کد خبر: ۳۳۶۰۹
 

 «هیرکان»، توله پلنگ ماده ای که دو سال قبل به همراه برادرش در شهرستان کردکوی پیدا شده بود، سوم شهریورماه با حضور رییس سازمان حفاظت محیط زیست پس از نصب گردنبند ردیاب ماهواری در پارک ملی گلستان رهاسازی شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران، معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان در مورد آخرین وضعیت پلنگ رهاسازی شده گفت: هیرکان در پارک ملی گلستان زندگی طبیعی خود را می گذراند.

به گزارش اداره روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان، این پلنگ ماده پس از گذشت پنج ماه زندگی در طبیعت، بر اساس آخرین داده های ارسالی از فرستنده ماهواره ای، مساحتی بالغ بر ده هزار هکتار از زیستگاه های دشتی، تپه ماهوری، جنگلی و صخره ای پارک ملی گلستان را به عنوان مامن خود پذیرفته و با زیرکی توانسته تمامی سختی های طبیعت بکر این پارک را پشت سر بگذارد.

«مجتبی حسینی» معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان ضمن بیان مطلب فوق افزود : هیرکان برخلاف نظر برخی که معتقد بودند یک هفته هم نمی تواند در طبیعت زنده بماند توانست هوش و ذکاوت خود را به عنوان یک گربه سان به اثبات برساند.

ما هم می دانستیم عملیات رهاسازی یک ریسک بزرگ است اما در مقابل زندگی در اسارت، آزادی تنها گزینه ای بود که با حمایت سرکار خانم دکتر ابتکار انتخاب شد.

اکنون پس از ۵ ماه هر چیزی که سایر پلنگ های پارک ملی گلستان را تهدید می کند شامل این ماده پلنگ هم می شود و ما به همان اندازه که نگران سایر زیستمندان در محیط طبیعی شان هستیم برای هیرکان هم نگرانیم.

 

جدیدترین نقاط ارسالی از ردیاب ماهواره ای نصب شده بر روی ماده پلنگ رهاسازی شده و جابجایی های این پلنگ در پارک ملی گلستان

مهم ترین نگرانی ما با توجه به جمعیت مطلوب پلنگ در پارک ملی گلستان، رقابت بین گونه ایست که ممکن است به منازعه و درگیری منجر شود، اما امیدواریم همان طور که تاکنون این ماده پلنگ توانسته در آرامش به زندگی خود ادامه دهد و برای مدیریت حیات وحش کشور ما داده های خوبی را فراهم سازد، از این پس نیز به حیات خود ادامه دهد.

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان در پایان افزود: با شناسایی زیستگاه مناسب به رهاسازی ورکان (پلنگ نر و برادر هیرکان) نیز می اندیشیم تا بتوانیم این آزمون را تکمیل و در اولین فرصت، آزادی را که خداوند به همه موجودات هدیه کرده را به این پلنگ نر نیز بازگردانیم.

 
 
خبرهای مرتبط
نظر شما
ادامه