کد خبر: ۳۳۵۹۷
 

 «دکتر رضا زمانی علویجه» کارشناس مسئول بیماریهای مشترک انسان و دام اداره کل دامپزشکی استان البرز گفت: برای پیشگیری از بیماری مشمشه در تک سمیان که یکی از خطرناکترین بیماری های مشترک بین انسان و دام می باشد، کلیه مراکز نگهداری اسب و باشگاه های سوارکاری استان تحت پوشش آزمایشات این بیماری می باشند .

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان البرز، روز دوشنبه 27 دی ماه گروه خبری صدا و سیمای البرز در یکی از واحدهای "نگهداری و پرورش اسبچه خزر " حضور یافته و از مراحل انجام تست مشمشه گزارش تصویری تهیه نمودند.

در این برنامه دکتر رضا زمانی علویجه ضمن توضیح در خصوص اهمیت بیماری مشمشه گفت: این بیماری یکی از بیماری های مشترک بین انسان و حیوان می باشد که انجام آزمایشات تشخیصی این بیماری در باشگاه های سوارکاری و مراکز نگهداری اسب بر اساس دستورالعمل سازمان دامپزشکی کشور هر شش ماه یکبار الزامی است.

وی یادآور شد: از ابتدای سال جاری بنا به درخواست های مکرر اسبداری ها و قبول سازمان دامپزشکی کشور و تغییر دستوالعمل روش جدید "تست سرمی" جایگزین تست تزریق مالئین در پلک چشم گردیده که علاوه بر بالا بودن ویژگی و حساسیت آزمایشات سرمی، میزان خطر احتمال آسیب به اسب در مقایسه با تست قبل بسیار کاهش پیدا کرده است.

وی افزود استان البرز به عنوان یکی از مهمترین مراکز نگهداری و پرورش اسب دارای 55 واحد اسبداری با جمعیت تقریبی 1500 راس می باشد که وجود قرنطینه های واردات و صادرات این حیوان اهمیت استان را دوچندان می کند.

زمانی در پایان گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون دو هزار و سی نوبت آزمایشات تشخیصی بیماری مشمشه در این مراکز که تحت نظارت بهداشتی دامپزشکی استان فعالیت می کنند انجام شده است که خوشبختانه هیچگونه مورد مثبتی از این بیماری در استان تا کنون مشاهده نشده است.

 
 
نظر شما
ادامه