کد خبر: ۳۳۶۲۰
 

بیش از 400 هزار راس از دام های عشایر خارج از استان کرمانشاه  توسط اکیپ های اعزامی دامپزشکی طی یک ماه به صورت رایگان علیه بیماری خطرناک تب برفکی واکسینه می شوند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه، «دکتر نادر پرور» مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه از واکسیناسیون نیمی از جمعیت دامی استان علیه بیماری تب برفکی از آغاز فاز سوم این طرح تاکنون خبر داد.

وی با بیان اینکه طرح مذکور از ابتدای دی ماه جاری آغاز و به مدت 40 روز کاری انجام می شود، اظهار داشت: تا روز 23 دی ماه، حدود یک و نیم میلیون راس از جمعیت دامی داخل استان مایه کوبی شدند.

این مقام مسئول تب برفکی را یک بیماری ویروسی مختص زوج سم های اهلی و وحشی عنوان کرد و افزود: این بیماری که دام های نشخوار کننده همچون گاو، گوسفند و بز را درگیر می کند، مهمترین بیماری واگیر دامی محسوب می شود.

به گفته مدیر کل دامپزشکی استان کرمانشاه، این ویروس دارای 7 سروتیپ  3SAT ,  2SAT ,  1SAT, C ,  1Asia, A  و O  است که سه سروتیپ  1Asia,O  و A در کشور و همچنین در منطقه در گردش است.

دکتر پرور تصریح کرد: این بیماری واگیر دامی بومی هر از گاهی به صورت اپیدمی بروز می کند و در زمان بروز نیز خسارات اقتصادی جبران ناپذیری به صنعت دامپروری وارد می کند.

وی، تب، افسردگی و بی اشتهایی دام، بروز زخم در دهان، لنگش و... را از مهمترین علائم این بیماری برشمرد و ادامه داد: این علائم موجب کاهش تولید شیر و گوشت و تلفات در دام های جوان می شود.

این مقام مسئول بیام داشت: تلفات این بیماری در دام های کم سن و نوزاد همچون بره، بزغاله و گوساله سریع بوده و با توجه به اینکه ویروس این بیماری قلب دام را متاثر می کند، در بسیاری اوقات دام بدون بروز علائم خاصی در کمتر از چند ساعت تلف می شود.

دکتر پرور تب برفکی را یک بیماری خطرناک دامی توصیف کرد و گفت: برای پیشگیری از این بیماری عملیات مایه کوبی دام ها در سه فاز انجام گرفته است که فاز سوم آن از ابتدای دی ماه جاری آغاز شده و به مدت 40 روز کاری ادامه دارد.

مدیر کل دامپزشکی استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: در این فاز تمامی جمعیت دام سبک استان و حتی دام های عشایر استان که هم اکنون در مناطق یلاقی استان های ایلام، خوزستان و لرستان هستند، علیه بیماری تب برفکی به صورت رایگان واکسینه می شوند.

دکتر پرور با بیان اینکه کار واکسیناسیون دام های عشایر خارج از استان نیز از 25 دی ماه جاری آغاز شده است، افزود: مایه کوبی دام های عشایر نیز در 25 روز کاری انجام می گیرد و پیش بینی می شود که بیش از400 هزار راس دام خارج از استان واکسینه شوند.

وی از اعزام اکیپ های دامپزشکی استان کرمانشاه برای مایه کوبی دام های عشایر خارج از استان علیه بیماری تب برفکی خبر داد و اظهار داشت: در مدت مذکور دام های عشایر استان کرمانشاه که در مناطق مهران، دهلران، دشت موسیان و تا قسمت هایی از استان خوزستان و لرستان مستقر هستند واکسینه می شوند.

این مقام مسئول همچنین با اشاره به اینکه پاییز فصل زایش دام هاست تصریح کرد: دام با سن بیش از 3 ماه مایه کوبی می شود لذا احتمالا حدود 3 میلیون و 700 هزار راس دام سبک در این فاز واکسینه خواهند شد.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه در خصوص احتمال کمبود واکسن برای موارد بیش از پیش بینی نیز گفت: هیچ کمبودی نداریم و واکسن مورد نیاز هم تامین شده است و همچنین با اجرای برنامه های منسجم پیشگیری هچگونه مشکلی از نظر بیماری تب برفکی در استان وجود ندارد و به دامداران توصیه می شود که با اکیپ های اعزامی بخش خصوصی و بخش دولتی کمال همکاری را به عمل آورند و هرگونه انتقاد و یا پیشنهاد را با تلفن 1512 و یاسامانه پیامکی 100010001512 در میان بگذارند.

گفتنی است دکتر پرور از مدیرکل و کارکنان دامپزشکی استان ایلام و همچنین مدیرکل و کارکنان امورعشایری استان کرمانشاه به منظور تامین محل اسکان، کمک به حفظ زنجیره سرد واکسن و همکاری در اعزام اکیپ های دامپزشکی استان کرمانشاه تشکر و قدر دانی کرد.

 
نظر شما
ادامه