کد خبر: ۳۳۶۸۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
 

استاندار اردبیل در جلسه ستاد کنترل و پیشگیری از بیماری آنفلوانزای فوق حاد طیور که پیش از ظهر امروز با حضور مدیران دستگاههای اجرایی مرتبط از جمله دادگستری، نیروی انتظامی، جهاد کشاورزی، راه و شهرسازی، حمل و نقل و پایانه، صندوق بیمه محصولات کشاورزی، حفاظت از محیط زیست، مدیریت بحران و استانداری، مدیریت برنامه ریزی و استانداری، سپاه و بسیج، دانشگاه علوم پزشکی و دامپزشکی در محل سالن شهید باهنر استانداری تشکیل یافت، گفت: اقدامات خوبی در جهت کنترل و پیشگیری از شیوع این بیماری در استان انجام و جای هیچگونه نگرانی نیست.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان اردبیل، «دکتر مجید خدابخش» با بیان اینکه سلامت جمعیت انسانی به شدت به سلامت جمعیت دام و طیور وابسته است، افزود: باید تمامی اقدامات و تمهیدات لازم برای کنترل، پیشگیری و مصونیت سازی استان اردبیل از ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان معمول شود و فرمانداران و مدیران کلیه دستگاهها همکاری جدی داشته باشند.

استاندار اردبیل تصریح کرد: تنها دو مورد کانون بیماری فقط در طیور بومی و مهاجر آبزی در نوار شمالی استان مشاهده شده که بلافاصله با اقدامات لازم از قبیل معدوم سازی، ضدعفونی و پایش کانون آلوده انجام گرفته و جای هیچ نگرانی نیست.

خدابخش عملکرد دامپزشکی استان در واکنش سریع و اقدام به موقع در پیشگیری از این بیماری را ستود و بر اطلاع رسانی مناسب به مردم و بخصوص صاحبان صنایع مرغداری استان در خصوص حفظ آمادگی و اقدامات کنترل و پیشگیرانه تأکید کرد و از همکاری خوب مردم در اطلاع رسانی موارد مشکوک قدردانی کرد.

استاندار اردبیل در عین حال بر ضرورت استفاده از ظرفیت رسانه ها بخصوص صدا و سیما به منظور افزایش سطح اطلاع رسانی و مدیریت افکار عمومی جامعه تأکید کرد.

خدابخش با بیان اینکه صنعت مرغداری محور مهم اقتصادی استان است، خواستار کنترل دقیق محموله های طیور در ورودی های استان اردبیل و خروجی های استان همجوار شد و گفت: اعتبارات لازم برای ایجاد قرنطینه تأمین می شود.

در حال حاضر 14 استان کشور درگیر بیماری آنفلوانزای فوق حاد طیور هستند

پیش از سخنان استاندار، مدیر کل دامپزشکی استان به تشریح وضعیت بیماری در دنیا و کشور اشاره کرد و با بیان اینکه در حال حاضر 14 استان کشور درگیر بیماری هستند، افزود: آلودگی در استان مربوط به طیور بومی بوده و خوشبختانه در حال حاضر بیماری در واحدهای صنعتی طیور استان مشاهده نشده است.

«دکتر صادق صالحی» به ضرورت رعایت مسائل بهداشتی و مقررات امنیت زیستی تأکید کرد و افزود: تاکنون مورد انسانی این بیماری گزارش نشده اما با توجه به ویژگی های ویروس عامل بیماری احتمال انتقال آن به انسان در آینده وجود دارد که این مهم با همکاری دامپزشکی و دانشگاه علوم پزشکی به طور مرتب رصد می شود.

مدیر کل دامپزشکی استان با بیان اینکه هم افزایی ، اراده و احساس مسئولیت، امور سخت را به راحتی ممکن می سازد از مدیریت، همکاری و تعامل دستگاههای اجرایی از جمله دستگاه قضایی و نیروی انتظامی قدردانی کرد و گفت: بدلیل حساسیت و انتقال سریع ویروس بیماری نسبت به معدوم سازی طیور در شعاع سه کیلومتری کانون نیز عملیات پایش انجام می گیرد و خسارت طیور معدوم شده نیز به صاحبان آن پرداخت می شود.

دکتر صالحی با تأکید بر اینکه موضوع آنفلوانزا باید بسیار جدی گرفته شود، افزود: اجرای طرح پایش بروز کردن دستورالعمل های دامپزشکی در خصوص این بیماری، دریافت گزارش روزانه از واحدهای صنعتی در خصوص تلفات احتمالی، انجام آزمایش لازم و اجرای طرحهای پایش نمونه برداری از طیور بومی در روستاها و پرندگان مهاجر در تالابهای استان از مهمترین فعالیتهای روزانه دامپزشکی در این حوزه است.

این مقام مسئول در دامپزشکی تصریح کرد: گزارشات روزانه مردمی به سرعت بررسی و مورد مشکوک مورد آزمایش قرار می گیرد و با تشکیل اکیپ های واکنش سریع اقدامات مناسب برای پیشگیری و کنترل سریع این ویروس در استان اعمال شده است.

وی با بیان اینکه ویروس این بیماری واکسن ندارد و سدّ فیزیکی نیز نمی تواند مانع از شیوع آن شود، تصریح کرد: تنها با اقدامات بهداشتی و رعایت مقررات امنیت زیستی می توان این بیماری را کنترل و مهار کرد.

وی همچنین خواستار ادامه همکاریهای مردم در جهت اطلاع رسانی و گزارش موارد احتمالی مشکوک پرندگان در استان شد.

 
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Hong Kong
|
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۵
0
0
طبق آخرین اعلام حکیم مهر 12 استان درگیر بود حالا میغرمایید 14 استان! کدام استانها جدیدا درگیر شده اند لطفا اطلاع رسانی کنید
نظر شما
ادامه