کد خبر: ۳۳۵۶۲
 

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی از وارد آمدن خسارت 120 میلیارد ریالی بر اثر شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان مرکزی خبر داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر محسن شانقی» گفت: تعداد 14 واحد پرورش مرغ تخم گذار و 2 روستا در اطراف تالاب میقان شهرستان اراک و 2 روستا در شهرستان های شازند، خنداب و یک واحد دامداری در شهرستان زرندیه آلوده تشخیص داده شده و اقدام های پاکسازی، قرنطینه و معدوم سازی بهداشتی در این کانون ها انجام شده است .

وی ادامه داد: 400 هزار قطعه طیور برای مبارزه و جلوگیری از انتقال این بیماری در این واحدها جمع آوری و معدوم سازی شده است .

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی بیان کرد: شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در این استان حدود 120 میلیارد ریال به واحدهای مرغداری و روستاهای درگیر با این بیماری، خسارت وارد کرده است .

دکتر شانقی افزود: با اجرای اقدام های قرنطینه ای، بهداشتی، معدوم سازی و همکاری برخی از واحدهای پرورش طیور استان مرکزی شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در یک هفته گذشته روند آرام و کاهشی داشته و نیاز است برای کنترل و جلوگیری از انتقال این بیماری واحدها تولید کننده مرغ و تخم و مرغ همکاری خود را با بازرسان این اداره کل، استمرار بخشند .

وی گفت: پنج میلیارد ریال تا کنون توسط اداره کل دامپزشکی استان مرکزی برای جلوگیری و انتقال بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در این استان هزینه شده است .

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی بیان کرد: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده سهم اداره کل دامپزشکی استان مرکزی برای پرداخت غرامت معدوم سازی طیور روستایی، صنعتی و نهاده های آلوده و غیر قابل مصرف به واحدهای پرورش طیور استان حدود چهار میلیارد ریال است که تا یک هفته آینده این مبلغ به واحدهای آسیب دیده پرداخت می شود .

دکتر شانقی افزود: تا کنون غرامت معدوم سازی روستاهای راهزان معصومیه و 10 واحد پرورش طیور صنعتی استان مرکزی پرداخت شده است و پرداخت غرامت چهار واحد باقی مانده نیز در دست اقدام قرار دارد .

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی گفت: واحدهای تولید کننده طیور برای کنترل این بیماری باید ضمن رعایت موارد بهداشتی و زیست محیطی از خرید و جابه جایی طیور خودداری کرده و در صورت مشاهده تلفات غیر طبیعی در طیور، موارد را به این اداره کل گزارش و یا تلفات را به صورت بهداشتی دفن کنند .

وی افزود: تا کنون مورد انسانی بیماری آنفولوانزای فوق حاد پرندگان در استان مرکزی و کشور دیده نشده و برای جلوگیری از انتقال این بیماری به افراد نیاز است شهروندان از تماس با پرندگان مهاجر و آزاد که عامل اصلی انتقال این بیماری هستند خودداری کنند .

بر اساس اعلام اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی با آغاز شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در تالاب میقان اراک تلفات ناشی از این بیماری به 2 هزار و 422 لاشه رسیده است.

 
 
نظر شما
ادامه