کد خبر: ۳۳۶۰۳
تعداد نظرات: ۵ نظر
رئیس سازمان نظام دامپزشکی:
«دکتر محمدرضا صفری» افزود: دانشگاه‌ها به ویژه دانشگاه آزاد با هدف پر کردن دانشگاه و با هدف مالی پذیرش دانشجو دارند که این باعث می‌شود امنیت شغلی نداشته باشیم و درآمدها کاهش یابد ...
 

حکیم مهر - رئیس سازمان نظام دامپزشکی ج.ا.ا از صدور 45 هزار فقره پروانه بهداشتی از سوی سازمان نظام دامپزشکی خبر داد و گفت: 73 درصد همکاران دامپزشکی در کشور مبتلا به تب مالت شده‌اند .

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، «دکتر محمدرضا صفری» صبح امروز در جمع خبرنگاران در همدان با اشاره به بیستمین سال تاسیس سازمان نظام دامپزشکی کشور اظهار کرد: این سازمان در سال 76 به موجب قانون شکل گرفت و مانند هر سازمان صنفی دیگری نظام دادن به فعالیت کلیدی خود را در دستور کار قرار داد .

وی نظام دادن به فعالیت حرفه‌ای در صنف دامپزشکی، تنظیم روابط حرفه‌ای، دفاع از حقوق صنفی اعضا در قبال خدمات ارائه شده، دفاع از حقوق کسانی که از این سازمان خدمت می گیرند را از وظایف این نظام دانست و گفت: طبق قانون هیأت بدوی و عالی انتظامی را در تمام استان‌ها و سطح ملی در راستای رسیدگی به تخلفات راه اندازی کرده‌ایم .

تشکیل 14 کمیته تخصصی در سازمان نظام دامپزشکی

رئیس سازمان نظام دامپزشکی کشور با اشاره به اینکه سازمان نظام دامپزشکی به توسعه پژوهش و گسترش دانش کمک می‌کند، افزود: در سازمان نظام دامپزشکی 14 کمیته تخصصی در حوزه بهداشت مواد غذایی، محیط زیست و حیاط وحش، دامپزشکی، نظامی و پدافند غیر عامل، بیماری دام، طیور و آبزیان و ... تشکیل شده است.

وی با بیان اینکه این کمیته‌ها به شورای مرکزی سازمان نظام دامپزشکی و دستگاه‌ها و نهادهای مختلف مشورت می‌دهند، افزود: شورای مرکزی سازمان نظام 17 عضو دارد که هشت عضو نماینده هشت نهاد دولتی نظیر وزارت جهاد کشاورزی، سازمان دامپزشکی، موسسه رازی، وزارت بهداشت، وزارت علوم و سازمان حفاظت محیط زیست هستند.

صفری ادامه داد: سازمان دامپزشکی در ایران به مانند بسیاری از کشورهای دنیا در وزارت جنگ آغاز به کار کرد چرا که اصولاً نهادهای نظامی بودند که برای درمان و حفظ سلامت اسب، دام و ... از دامپزشکی استفاده می کردند و امروز نیز این نظام در حوزه سلامت غذا و مواد غذایی، محیط زیست و در بخش بهداشت و... حضور دارد.

وی با بیان اینکه شورای نظام دامپزشکی امروز فراتر از توجه بخش خصوصی دامپزشکی تقریباً در جایگاه شورای سیاست‌گذاری حوزه دامپزشکی عمل می‌کند، خاطرنشان کرد: به همین ترتیب اعضای کمیته پدافند غیرعامل و دامپزشکی نظامی را وزیر دفاع تعیین می‌کند.

عضویت 16500 دکتر دامپزشک و 18500 سایر رده های دامپزشکی در سازمان نظام پزشکی

رئیس سازمان نظام دامپزشکی کشور با اشاره به اینکه تعداد اعضای سازمان نظام دامپزشکی از 35 هزار عضو عبور کرده است، گفت: تقریبا 16 هزار و 500 نفر عضو دامپزشک در سازمان وجود دارند و مابقی نیز در سایر رده های حرفه ای دامپزشکی هستند.

وی تصریح کرد: اعضای سازمان نظام دامپزشکی در بخش خصوصی در قالب کلینیک‌ها، پلی کلینیک و بیمارستان‌ها، داروخانه، آزمایشگاه‌ها، مراکز واکسیناسیون و ناظرین فنی و بهداشتی در مراکز مختلف تولیدی هستند که برای نظارت بر فرآورده‌های دامی اعم از تولید تا عرضه حضور فعال دارند .

واگذاری صدور پروانه بهداشتی مراکز تولیدی بهداشتی به نظام دامپزشکی

صفری با بیان اینکه تقریباً در سال 88 تا 89 واجد دو قانون شده‌ایم، افزود: جدای از فعالیت‌هایی که در حوزه صنفی وجود دارد، طبق قانون نظام جامع دامپروری در سال 88 مصوب شد صدور پروانه بهداشتی مراکز تولیدی بهداشتی دامپروری، مرغداری و ... به نظام دامپزشکی سپرده شده است.

وی با بیان اینکه تاکنون 45 هزار فقره پروانه بهداشتی در کشور صادر شده است، در ادامه از وجود نظام دامپزشکی در 31 استان و جنوب کرمان در کشور خبر داد.

صدور بیش از 11 هزار پروانه بهداشتی در سال جاری در کشور

رئیس سازمان نظام دامپزشکی کشور با اشاره به صدور بیش از 11 هزار پروانه بهداشتی در سال جاری، افزود: فواید واگذاری صدور پروانه بهداشتی به بخش خصوصی در راستای سیاست‌های کلان حاکمیت و در اجرای اصل 44 قانون اساسی این بوده که کار با سرعت بیشتر و با هزینه بسیار کمتر انجام می گیرد.

وی خاطرنشان کرد: در بسیاری از استان‌ها در کمتر از یک هفته و میانگین پنج روز پروانه بهداشتی صادر می‌شود در حالی که در زمان دولت به علت طی مراحل اداری به دو ماه می‌انجامید.

صفری با اشاره به تصویب قانون بهره‌وری در سال 89 که به موجب آن صدور پروانه کلینیک، داروخانه، آزمایشگاه و تمام فعالیت‌های حرفه دامپزشکی در بخش خصوصی به  سازمان دانپزشکی محول شد، گفت: از سال گذشته صدورو این نوع پروانه‌ها نیز آغاز شده است .

ساختارهای تایید صلاحیت حرفه‌ای اعضای نظام دامپزشکی در حال تهیه است

وی بیان کرد: به موجب سه آئین نامه مصوب دولت، تایید صلاحیت حرفه‌ای اعضای نظام دامپزشکی برعهده سازمان نظام دامپزشکی است که به تصویب شورای مرکزی در حال تهیه ساختارهای آن هستیم تا کار خوب انجام گیرد.

رئیس سازمان نظام دامپزشکی کشور گفت: در حوزه استقرار ناظرین فنی بهداشتی در مراکز تولیدی فرآورده‌های خام دامپروری و ... با سازمان دامپزشکی همکاری داریم که در قالب ماده 21 قانون تاسیس سازمان دامپزشکی این قانون تعریف می‌شود که البته اشکالاتی در اجرای آن بوده که با درخواست حل موضوع، دستورالعمل های جدیدی برای آن در حال تعریف است .

ماده 19 آئین‌نامه نظارت بهداشتی مطالبه مردم و حاکمیت است

وی با بیان اینکه این موضوع باعث قطع وابستگی مالی ناظرین فنی بهداشتی به کارفرما خواهد شد، افزود: به همین دلیل در قالب ماده 19 آئین‌نامه نظارت بهداشتی تاکید شده که قطع وابستگی اتفاق افتد که به جد دنبال آن هستیم چرا که مطالبه مردم و حاکمیت است.

صفری با اشاره به اینکه ماده 44 قانون برنامه ششم توسعه چند نکته کلیدی دارد، گفت: در طول زنجیره تولید و عرضه فرآورده‌های دامی اعم از پرورش دام، نگهداری، حمل و نقل و... چنانچه خسارتی از ناحیه محصول تولیدی ناسالم و غیر بهداشتی متوجه مصرف کننده باشد هر کدام از زنجیره در این موضوع نقش داشته باشند، باید پاسخگو باشند .

صورت عدم استقرار مسوول فنی بهداشتی، کارفرما باید پاسخگو باشد

وی با بیان اینکه تشخیص خسارت به عهده دامپزشکی است و استقرار مسوول فنی بهداشتی با مفهوم قانون، الزامی خواهد شد، گفت: در صورت عدم استقرار مسوول فنی بهداشتی کارفرما باید پاسخگو باشد و مسوول فنی بهداشتی نیز به تناسب نقش خود اگر اتفاقی در سلامت غذا بیافتد، باید پاسخگو باشد.

رئیس سازمان نظام دامپزشکی کشور با اشاره به اینکه برای نخستین بار در بخش سلامت، توانستیم در ماده 89 بند «ی» قانون برنامه ششم در کنار سازمان دامپزشکی و پزشکی، مصوبه‌ای داشته باشیم، افزود: بر اساس آن همه اعضای نظام پزشکی و سازمان نظام دامپزشکی ملزم به بیمه مسوولیت حرفه‌ای هستند.

 1000 نفر عضو نظام دامپزشکی در استان همدان

وی با بیان اینکه در استان همدان قریب به یک هزار نفر عضو سازمان نظام دامپزشکی وجود دارد، گفت: این ظرفیت بالایی است چراکه مجموع همکاران شاغل در بخش دولتی 160 نفر هستند.

صفری با اشاره به اینکه اتفاقات خوبی در استان همدان رخ داده و منحصر به فرد نیز هست، افزود: از سال 89 ناظرین فنی بهداشتی در مراکز طبخ مواد غذایی این استان مستقر شده اند که آمار آنها در حال حاضر 93 نفر است.

وی با بیان اینکه این موضوع به مصرف کننده در راستای رسیدن به سلامت و تولیدکننده در ارائه محصول سالم کمک خواهد کرد، تصریح کرد: در آستانه نوروز قرار داریم و در این ایام استان‌ها سعی می‌کنند برای جذب مسافر ظرفیت‌های خود را معرفی کنند، اما مسافران نوروزی بدانند هنگام سفر به همدان در تمام رستوران و مراکز طبخ این استان محصول سالم و بهداشتی در اختیار آنها قرار خواهد گرفت.

رئیس سازمان نظام دامپزشکی کشور با بیان اینکه بیش از 35 هزار نفر عضو دامپزشکی داریم که ممکن است تعدادی نیز عضو سازمان نباشند، افزود: طبق قانون کسانی که اشتغال در حرفه دامپزشکی داشته باشند، عضو سازمان می‌شوند .

دکتر دامپزشک بیکار به آن مفهوم نداریم/ دانشگاه آزاد با هدف پر کردن دانشگاه و با هدف مالی پذیرش دانشجو دارد

وی با بیان اینکه در حوزه دکترای دامپزشکی دکتر دامپزشک بیکار به آن مفهوم نداریم اما در سایر رده‌های دامپزشکی متاسفانه حجم بیکاری گسترده است، گفت: این موضوع در دو علت خلاصه می‌شود، یکی این است که پذیرش دانشجو با اساس نیاز واقعی جامعه نداریم و دانشگاه‌ها به ویژه دانشگاه آزاد با هدف پر کردن دانشگاه و با هدف مالی پذیرش دانشجو دارند که این باعث می‌شود امنیت شغلی نداشته باشیم و درآمدها کاهش داشته باشد و حتی سرخورده شدن دانشجویان نیز امکان دارد.

صفری با بیان اینکه ساختارسازی برای حضور فارغ التحصیلان دامپزشکی که تایید صلاحیت داشته باشند را در مراکزی که سلامت غذا در زنجیره آن باید رعایت شود انجام می‌شود، افزود: ما عزم خود راسخ کردیم که به سمت دامپزشکی سلامت محور حرکت کنیم .

در حوزه پزشکی درمان محور هستیم اما در دامپزشکی کمتر؛ چراکه دامپزشکی حرفه پیشگیری کننده است

وی با بیان اینکه متاسفانه در حوزه پزشکی درمان محور هستیم اما در دامپزشکی کمتر؛ چراکه دامپزشکی حرفه پیشگیری کننده است و بر اساس سلامت پایه ریزی شده هرچند درمان محور نیز هست، گفت: در راستای شعار «یک جهان یک سلامت» حرکت می کنیم و دامپزشکی حرفه سلامت محوری است که با تقویت دانش موفق‌تر خواهد بود .

در طرح تحول نظام سلامت، سهم و جایگاهی برای حرفه دامپزشکی اختصاص یابد

رئیس سازمان نظام دامپزشکی کشور با اشاره به اینکه بسیار پیگیر شده‌ایم تا در طرح تحول نظام سلامت سهم و جایگاهی برای حرفه دامپزشکی اختصاص یابد، افزود: این طرح مطلوب بوده و دستاوردهای خوبی داشته اما ما تاکید داشتیم اگر هدف طرح، سلامت است یکی از ارکان تحقق سلامت، دامپزشکی است.

وی با بیان اینکه در بیش از یک هزار و 700 بیماری قابل انتقال بین انسان و حیوان، بیش از نیمی از بیماری‌ها عفونی و مشترک بین انسان و حیوان است، گفت: بیش از 70 درصد بیماری‌ها منشأ غذایی دارد و دامپزشکی نقش قابل توجهی در تامین سلامت خواهد داشت اما تاکنون نتوانسته‌ایم از طرح تحول سلامت منابعی در راستای توسعه دامپزشکی داشته باشیم .

صفری افزود: هر چقدر در دامپزشکی هزینه شود، صدها برابر هزینه در حوزه بهداشت و تخت‌های بیمارستانی کاهش پیدا خواهد کرد .

خوب نیست سازمان دامپزشکی پولی پرداخت غرامت دام مبتلا به تب مالت یا سل آن را نداشته باشد

وی با بیان اینکه خوب نیست سازمان دامپزشکی پولی نداشته باشد تا غرامت دامی که تب مالت یا سل آن تایید شده و باید به کشتارگاه برود را پرداخت کند، خواستار توجه به این موضوع شد.

رئیس سازمان نظام دامپزشکی کشور با بیان اینکه در پیشگیری و کنترل بیماری مثل آنفلوانزای فوق حاد پرندگان که بسیار بیماری پرمخاطره است و بخش تولید و اقتصاد را آسیب پذیر می‌کند، سازمان دامپزشکی کشور به دنبال 20 میلیارد تومان اعتبار بود، گفت: اگر این منابع تامین نشود بسیار آسیب پذیر خواهیم بود چراکه مطمئن باشیم که ویروس به سرعت منتقل می‌شود .

سازمان دامپزشکی پول تامین واکسن تب برفکی را نداشت/ مجموع اعتبارات دامپزشکی کشور 150 میلیارد تومان نیست

وی با بیان اینکه در کنترل بیماری تب برفکی نیز این مشکل بود و سازمان دامپزشکی پول تامین واکسن نداشت و این امر خسارتی را به بار آورد، خاطرنشان کرد: نقش حرفه دامپزشکی در تامین سلامت و اقتصاد کشور بسیار حائز اهمیت است.

صفری با اشاره به اینکه مجموع اعتبارات دامپزشکی کشور در تمام حوزه‌ها اعم از پیشگیری، درمان و واکسیناسیون دام و طیور و ... 150 میلیارد تومان نیست، در رابطه با آنفلوانزای فوق حاد پرندگان افزود: امروز ویروس آنفلوانزا در کشور وجود دارد و بهترین راه کنترل بیماری قرنطینه است که عوامل احتمالی ناقل بیماری کنترل شود.

وی شناسایی بیماری را حائز اهمیت دانست و گفت: سازمان دامپزشکی به دنبال شناسایی، حذف و سالم سازی کانون های آلوده و گزارش‌های به موقع و ... است اما حمایت جدی از این سازمان در راستای تامین منابع بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

رئیس سازمان نظام دامپزشکی کشور در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه نظام دامپزشکی در صدور محصولات دامی چه نقشی می تواند داشته باشد، افزود: مجوز صادرات محصولات دامی را سازمان دامپزشکی کشور انجام می دهد اما اینکه ما چه کمکی می توانیم انجام دهیم این است که صادرات از واحدهایی صورت می گیرد که نظام‌های بهداشتی توسعه یافته مستقر بوده و یکی از ارکان نظام حضور ناظرین فنی بهداشتی است که توسط آن تایید صلاحیت و رتبه بندی می شوند.

در نظام توزیع دارو دچار اشکال جدی هستیم/ عرضه مستقیم دارو توسط شرکت دارویی به تولیدکننده

وی در پاسخ به بیشترین حجم شکایت‌ها به سازمان، گفت: طبق بررسی‌های صورت گرفته طیف متنوعی از شکایت‌ها را داریم اما عمده شکایت‌ها در حوزه دارویی است و در نظام توزیع دارو در کشور مشکل داریم که امیدواریم ساماندهی صورت گیرد.

صفری ادامه داد: در نظام توزیع دارو در کشور دچار اشکال جدی هستیم چراکه حتی امروز دارو به عنوان کالای سلامت حتی مستقیم توسط شرکت دارویی به تولیدکننده عرضه می‌شود.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در راستای کاهش ابتلا به بیماری تب مالت در کشور، افزود: همواره همدان مرکز همایش‌های حوزه تب مالت بوده و قطعاً دستاوردهای کنترل این بیماری در استان به دلیل برنامه‌ریزی خوبی است که در حوزه بهداشت و دامپزشکی صورت می‌گیرد .

73 درصد همکاران دامپزشکی در کشور مبتلا به تب مالت شده‌اند

رئیس سازمان نظام دامپزشکی کشور با بیان اینکه در مجموع اگر در سطح منطقه اقدامات خوبی صورت گیرد شاهد کنترل بیماری خواهیم بود، گفت: کار دامپزشکی سخت است و طبق آمار 73 درصد همکاران دامپزشکی در کشور مبتلا به تب مالت شده‌اند.

وی افزود: کمتر پیش می‌آید که فردی چنین ریسکی را بکند که به این حرفه وارد شود اما همکاران دامپزشکی با سختی فراوان، حداقل درآمد و تعهد در بدترین محیط ها و فصل‌ها به سلامت جامعه کمک می کنند.

صفری از برگزاری 17 کنگره بین المللی سازمان نظام دامپزشکی در کشور خبر داد و افزود: 18 کنگره بین‌المللی سازمان به نام چهارمین کنگره دام‌های بزرگ در تهران، 20 و 21 بهمن برگزار خواهد شد.

 
 
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Saudi Arabia
|
۲۳:۰۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۹
0
0
و باز هم صرفا حرفهای قشنگ
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۳۰
0
0
ببخشید, کجای وظایف نظام دامپزشکی به پرداخت غرامت سل وبروسلوزربط دارد؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۰۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۳۰
0
0
و باز هم صرفا همكاران پرمدعايي كه بيرون گود نشسته اند و فرياد ميزنند و باز هم طوطيان شكر شكن شيرين گفتار
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۳۰
0
0
حرفهای خوب و شایسته ای بود. حداقل نظام دامپزشکی اشکال کار را فهمیده فقط ای کاش سرعت اصلاح را افزایش بدهند
ناشناس
|
Finland
|
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۱
0
0
شب دراز وقلندر بيدار حالا ايشان ريس سازمان بشود ميتواند حرفهاي گفته شده را عملي كند با توجه به روند انتخابات اخير كه برگزار نشد
نظر شما
ادامه