کد خبر: ۳۳۵۴۹


رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی، از برنامه ریزی برای تولید 100 میلیون دُز واکسن جدید نیوکاسل مقاوم به گرما در سال آینده خبر داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر حمید کهرام» افزود: امسال برای نخستین بار 13 میلیون دُز واکسن جدید نیوکاسل مقاوم به گرما به شکل خوراکی برای طیور بومی مصرف شد.

وی یادآور شد: در گذشته این واکسن به شکل تزریقی تولید می شد که استفاده از آن مشکلات خاص خود را داشت ولی اکنون با تغییر شکل آن به صورت واکسن خوراکی، فرآیند واکسیناسیون پرندگان تسهیل شده است.

کهرام اظهارداشت: این شیوه واکسیناسیون جدید از آذرماه امسال با مشارکت سازمان های دامپزشکی و بسیج سازندگی کشور برای طیور بومی 10 هزار و 500 روستا در قالب 12 استان اجرایی شد.

وی با بیان اینکه این واکسن خوراکی با تلاش محققان موسسه واکسن و سرم سازی رازی تولید شده است، تصریح کرد: این واکسن مقاوم به گرما است و حمل و نقل و نگهداری آن نیاز به یخچال ندارد.

به گزارش ایرنا، بیماری نیوکاسل یک بیماری ویروسی واگیردار شایع در میان بسیاری از انواع پرندگان است که دستگاههای تنفسی، گوارشی، روده‌ای و عصبی را درگیر می‌کند.

این بیماری اولین بار در سال ۱۹۲۶ در نیوکاسل انگلستان دیده شد و در سال ۱۳۲۹ در ایران نیز شناسایی شد.

بیماری نیوکاسل یکی از مهم‌ترین بیماری‌های پرندگانی به شمار می رود که به صورت صنعتی و متراکم پرورش داده می‌شوند و گله‌های بسیاری از جوجه‌های گوشتی در صورت واکسینه نشدن، با این بیماری درگیر می‌شوند.

با وجود اینکه ایران در تولید مرغ و تخم مرغ دنیا رتبه های پنجم و دهم را به خود اختصاص داده است، بنابراین شیوع بیماری های طیور می تواند موجب تخریب اقتصاد داخلی و به تبع آن صادرات و تجارت خارجی شود به همین منظور مبارزه با بیماری‌های طیور و لزوم واکسیناسیون همگانی در کشور از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

در طرح واکسیناسیون جدید نیوکاسل مقاوم به گرما ظروف مدرج و مشخصی برای در نظر گرفتن ترکیب دقیق آب و واکسن خوراکی تهیه شده است.


نظر شما
ادامه