کد خبر: ۳۳۵۶۱
 

کارگاه آموزشی کاهش ضایعات گوشت در زنجیره تولید در سالن جلسات نظام دامپزشکی استان مرکزی برگزار شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، کارگاه آموزشی کاهش ضایعات گوشت در زنجیره تولید صبح امروز با حضور 28 نفر از کارشناسان دامپزشکی بخش دولتی و خصوصی و شرکت‌های خصوصی مرتبط با زنجیره غذایی (گوشت) در محل سالن جلسات نظام دامپزشکی استان مرکزی برگزار شد.

رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره کل دامپزشکی استان مرکزی در این کارگاه گفت: کارگاه آموزشی کاهش ضایعات گوشت در زنجیره تولید با موضوعات امنیت غذایی، زنجیره غذایی، کنترل کیفیت، عوامل ایجاد کننده ضایعات گوشت و راهکارهای کاهش ضایعات در گوشت در دستور کار دامپزشکی استان قرار گرفته است.

«دکتر سیروس سلمان‌نژاد» افزود: تامین غذا به عنوان یکی از محورهای توسعه پایدار از جمله مواردی است که در تمام سطوح وارد شده و در آینده جنگ آب و غذا است، بر این اساس امروزه فکر سیاست‌مداران و مسئولان کشورهای مختلف خصوصاً دست‌اندرکاران بخش کشاورزی و اقتصاد را به خود مشغول کرده است.

وی با اشاره به ضایعات مواد غذایی ادامه داد: از جمله مهم‌ترین عواملی که سالانه ضررهای اقتصادی و اجتماعی قابل توجهی را به دولت‌ها تحمیل کرده، ضایعات مواد غذایی و از دست دادن قابل توجهی از مواد غذایی است که قابل پیشگیری است.

رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره کل دامپزشکی استان مرکزی اظهار کرد: موجود بودن غذای سالم، دسترسی به غذا و پایداری در دریافت غذا سه عنصر در امنیت غذایی است که امروزه دسترسی فیزیکی به غذا منسوخ شده بلکه جنبه‌های اقتصادی و اجتماعی هم به امنیت غذایی وارد شده است.

سلمان‌نژاد تغییرات جوی(خشکسالی و کم آبی)، سوخت‌های زیستی(افزایش آلاینده‌ها)، افزایش قیمت غذا در اثر بحران مالی و افزایش جمعیت در جهان را از موارد تهدید جدی علیه تولید غذا دانست.

وی افزود: بر اساس آمارها حدود 962 میلیون نفر در جهان درآمد کمتر از یک دلار دارند و غذای کافی ندارند و اگر افرادی که فقر غذایی(گرسنگی سلولی) دارند به آن اضافه شوند، این آمار به حدود 2 میلیارد نفر می‌رسد، از طرفی 1.3 میلیارد تن تولید غذای جهان به هدر می‌رود که این میزان غذا می‌تواند غذای حدود 30 درصد مردم جهان را تامین کند، به طوری که در ایران حدود 110 میلیون تن غذا تولید می‌شود که 300 هزار تن آن به هدر می‌رود که این مقدار غذا می‌تواند غذای 15 میلیون نفر را تامین کند.

رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره کل دامپزشکی استان مرکزی گفت: در کشورهای در حال توسعه با درآمد بالا بیشترین ضایعات در سطح عرضه و مصرف است و در کشورهای با درآمد پایین مهم‌ترین مشکل و ضایعات در مرحله حمل و نقل، فرآوری و نگهداری است.

وی تصریح کرد: در ایران مهم‌ترین ضایعات گوشت، عدم رعایت اصول و مقررات بهداشتی و عدم رعایت استانداردها و تا حدودی حمل و نقل است.

سلمان‌نژاد افزود: پروژه ظرفیت‌سازی برای کاهش مواد غذایی در خاورمیانه در چند کشور بر روی مواد غذایی مختلف در حال اجرا است که این پروژه در ایران برای اولین بار با کاهش ضایعات گوشت در زنجیره تولید به صورت پایلوت اجرا می‌شود.

این مقام مسئول در ادامه بیان کرد: کاهش ضایعات با رویکرد توسعه زیرساخت‌ها، توسعه صنایع تبدیلی تکمیلی، توسعه زنجیره سرد، توسعه حمل و نقل، توسعه بسته‌بندی و محرک‌های مالی امکان‌پذیر است.

وی خاطرنشان کرد: در زنجیره غذایی عوامل ایجادکننده ضایعات ممکن است منشا فیزیکی، فیزیولوژیکی یا بیولوژیکی باشد.

 
 
نظر شما
ادامه