کد خبر: ۳۳۵۴۵
 
با وجود تمام هشدارهای لازم برای جلوگیری از شیوع آنفلوآنزای پرندگان در فریدونکنار، سرزمین پرندگان مهاجر، جدال برای تعطیلی بازار پرندگان این شهرستان ادامه دارد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، با وجود مثبت شدن آنفلوآنزای پرندگان در فریدونکنار، بازار فروش پرنده مهاجر همچنان در این شهرستان دایر است.فریدونکنار به دلیل دارا بودن تالاب بین‌المللی و آب‌بندان‌های بی‌مانندش هر ساله میزبان پرندگان مهاجر و قوهایی است که این شهر را برای زمستان گذرانی انتخاب می‌کنند. ورود این پرندگان در این روزهای سال در فریدونکنار موجب رونق کسب و کار برای کشاورزانی می‌شود که زمین‌های کشاورزی‌شان با ورود این پرندگان به تالاب تبدیل شده است، کشاورزانی که در 6 ماه از سال کشاورزی می‌کنند و پس از ورود این پرندگان مهاجر به صیادی می‌پردازند.

امسال ورود این پرندگان و نعمت‌های خدادادی با حاشیه‌های فراوانی همراه بوده است، به گونه‌ای که این پرنده‌های مهاجر با خود بیماری آنفلوآنزا حاد به همراه آورده بودند. در این راستا بسیاری از شهرهای استان مازندران، گیلان و گلستان با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند به گونه‌ای که دامپزشکی در بسیاری از شهرستان‌ها اقدام به معدوم کردن پرندگان خانگی و ممنوعیت پرورش و فروش آن کرد.

با این حال و با توجه به مثبت اعلام شدن این بیماری در پرندگان مهاجر، همچنان بازار فروش این پرندگان در فریدونکنار دایر است و مسئولان هیچ اقدامی برای جمع‌آوری آنها نمی‌کنند.

«ناصر کیایی» رئیس اداره محیط زیست بابلسر و فریدونکنار در گفت وگو با ایسنا درباره علت دایر بودن بازار پرندگان فریدونکنار اظهار کرد: با توجه به جلسه‌ای که در استانداری مازندران انجام شد مسئولیت تعطیل کردن بازار پرندگان به عهده دامپزشکی گذاشته شده است.

وی خاطرنشان کرد: هر زمانی که دامپزشکی اقدامی را انجام دهد ما و نهادهای مربوطه به عنوان پشتیبان آن خواهیم بود. رئیس اداره محیط زیست بابلسر و فریدونکنار افزود: شکار پرندگان از سوی ما ممنوع اعلام شده است و تخلفاتی که مشاهده می‌شود عادی است چراکه در هر صنفی تخلف وجود دارد.

پس از اظهارات رئیس اداره محیط زیست بابلسر و فریدونکنار که مسئولیت تعطیلی بازار پرندگان فریدونکنار را به عهده دامپزشکی گذاشت. «علی باکویی» مسئول روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان مازندران و کارشناس امور دامی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به اینکه تعطیلی بازار پرندگان هیچ ارتباطی با دامپزشکی ندارد، اظهار کرد: یکی از مصوبات جلسه شورای آنفولانزای استان تعطیلی بازار پرندگان فریدونکنار بوده است که به عهده فرماندار این شهرستان است.

وی خاطرنشان کرد: جلسات و تماس‌های بسیاری از طرف مدیرکل دامپزشکی استان و فرماندار فریدونکنار گذاشته شد مبنی بر اینکه این بازار تعطیل شود اما در هر بار فرماندار این شهرستان از تعطیلی این بازار شانه خالی می‌کند.

مسئول روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان مازندران با بیان اینکه اینگونه تصمیمات باید توسط فرماندار هر شهر به عنوان رئیس شورای سلامت هر شهرستان صادر شود، تصریح کرد: این وظیفه شهرداری است تا کسانی که به عنوان دوره گرد و مقطعی در خیابان‌ها در حال فروش پرنده هستند را جمع‌آوری کنند.

باکویی با انتقاد از اظهارات اخیر فرماندار فریدونکنار که گفته بود "به دیل اینکه برخی افراد از طریق فروش پرندگان امرار معاش می‌کنند با تعطیلی بازار پرندگان مخالفم"، اظهار کرد: دلیلی وجود ندارد که به خاطر تامین منافع افرادی خاص سلامت مردم خدشه دار شود و این امر موجب می‌شود سلامت شهروندان به خطر بیافتد.

این کارشناس افزود: با توجه به نمونه برداری‌هایی که شده است پرندگان مهاجر ناقل آنفلوآنزا هستند و مشاهده می شود که واحدهای گوشتی هیچگونه آسیبی ندیده‌اند چراکه هیچ ارتباطی با بیرون ندارند.

مسئول روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان مازندران خاطرنشان کرد: هر یک گرم فضله پرنده مهاجر می‌تواند یک میلیون پرنده را درگیر بیماری خود کند و همین پرندگان ناقل ویروس موجب بیماری مرغ های خانگی می‌شوند.

باکویی تصریح کرد: دامپزشکی به عنوان دبیر ستاد آنفولانزای استان با تشکیل جلسات متعدد خطرات موجود را بیان کرده و خواستار اقدامات پیشگیرانه شده که یکی از اقدامات پیشگیرانه تعطیلی بازار پرندگان در فریدونکنار است.

وی گفت: این بازار اگر تعطیل شود بسیاری از مشکلات حل می‌شود و مردم اگر بدانند که این پرندگان آلوده هستند هیچگاه اقدام به خریداری آن نمی‌کنند.

این کارشناس یادآور شد: نگرانی اصلی که وجود دارد درگیر شدن واحدهای صنعتی مازندران با این قضیه است که می‌تواند آسیب‌های بسیاری را به دنبال داشته باشد.

مسئول روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان مازندران خاطرنشان کرد: مازندران تنها استانی است که زنجیره تولید گوشت مرغ آن در کشور کامل است و اگر جلوی این بازارها گرفته نشود و این بیماری اشاعه پیدا کند و واحدهای صنعتی درگیر آن شوند یک فاجعه‌ای عمیق رخ خواهد داد.

باکویی تصریح کرد: در حالی که شاید در بازار پرندگان فریدونکنار حدود 10 نفر در حال کسب درآمد هستند اما در مازندران فقط 2 هزار و 400 واحد مرغداری گوشتی وجود دارد و بسیاری واحدهای صنعتی دیگر وجود دارد که با این شیوه برخورد همه‌ی آن‌ها شاید قربانی این افراد شوند.

وی با اشاره به اینکه معدوم سازی مرغ خانگی فقط به خاطر وجود آنفولانزا نیست گفت: اگر دامپزشکی تلفاتی را در دام و طیور خانگی مشاهده کند اقدام به معدوم سازی مابقی حیوانات می‌کند چراکه با این کار اگر آنفلوآنزا وجود داشته از انتشار آن جلوگیری بعمل آورده است و اگر پس از بررسی و انجام آزمایش‌ها این ویروس مشاهده نشد با پرداخت غرامت جلوی ضررهای بعدی را گرفته است.

این کارشناس افزود: مردم باید بدانند که این بیماری هم‌اکنون در مازندران وجود دارد و لازم است که توصیه‌هایی همچون نخریدن پرندگان مهاجر، تمیزکردن مرغ با دستکش، مصرف خورشتی مرغ و عدم استفاده از جوجه کباب را جدی بگیرند.

مسئول روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان مازندران خاطرنشان کرد: لازم است که اعضای ستاد آنفلوآنزا مسائل مربوطه را جدی گرفته و اقدامات لازم را انجام دهند.

باکویی با انتقاد از عملکرد اداره محیط زیست در جلوگیری از شکار پرندگان اظهار کرد: اگر محیط زیست در کار خود جدیت لازم را داشته باشد دیگر هیچ پرنده‌ای شکار و عرضه نمی‌شود و دیگر لازم نیست که هیچ نهادی درگیر تعطیلی بازار پرندگان شود چراکه دیگر بازاری نخواهد بود.

وی گفت: ما هیچگاه نمی‌خواهیم بار مسئولیت این قضیه را به دوش دیگر مسئولین بیندازیم و شاید نهادهای مربوطه مشکلاتی را بر سر راه خود دارند اما باید تدابیری اتخاذ شود تا مردم و جامعه دچار مشکل نشوند.

اگر چه فرماندار فریدونکنار در یک هفته گذشته دو نوع نظر مخالف هم درباره تعطیلی بازار فریدونکنار بیان کرده اما همچنان تلاش خبرنگار ایسنا برای ارتباط با فرماندار این شهرستان ناکام ماند.

به گزارش ایسنا، آنچه که هم‌اکنون بسیار حیاتی و مهم است جلوگیری از انتشار این بیماری در مازندران است و مطمئنا یکی از راه‌های آن تعطیلی بازار پرندگان در فریدونکنار خواهد بود، که نیاز به همکاری همه دستگاه‌ها دارد و با شانه خالی کردن از این مسئولیت و ترس از به خطر افتادن جایگاه مسئولیتی هیچ مشکلی از میان نخواهد رفت.
 
 
نظر شما
ادامه