کد خبر: ۳۳۶۷۵
تعداد نظرات: ۵ نظر
الزام کلینیک‌های دامپزشکی برای تبدیل به درمانگاه تخصصی:
روز گذشته یکی از همکاران دامپزشک در پیامی در یکی از گروه‌های مجازی از تصمیم عجیب شبکه دامپزشکی دزفول درخصوص درمانگاه‌های دامپزشکی خبر داده بود ...


حکیم مهر - از کارکردهای مثبت فضای مجازی که بگذریم، فضای آزاد تبادل اطلاعات در گروه‌ها و کانال‌های تلگرامی، گاهی کژ کارکردهایی را به وجود می‌آورد که می‌تواند موجب بروز نگرانی‌هایی در جامعه گردد. یکی از نمونه‌های بارز این کژ کارکردها، شکل‌گیری شایعات است که اگر رسانه‌های تخصصی در زمان مناسب از پخش آن‌ها جلوگیری نکنند، تأثیرات بدی در افکار عمومی برجای خواهند گذاشت.

روز گذشته یکی از همکاران دامپزشک در پیامی در یکی از گروه‌های مجازی با ارسال تصویر فوق، از تصمیم عجیب شبکه دامپزشکی دزفول درخصوص درمانگاه‌های دامپزشکی خبر داد. وی در این پیام نوشت: «رئیس اداره دامپزشکی دزفول با بنده تماس گرفت و گفت که تا 6 ماه فرصت دارید که درمانگاه خود را تبدیل به یکی از درمانگاه‌هایی کنید که در سایت سازمان اعلام شده است. یعنی باید یا طیور یا منحصراً نشخوارکننده یا تک سمی را انتخاب کنید و حق فعالیت در سایر زمینه‌ها را ندارید.»

این کاربر فضای مجازی در ادامه آورده بود: «من واقعاً مستاصل شدم که دلیل این تفکیک چیست و بنده که الآن بالای ده سال است کلینیک دارم و با چندین واحد مرغداری در ارتباط و در حوزه دام بزرگ نیز فعال هستم، اگر بخواهم یکی از زمینه‌های تخصصی سازمان را انتخاب کنم، چه اتفاقی می‌افتد؟ مشتری‌هایی را که 13 سال با زحمت و مشقت جمع کردم، چه کنم؟ حتی واکسن آنترو قانقاریا هم به ما نمی‌دهند و قراردادهای طرح‌های اداره را نیز نخواهم داشت

به‌محض مشاهده این پیام، حکیم مهر تصمیم گرفت که ابتدا صحت‌وسقم ماجرا را پیگیری و سپس آن را منتشر کند.

تکذیب می‌کنیم

معاون شبکه دامپزشکی شهرستان دزفول در جریان این موضوع نبود و اظهار داشت که برای دسترسی به جزئیات بیشتر در این زمینه، باید رئیس شبکه دزفول اظهارنظر کند.

دکتر قلندریان در گفت‌وگو با حکیم مهر با تاکید بر اینکه بنده به‌هیچ‌عنوان با این دستورالعمل مواجه نشده‌ام، می‌گوید: «تا این لحظه نیز چنین نامه‌ای به دست بنده نرسیده است.»

وی ادامه می‌دهد: «دامپزشکی رشته‌های تخصصی نیز دارد اما واقعیت این است که درمانگاه‌های کنونی که در همه جای کشور در حال فعالیت هستند، در رشته‌های مختلف ویزیت می‌کنند. به‌عنوان مثال تعداد مراجعات به کلینیک زنبور عسل کم و قابل مقایسه با سایر رشته‌های تخصصی نیست.»

قلندریان با اشاره به اینکه در حوزه آبزیان نیز وضعیت به همین شکل است، ادامه می‌دهد: «در حال حاضر داروهای مورد نیاز حوزه آبزیان ممکن است توسط سایر رشته‌ها نیز تجویز شود. اما اگر قرار است تخصصی شود، نیاز به کار کارشناسی بیشتری دارد و باید به شکل دقیق مشخص شود که هدف از آن چیست و چه مسیری را می‌خواهد دنبال کند؟»

گفتنی است رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان دزفول نیز از این دستورالعمل کاملاً بی‌اطلاع است. دکتر محسن ورجاوند در گفت‌وگو با حکیم مهر با تاکید بر اینکه بنده هیچ اطلاعی از این قضیه ندارم، می‌گوید: «هیچ‌گونه نامه یا دستورالعملی از سوی شبکه دامپزشکی دزفول برای هیچ دامپزشکی ارسال نشده است و دامپزشکی که این ادعا را کرده، قطعاً دچار اشتباه شده است.»


انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۵
0
0
به جای گارد گرفتن در برابر این موضوع کمک کنیم جهت تخصصی شدن خدمات درمانی دامپزشکی و کاهش اشتباهات فاحش در این بخش، این موضوع شکل اجرایی بگیرد.
دکتر سلطانی منش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۵
0
0
با این وسعت عظیم علم دامپزشکی و وسعت عظیم تر فارغ التحصیلان آن باید تمامی پروانه های "جدید" اختصاصی یا تخصصی باشد. الان در منطقه ی ما ۶ درمانگاه دام کوچک هست ولی دریغ از یک تصویر برداری یا آزمایشگاه. همه مجبوریم به درمان های سطحی بسنده کنیم. ولی سازمان باید به سمت دادن پروانه های نو و بازار سازی برای دامپزشکان حرکت کند
مجتبی گلی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۵
0
0
با سلام، اتفاقاً اگر شبکه دامپزشکی دزفول چنین دستورالعملی صادر کرده کار درستی انجام داده است. در واقع چنین دستورالعملی باید در سطح سازمان دامپزشکی و در سراسر کشور اجرا شود و اصولاً صدور مجوز فعالیت بالینی بر اساس مشخص کردن نوع فعالیت و برگزاری آزمون در همان زمینه و به شرط کسب حداقل امتیاز تعیین شده صورت گیرد. چطور یک همکاری می‌تواند با این حجم عظیم دانش موجود که هر روز هم دچار تحول و پیشرفت می‌شود مثل یک آچار فرانسه به همه علوم از شیر مرغ گرفته تا جان آدمیزاد تسلط و اشراف داشته باشد و خود را همواره به روز یا به قول خارجی‌ها up-to-date نگه دارد. درآمد کم نمی‌‌تواند توجیهی بر این رویکرد غلط باشد. واقعاً خنده دار است که یک همکار هم در زمینه‌ی طیور فعال باشد، هم در زمینه‌ی نشخوارکنندگان فعال باشد، هم در زمینه‌ی تک سمی‌ها فعال باشد، هم در زمینه‌ی آبزیان فعال باشد، هم ..... آیا این خیانت به اعتماد ارباب رجوع نیست که من دامپزشک خودم را متخصص همه‌ی انس و جن معرفی کنم؟! بنده 15 سال در بخش خصوصی به عنوان یک دامپزشک کلینیسین فعال بودم 99.00٪ فعالیتم نشخوارکنندگان بود. آن 1٪ که در این حوزه نبود باز به دلیل مشکلات تخصصی تولید مثلی بود و الا مشکلات داخلی یا جراحی و ... را به همکارانی که بطور تخصصی در زمینه دام کوچک یا تک سمی فعالیت می‌کردند ارجاع میدادم.
از جناب حکیم مهر هم تقاضا دارم با حمایت از یک رویکرد غلط به اشاعه‌ی بیشتر آن دامن نزند.
با تشکر.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۵
0
0
هر فیلمی دارید سر فارغ التحصیلان و شاغلان دامپزشکی بیارید از اینها ضعیف تر و گردن نازک تر تو این کشور وجود نداره.خوب ضربه ای به این رشته وارد کردید.به فارغ التحصیلان نسل های بعد ........ خوب خیانت شد.
دکتر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۱
0
0
با سلام
این چه حرفی بوده .دکتر دامپزشک توی ایران از همه چیز سر در میاره. تخصص برای متخصص هست نه برای یک دامپزشک عمومی.
نظر شما
ادامه