کد خبر: ۳۳۵۵۳


مدیر کل دامپزشکی استان خراسان رضوی در جلسه ستاد آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان استان که در دفتر معاونت سیاسی و امنیتی استانداری برگزار شد اظهار داشت: در حال حاضر هیچ موردی از بیماری در استان دیده نشده ولی برای پاک نگه داشتن استان از بیماری، نیازمند تامین اعتبارات هستیم

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان خراسان رضوی، «دکتر مجید روحانی نژاد» اعلام داشت: آنفلوانزای فوق حاد پرندگان جز مسایل امنیتی است و تمام نیروها و تجهیزات بایستی بکار گیری شود تا از مخاطرات این بیماری پیشگیری شود.

وی خاطرنشان ساخت: از اواخر سال 2016 موجی از این بیماری در اروپا اغاز شد و در حال حاضر 55 کشور جهان درگیر بیماری هستند که در غالب انها مرغداری های صنعتی درگیر نیستند و بیشتر درگیری از پرندگان مهاجر منتقل شده است که با همکاری های بین بخشی و سیاستگذاری مناسب، بیماری در این مناطق تحت کنترل است و مهم ترین وجه آن، پیشگیری و نیز رعایت ضوابط پیشگیرانه است و تمامی زمینه های اعتباری، تامین تجهیزات و ... پیش بینی شده است.

وی یاد آور شد با توجه به مخاطرات بیماری، ما نیز در نحوه پرورش طیور و جابجایی تولیدات بایستی هوشیاری زیادی داشته باشیم.

روحانی نژاد اظهار داشت: جهت پیشگیری بیماری تمامی دستگاه های مرتبط، بایستی آماده باش لازم داشته باشند که در حوزه دولتی به جرات می گوییم 100 درصد کارها انجام شده و هیچ کاری مغفول نمانده و این جلسه نیز در جهت توسعه همکاری های بین بخشی و تاکید مجدد به مسئولین سیاسی و اجرایی استان است.

روحانی نژاد یادآور شد علیرغم تمام این موارد و پاک بودن استان از بیماری ممکن است دائمی نباشد و ماندن استان در حالت عاری از بیماری هزینه بردار است که بایستی تامین شود و در حال حاضر دامپزشکی استان با بسیاری از موارد و مخاطرات دام طیور روبرو است از جمله تب برفکی و ... و بایستی به آنها نیز رسیدگی شود و در این راستا نوشتن روی کاغذ به تنهایی کافی نیست و کار میدانی و عملیاتی را می طلبد

وی گفت: امروزه در برخی کشورها از دام و طیور در به عنوان عامل بایوتروریسم استفاده می شود و این عوامل می تواند جوامع انسانی را به مخاطره اندازد به گونه ای که نقش انتقال بیماری های توسط دام وطیور در امکان ضربه زدن به صنایع و تولیدات استان غیرقابل انکار است.

مدیر کل دامپزشکی استان یاداور شد: تا کنون 11 استان درگیر هستند و ما در جهت پیشگیری از بیماری فعالیت های گسترده ای را انجام داده ایم که فقط در بخش تشخیصی بیماری بیش از 40 هزار آزمایش با 220 میلیون تومان هزینه در آزمایشگاه مرکزی اداره کل دامپزشکی انجام شده که تا کنون هیچ مبلغی از این هزینه، تامین اعتبار نشده است.

وی گفت: امروزه در دنیا نگاه از مراقبت فعال به غیرفعال تبدیل شده و دیده وری بیماری به این شکل در حال انجام است که هزینه کمتر و سرعت بیشتری در جهت کنترل بیماری دارد.

وی به عنوان نمونه به خسارت پیش بینی شده برای یک واحد 10 هزار قطعه ای مرغ تخمگذار اشاره داشت و یادآور شد در صورت بروز بیماری در چنین واحدی بیش از 445 میلیون تومان هزینه پیش بینی می شود و لذا لازم است اعتبارت پیشگیرانه اختصاص یابد تا از خسارات سنگین پیشگیری شود.

روحانی نژاد در جمع اعضای ستاد استانی مبارزه با بیماری آنفلوانزای فوق حاد استانداری خراسان رضوی، ضمن بیان شرح وظایف تمامی اعضای ستاد استانی اظهار داشت: تامین اعتبارات لازم، کمبود نیروی انسانی در قرنطینه ها و تامین امنیت آنها، تامین تجهیزات، پست های قرنطینه، همکاری مراجع قضایی، نیروی انتظامی، توسعه آموزش و اطلاع رسانی از جمله موارد مورد نیاز است.

وی من قدردانی از مساعدت هی استانداری و سازمان مدیریت استان افزود: سایه سنگین بیماری آنفلوانزای فوق حاد طیور را بر سر استان احساس می کنیم و نیازمند تدابیر لازم بویژه تامین اعتبارات هستیم.


نظر شما
ادامه