کوه سبلان واقع در شهرستان مشگین شهر موجب مرگ تعدادی از پرندگان و موش های صحرایی شده است .

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر میر زاهد موسوی» استادیار دانشگاه و دکترای زمین شناسی درباره این پدیده گفت: بررسی های اولیه نشان می دهد این گاز حاصل فعالیت های زمین شناسی در دامنه سبلان می باشد که مشخص شدن دقیق علت آن نیاز به تحقیقات بیشتری دارد.

وی افزود: مطالعات گروهی از کارشناسان ایرانی، آلمانی و آمریکایی در منطقه آتشفشانی سبلان که در سایت علمی الزویر (ELSEVIER) و در مجله آتشفشان شناسی به چاپ رسیده، نشان می دهد که آتشفشان سبلان در کواترنر یعنی در جوان ترین زمان زمین شناسی اتفاق افتاده است.

وی بیان کرد: بر همین اساس احتمال می رود آخرین فعالیت آتشفشانی سبلان مربوط به 100 هزار سال پیش باشد که از نظر زمین شناسی آتشفشان بسیار جوان محسوب می شود.

دکتر موسوی گفت: نشت چنین گازهایی در مناطق آتشفشانی معمولا دور از انتظار نیست و در صورت مدیریت صحیح و بهره برداری اصولی می تواند به عنوان یکی از ظرفیت ها و قابلیت های شهرستان در راستای توسعه پایدار منطقه مورد استفاده قرار گیرد.

کوه سبلان با ارتفاع 4811 متر در جنوب شهر مشگین شهر واقع شده است.

وجود دهها دهنه چشمه آبگرم معدنی واحداث احداث نیروگاه ژئوترمال کشور در دامنه این کوهستان ازبرکات حرارت داخل زمین دراین منطقه می باشد.

شهرستان مشگین شهر در90 کیلومتری شمال غرب اردبیل واقع است.


نظر شما
ادامه