کد خبر: ۳۳۵۳۸



فرمانده یگان حفاظت محیط زیست ضمن انتقاد از برقراری بی نظمی در فریدونکنار و رفتار قلدرمآبانه عده‌ای در این منطقه، خواستار ورود شورای تامین استان مازندران به بحث صید غیرمجاز پرندگان مهاجر و مقابله با شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در این منطقه شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «سرهنگ حمیدرضا خیلدار» در مورد برخورد با صید غیر مجاز پرندگان مهاجر در فریدونکنار، اظهار کرد: این موضوع به سطحی رسیده که باید شورای تامین استان مازندران به آن ورود و تصمیم‌گیری کند.

وی با اشاره به نامه خود برای رئیس پلیس پیشگیری ناجا در خصوص ضرورت ورود نیروی انتظامی گفت: رئیس پلیس پیشگیری ناجا نیز به منظور پییگیری این موضوع نامه‌ای به فرمانده انتظامی ناجا در استان مازندران ارسال کردند تا با توجه به وضعیت شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان با یگان حفاظت محیط زیست در برخورد با متخلفین همکاری لازم را داشته باشند.

وی با بیان اینکه یگان حفاظت محیط زیست از تمام امکانات خود در برخورد با متخلفین استفاده می‌کند، اظهار کرد: با توجه به توپوگرافی و شرایط اقلیمی استان مازندران گروهی از ساکنان آنجا زمین‌های کشاورزی را در نیمی از سال آب می‌اندازند و تبدیل به تالاب‌های مصنوعی و سپس محل صید پرندگان می‌کنند؛ همچنین با برقراری دام‌های هوایی و شب‌دام‌ها اقدام به صید غیر مجاز پرندگان می‌کنند که سودآوری بسیاری برایشان دارد.

سرهنگ خیلدار با تاکید بر اینکه در فریدونکنار عده‌ای قانون گریز شده‌اند، اظهار کرد: این افراد از طریق صید غیر مجاز پرندگان، سود کلانی به دست می‌آورند. در عملیاتی که برای جمع آوری دام‌های هوایی داشتیم با حدود 80 نفر نیروهای یگان حفاظت محیط زیست در منطقه حضور پیدا کردیم ولی این افراد متخلف با چوب و چماق و حتی سلاح شکاری جلوی ما ایستادند تا درگیر بشوند، این درحالیست که اگر در برخوردهای ما خون از دماغ کسی بیاید تبعاتی به همراه خواهد داشت و عده‌ای در بوق و کرنا می‌کنند .

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه در سراسر کشور هر گونه شکار غیر مجاز مورد رصد نیروهای یگان حفاظت محیط زیست قرار گرفته و افراد متخلف دستگیر می‌شوند، گفت: همه این امور بدون اغماض از سوی محیط زیست صورت می‌گیرد، ولی در فریدونکنار مسئله فرق دارد. برخی به محیط زیست انتقاد کرده و می‌گویند محیط زیست در زمینه فریدونکنار کوتاه می‌آید، این در حالیست که محیط زیست به هیچ وجه کوتاه نیامده و در برخوردهایش اغماضی وجود ندارد اما در بحث فریدونکنار به خاطر اینکه این عده افراد در برابر نیروهای محیط زیست مقاومت کرده و قصد درگیری دارند باید مسئولین استان اعم از دادستانی فریدونکنار، فرمانداری، فرمانده انتظامی، سپاه و بسیج ورود کنند تا طی عملیات یکپارچه و با کمک عمده نیروی انتظامی با این متخلفین برخورد شود.

سرهنگ خیلدار با بیان اینکه در شرایط حاضر همه از محیط زیست صرفا انتظار برخورد با متخلفین و مقابله با شیوع آنفلوآنزای حاد پرندگان را دارند، اظهار کرد: در جلسه‌ای که با سردار معصومی جانشین پلیس پیشگیری داشتم؛ درخواست کردم نیروهای انتظامی با یگان حفاظت محیط زیست همکاری داشته باشند تا برخورد با متخلفین این منطقه با قاطعیت صورت گیرد، مسئولین استانی نیز باید در این قضیه با جدیت ورود کنند.

وی با تاکید بر اینکه نیاز داریم در شورای تامین استان مازندران روی این موضوع تصمیم گرفته شود، گفت: سال پیش هم این موضوع از سوی ما مطرح شد ولی هیچ خروجی نداشت اما امسال موضوع مهم آنفلوآنزا، حفظ حیات وحش و حتی جان مردم پیش آمده، بنابراین باید نیروی انتظامی حمایت کامل از محیط زیست داشته باشد. وظیفه نیروی انتظامی برخورد با جرایم آشکار است. آیا صید غیر مجاز پرندگان مهاجر در حالیکه کشور با بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان دست و پنجه نرم می‌کند، جرم آشکار نیست؟

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: یگان حفاظت محیط زیست بخشی از وظایف نیروی انتظامی را انجام می‌دهد ولی در فریدونکنار، مقابله با متخلفین کار ما نیست بلکه کار مسئولان استانی و نیروی انتظامی است. ما در فریدونکنار با افرادی مواجهیم که شکار غیرمجاز را حق خود می‌دانند چون در سال های گذشته کسی کاری به کار آنها نداشت. از سال 92 خانم ابتکار دستور برخورد جدی با این مسئله را داد و ما ورود کردیم اما این قصه هر ساله تکرار می‌شود. در حقیقت این افراد کار خود را با قلدری پیش‌ می‌برند.

سرهنگ خیلدار با اشاره به اینکه مسئولین استانی باید در این مسئله به طور جدی ورود کنند و توپ را در زمین محیط زیست نیندازند چون محیط زیست در برخوردهایش به حمایت مسئولین استانی احتیاج دارد، گفت: بازار فریدونکنار تنها یک بازار 500 متری است که تبدیل به بازار پرنده‌های مهاجر شده است. باید هر چه سریعتر این بازار تعطیل شود. متاسفانه دستگاه‌های مختلف استانی اعم از دادستانی و فرمانداری این موضوع را به یکدیگر پاس می‌دهند. باید در شورای تامین استان مازندران در این مورد به سرعت تصمیمی گرفته شود تا ضمن تعیین وظایف دستگاه‌ها، طی عملیاتی با متخلفین برخورد قاطع شود.

«مجید خرازیان مقدم» مدیر کل دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست هفته گذشته طی نشستی صید غیر مجاز پرندگان مهاجر در فریدونکنار را ناشی از زیاده خواهی عده‌ای از ساکنان این منطقه دانست و نسبت به تداوم این وضعیت انتقاد کرد و خواستار همکاری دستگاه‌های مختلف برای مقابله با انتقال ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به سایر سایت‌های پرندگان آبزی و کنار آبزی کشور شد.

علاوه بر این هفته گذشته فرمانده یگان حفاظت محیط زیست از درخواست محیط زیست از دادستانی فریدونکنار مبنی بر "صدور حکم تعطیلی بازار فریدونکنار" به منظور مقابله با انتقال بیماری آنفلوآنزا خبر داد که هنوز محقق نشده است.


 

نظر شما
ادامه