کد خبر: ۳۳۶۸۱


مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی گفت: خسارت 90 درصد واحدهای درگیر با آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در این استان پرداخت شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر محسن شانقی» افزود: 22 کانون آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان مرکزی شناسایی که 16 کانون این بیماری در مرغداری مرغ تخم گذار و شش کانون در روستاهای این استان به ثبت رسید و بر اساس ازریابی های انجام شده عمده این کانون ها در اطراف تالاب میقان اراک گزارش شد.

وی ادامه داد: معدوم سازی طیور روستایی و نهاده ها، کارتن و دان آلوده در واحدهای صنعتی سه میلیارد و 200 میلیون ریال خسارت به این واحدها وارد کرده است که تا کنون سه میلیارد و 130 میلیون ریال خسارت واحدهای آسیب دیده تخصیص و پرداخت شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی خاطر نشان کرد: از مجموع واحدهای خسارت دیده صنعتی و روستایی خسارت 10 واحد تولیدی تولید تخم مرغ و پنج روستا کانون بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان پرداخت شده و به غیر از یک واحد تولید تخم مرغ که به صورت غیر مجاز فعالیت داشته، خسارت بقیه واحدها آماده پرداخت است.

دکتر شانقی گفت: خسارت طیور معدوم شده روستاییان با انجام کار کارشناسی و تعیین قیمت توسط نماینده شورای روستا، نماینده سازمان جهاد کشاورزی و اداره کل دامپزشکی استان مرکزی تعیین و توسط این اداره کل و خسارت طیور واحدهای صنعتی توسط صندوق بیمه حمایت از کشاورزان و دامداران پرداخت می شود.

وی گفت: با انجام اقدام های پیشگیرانه، بهداشتی بازرسان اداره کل دامپزشکی استان مرکزی بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان تحت کنترل این اداره کل قرار داشته و از آخرین کانون درگیر با این بیماری که روستایی در شازند استان مرکزی بود، تا کنون موردی از ابتلا به بیماری در این استان مشاهده نشده است.

شانقی گفت: با آغاز بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان مرکزی تا کنون از 990 واحد طیور صنعتی و زیستگاه های پرندگان مهاجر پنج هزار و 720 مورد نمونه گیری، 11 هزار و 500 آزمایش تشخیصی و یک هزار و 130 مورد نمونه گیری انجام شده است.

وی ادامه داد: واحدهای تولید کننده طیور برای کنترل این بیماری باید ضمن رعایت موارد بهداشتی و زیست محیطی از خرید و جابه جایی طیور خودداری کرده و در صورت مشاهده تلفات غیر طبیعی در طیور، موارد را به این اداره کل گزارش و یا تلفات را به صورت بهداشتی دفن کنند.

وی افزود: تا کنون مورد انسانی بیماری آنفولوانزای فوق حاد پرندگان در استان مرکزی و کشور دیده نشده و برای جلوگیری از انتقال این بیماری به افراد نیاز است شهروندان از تماس با پرندگان مهاجر و آزاد که عامل اصلی انتقال این بیماری هستند خودداری کنند.

به گفته معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی تاکنون 2 هزار و 845 قطعه لاشه این پرندگان از تالاب میقان جمع آوری و به صورت بهداشتی دفن شده است.

35 واحد مرغداری مرغ گوشتی و تخم مرغ در محدوده 10 کیلومتری تالاب میقان اراک به تولید گوشت سفید و تخم مرغ فعالیت دارند.

تالاب کویری میقان اراک زیستگاه 140 گونه پرنده است و سالانه 90 گونه پرنده مهاجر وارد این تالاب می شود.


نظر شما
ادامه