کد خبر: ۳۳۵۳۷



اعضاء انجمن صنفی مرغداران گوشتی مازندران و آذربایجان غربی از طرح جدید بیمه مرغداری ها انتقاد کردند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی کشاورزی ایران (اگنا)، مرغدار پیشکسوت و عضو انجمن صنفی مرغداران گوشتی مازندران، طرح جدید بیمه مرغداری ها را ترفند صندوق بیمه برای درآمدزایی بیشتر دانست و افزود: در این طرح بیماری های شایع و ویروس ها باید در اولویت قرار می گرفت و برای مرغداران اجباری می شد.

«رحمان یزدان مهر» اظهار کرد: در طرح جدید، صندوق بیمه کشاورزی با ترفندی تعرفه بیمه مرغداری ها را افزایش داده و این گرانی تعرفه موجب شد تا خودشان هم ضرر کنند.

وی افزود: در تیپ یک طرح جدید، تعرفه بیمه هر قطعه جوجه در مقابل حوادث غیر مترقبه مانند سیل، توفان، صاعقه و غیره، ۲۰ تومان و به صورت اجباری است که مرغداران باید آن را انجام دهند.

عضو انجمن صنفی مرغداران مازندران، در توضیح تیپ دو طرح جدید بیمه مرغداری ها، گفت: این بیمه شامل بیماری های رایج صنعت مرغداری مانند برونشیت، نیوکاسل، آنفلوانزا و غیره است که تعرفه بیمه هر قطعه جوجه، ۲۸۰ تومان می شود.

یزدان مهر از این طرح جدید بیمه انتقاد و تصریح کرد: دغدغه اصلی مرغداران در این صنعت شیوع بیماری های ویروسی و خسارت هایی است که به واحدها وارد می کنند. به همین دلیل بیمه در این بخش باید اجباری می شد.

وی ادامه داد: در طرح جدید، صندوق بیمه کشاورزی بدون اینکه نظر تشکل های تولیدی و کارشناسان و فعالان این صنعت را بپرسد، خودسرانه اقدام به وضع تعرفه ها کرد و مرغداران از آن رضایت ندارند.

این مرغدار پیشکسوت مازندرانی تصریح کرد: این تعرفه ها و تعیین تیپ یک و دو بر چه اساسی برای واحدهای مرغداری تعیین و اعلام شده است؟ مگر در سال چند واحد مرغداری دچار حوادث غیر مترقبه مانند سیل و توفان می شوند که بیمه آن را اجباری کردند اما بیماری های شایع را در بخش تکمیلی قرار داده اند؟!

وی ادامه داد: این همه ماجرا نیست و صندوق بیمه با افزایش تعرفه ها هم خسارت واحدهای مرغداری را با تاخیر دوساله و زیر قیمت پرداخت می کند. بر همین اساس مرغداران از این طرح رضایت ندارند و تمایلی برای پوشش بیمه واحدها نشان نمی دهند.

یزدان مهر اظهار کرد: وقتی مرغداران برای پوشش بیمه واحدهایشان اقدام نکنند، در وهله نخست بیمه متضرر می شود و این ترفند هم برای شان سودمند نخواهد بود.


از سوی دیگر، عضو هیات مدیره و دبیر انجمن صنفی مرغداران گوشتی استان آذربایجان غربی نیز با انتقاد از طرح جدید بیمه تکمیلی مرغداری ها، تصریح کرد: پرداخت 300 تومان برای هر قطعه جوجه عقلانی نیست و با این طرح کاملا مخالف هستیم.

«بهنام حکیمی» در خصوص تعرفه جدید بیمه مرغداری‌ها اظهار کرد: کاملا مخالف طرح جدید بیمه هستم. بیمه مرغداری‌ها تحت عنوان بیمه اجباری ۲۰ تومان مطلوب است، زیرا اگر حوادث طبیعی اتفاق بیفتد مرغداری ها تحت پوشش قرار می گیرند اما پرداخت ۳۰۰ تومان هزینه بیمه تکمیلی با ارزش افزوده برای هر قطعه جوجه عقلانی نیست.

دبیر انجمن صنفی مرغداران گوشتی استان آذربایجان غربی ادامه داد: به دلیلبالا بودن هزینه های بیمه، بیش از ۸۰ درصد مرغداران از طرح جدید بیمه استفاده نمی‌کنند. در این طرح هزینه بیمه تکمیلی یک واحد مرغداری ۲۰ هزار قطعه‌ای، ۱۰ میلیون تومان می شود در حالی که پرداخت خسارت بعد از دو سال انجام می‌شود.

تعرفه بیمه تکمیلی باید تغییر کند

وی با اشاره به اینکه اگر مرغداری ۲۰ درصد تلفات سالانه داشته باشد نمی‌تواند تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار بگیرد، گفت: متاسفانه مرغداری‌هایی که سالانه ۲۰ درصد تلفات داشته باشند نمی‌توانند تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار بگیرند. به همین دلیل معتقدم تعرفه بیمه اجباری باید سر جای خودش بماند اما تعرفه بیمه تکمیلی لازم است تغییر کند.

حکیمی در ادامه پیشنهاد کرد برای مرغداری هایی که مدیریت ضعیف تری دارند، تعرفه بیمه تکمیلی اضافه تر شود، افزود: برای واحدهایی که خسارت پشت سر هم می‌گیرند یعنی مدیریت ضعیفی دارند، باید برای بیمه تکمیلی پول بیشتری پرداخت کنند. مثلا هر مرغ ۳۰۰ تومان و آنهایی که خسارت کمتری می‌گیرند حق بیمه کمتری پرداخت کنند.

وی ادامه داد: برای حق بیمه تکمیلی شرکت های بیمه باید سه تعرفه ۳۰۰، ۲۰۰ و ۱۰۰ تومانی در نظر بگیرند تا مرغداران تمایل بیشتری به این طرح نشان دهند و برای بیمه تکمیلی واحدهای خود اقدام کنند. این تعرفه ها هم به سود شرکت های بیمه ای است و هم خواسته مرغداران را تامین می کند.

پرداخت خسارت از سوی بیمه بعد از ۲ سال!

دبیر انجمن صنفی مرغداران گوشتی استان آذربایجان غربی با اشاره به تاخیر پرداخت خسارت از سوی بیمه تصریح کرد: با توجه به اینکه خسارت پرداختی از سوی بیمه بسیار کمتر از خسارت وارد شده به مرغدار است، اگر همین میزان نیز به موقع پرداخت شود مرهمی بر زخم های خسارت دیدگان است اما پرداخت خسارت بعد از دو سال مقرون به صرفه نیست.

وی افزود: بیمه در سال‌های گذشته بابت هر قطعه مرغ دو هزار تومان خسارت پرداخت می‌کرد که تنها هزینه جوجه بود، امسال پنج هزار تومان پرداخت می‌کند که باز هم زیاد نیست. اگر به طور میانگین خسارت به مرغداری‌ها را برای هر قطعه مرغ هفت هزار تومان در نظر بگیرند، این مبلغ قابل قبول است.

مرغداران تمایلی به پوشش بیمه ای ندارند

حکیمی به کمتر شدن متقاضیان بیمه واحدهای مرغداری در سال جاری اشاره و اظهار کرد: مطمئنا چنین شرایطی به ضرر شرکت‌های بیمه‌ای است، زیرا به دلیل دیر پرداخت کردن خسارت از جانب شرکت‌های بیمه و بالا رفتن تعرفه‌ها، مرغداران کمتر از بیمه استفاده می‌کنند و تمایل چندانی برای زیر پوشش بیمه قرار گرفتن واحدهای شان ندارند.

وی افزود: برای نمونه در استان آذربایجان غربی در دوره گذشته تنها کسی که حاضر شد مرغداری اش را برای یک دوره زیر پوشش بیمه قرار دهد، من بودم. دلیل آن هم ترس از آلودگی ویروس آنفلوانزا بود که به شدت شیوع یافته بود.

عضو هیات مدیره و دبیر انجمن صنفی مرغداران گوشتی استان آذربایجان غربی در پایان تصریح کرد: بیمه تکمیلی طرح بسیار خوبی است به شرط اینه خسارت به موقع و در دو تا سه ماه پرداخت شود. در حالی که مرغداران از عدم پرداخت به موقع خسارت از جانب بیمه رضایت ندارند. همچنین باید مبلغ حق بیمه‌ای که از مرغدار دریافت می‌شود متعارف باشد. اگر بابت هر قطعه مرغ بجای ۳۰۰ تومان ۱۵۰ تومان دریافت شود و مبلغ خسارت را پایین نیاورند، مرغداران نیز واحدهای شان را بیمه می‌کنند.


 

نظر شما
ادامه