کد خبر: ۳۳۵۳۶
تعداد نظرات: ۱۲ نظر
گفتگو با مسئولین شبکه دامپزشکی شهرستان‌های چابهار و مشهد:
این ماهی‌ها 140 تن بوده که ابتدا از هرمزگان به تهران رفته و از آنجا که تاریخ انقضای پایینی داشته، از ترس قانون به چابهار منتقل شده تا با لیبل چابهار در سطح کشور توزیع شود؛ بخشی از آن نیز به مشهد فرستاده شده است ...
  

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: طبق آمار دفتر بهبود کیفیت فرآوری و توسعه بازار آبزیان، سالانه 9 هزار تن ماهی تیلاپیا وارد کشور می‌شود که بخشی از این رقم، در قبضه کشور چین است. اینکه چینی‌ها تا چه اندازه خود را متعهد به صادرات محصول با کیفیت می‌دانند، به کنار، اما اخباری که طی این چند روز در مورد کشف محموله فاسد ماهی تیلاپیا و اولین بار در روزنامه خراسان منتشر شده، نگرانی‌هایی را در بین افکار عمومی ایجاد کرده است. به گفته ﻣﺴﺌﻮل ﺑﺎزرﺳﯽ و رﺳﯿﺪﮔﯽﺑﻪ ﺷﮑﺎﯾﺎت ﺳﺎزﻣﺎن ﺻﻨﻌﺖ، ﻣﻌﺪن و ﺗﺠﺎرت ﺧﺮاﺳﺎن رﺿﻮی، مستنداتی وجود دارد که یک محموله 200 تنی ماهی طی سال‌های 92 و 93 از کشور چین خریداری شده که مشکوک به تقلب و فساد است.

به گفته رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان چابهار، این ماهی‌ها 140 تن بوده که ابتدا از هرمزگان به تهران رفته و ازآنجاکه تاریخ انقضای پایینی داشته، از ترس قانون به چابهار منتقل شده تا با لیبل چابهار در سطح کشور توزیع شود. بخشی از آن نیز به مشهد فرستاده شده است.

 

فساد در کار نیست ولی تاریخ انقضای محموله گذشته است و میزان متیل بروماید و گلیز یخ آن بالاست

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان چابهار فساد این محموله را نمی‌پذیرد و به حکیم مهر می‌گوید: «تاریخ انقضای این محموله که به دلیل گلیز یخ بالا دو سال در نظر گرفته شده بود، اکنون گذشته است. آزمایش‌ها نیز نشان داده که میزان متیل بروماید آن بالاست.»

دکتر اولیا میرلاشاری ادامه می‌دهد: «بالا بودن گلیز یخ باعث می‌شود که ماهی کمتر دچار آلودگی میکروبی شود. اما این فرایند سبب می‌شود بیشتر حجم محصول، آب باشد، به‌طوری‌که مثلاً اگر یخ یک کیلو از این ماهی باز شود، تنها 200 گرم آن ماهی بوده و 800 گرم آن آب است. وقتی نمونه‌ای از این محموله در آزمایشگاه ما دیفراست شد، سه چهارم وزن آن کریستال یخ بود.»

حمل بدون مجوز 95 تن ماهی از تهران به چابهار

وی با تاکید بر اینکه این محموله ماهی ابتدا به هرمزگان و از آنجا به تهران منتقل شده است، می‌گوید: «متاسفانه از سردخانه زاگرس تهران بدون اینکه از ما بلامانع بخواهند، مجوز حمل 45 تن از محموله را به سردخانه بریس برودت چابهار می‌دهند که فردی که مجوز گرفته، 140 تن حمل کرده و با خود آورده است. یعنی حدود 95 تن از آن را به‌صورت غیرمجاز حمل کرده است. این شرکت در زمانی هم که این محموله را به چابهار آورد نیز هیچ‌گونه پروانه‌ای از نظام دامپزشکی نداشته و فاقد حق فعالیت بوده است.»

میرلاشاری از انجام هماهنگی با دادستانی به‌منظور معدوم‌سازی محموله خبر می‌دهد و تصریح می‌کند: «حکم معدوم‌سازی را نیز از دادستانی گرفته‌ایم، اما صاحب محموله به بهانه‌های مختلف مانع از اجرای حکم قاضی شده است که به همین دلیل امروز ما شاکی شده‌ایم. این محموله ماهی هم‌اکنون از سوی دادگاه پلمب بوده و پرونده آن نیز به دادگستری فرستاده شده است که طبق نظر قاضی، معدوم‌سازی قطعی است.»

تخلفات صاحب محموله: حمل بدون مجوز، جعل لیبل و کلاه‌برداری

وی حمل بدون مجوز، جعل لیبل و کلاه‌برداری را از جمله تخلفات صاحب محموله عنوان و خاطرنشان می‌کند: «پرونده این شخص ارجاع شده و ما منتظر رأی دادگاه هستیم.»

میرلاشاری از سازوکار حمل یک محموله دیگر به مقصد مشهد، اظهار بی‌اطلاعی می‌کند و می‌گوید: «کسی که 140 تن محموله را از تهران به چابهار منتقل کرده، به همان شکل به مشهد هم فرستاده است.»

وی با بیان اینکه هم‌اکنون ماهی‌ها در محل سردخانه چابهار ضبط شده و معدوم‌سازی آن قطعی است، می‌افزاید: «در این مدت فشار زیادی را تحمل کردیم، اما همچنان سر موضع خود باقدرت ایستاده‌ایم و شک نکنید که محموله معدوم خواهد شد و حکم آن هم در دو مرحله از دادستان گرفته‌ایم.»
 

 

در مشهد چه خبر است؟

رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی شبکه دامپزشکی شهرستان مشهد که یکی از ارکان اصلی گزارش خراسان بود، ماجرا را به شکل دیگری تعریف می‌کند و به حکیم مهر می‌گوید: «طی یک تماس تلفنی از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت، گزارش وجود یک محموله دو و نیم تنی مشکوک در بازار مشهد به ما اعلام و از ما درخواست شد تا وضعیت سلامت آن را بررسی کنیم. کارشناسان ما نمونه را بررسی کرده و به آزمایشگاه فرستادند. به تبع، اعلام نتیجه نهایی نیازمند انجام یک فرایند چندگانه آزمایش بود و به همین دلیل بازه زمانی آن حدود یک ماه به طول انجامید. سردخانه نیز پلمب شده است.»

به محض اتمام مهلت مقرر قانونی، محموله توسط دادستانی معدوم خواهد شد

دکتر شهرام کرباسی ادامه می‌دهد: «ازآنجاکه مشخص شدن نتیجه روی ماهی، نیازمند انجام برخی آزمایش‌های مختلف بوده، یک ماه زمان برده است. بعد از این مدت نتیجه نهایی مبنی بر فساد ماهی‌ها اعلام شد. اکنون سردخانه پلمب شده، نتیجه آزمایش به افراد متخلف ابلاغ و به محض اینکه مهلت مقرر قانونی آن‌ها تمام شود، محموله توسط دادستانی مشهد معدوم خواهد شد.»

این محموله در مبداء سالم بوده است وگرنه اجازه ورود پیدا نمی‌کرد

وی شیوه انعکاس اخبار مربوط به این محموله را نادرست و به‌نوعی تلاش در جهت تشویش اذهان عمومی می‌داند و ادامه می‌دهد: «به‌هیچ‌عنوان این‌گونه نیست که تمام ماهی‌های موجود در بازار که به این سبک و سیاق هستند، مشکل دارند. کمااینکه اساساً سلامت فراورده خام دامی به چند مقوله مرتبط است که یکی از آن‌ها سلامت مبدأ است. قطع به‌یقین مبدأ این محموله سالم بوده، چراکه در غیر این صورت اجازه ورود پیدا نمی‌کرد. اما این احتمال وجود دارد که این محموله در سردخانه غیر استاندارد نگهداری شده باشد.»

فساد این محموله به این معنا نیست که سایر محموله‌ها نیز مشکل دارند

کرباسی در توضیح سازوکار شرایط مطلوب سردخانه می‌گوید: «اگر دمای زیر 18 درجه سردخانه رعایت نشود، یا سردخانه به شکل متوالی خاموش و روشن شود، ایجاد شوک و رشد میکروارگانیسم ها را به دنبال دارد که این وضعیت، بار باکتری‌ها را افزایش می‌دهد. همچنین ممکن است کانتینرهای حمل‌ونقل، دچار اشکال فنی شده باشند یا گاهی اوقات مالکان آن‌ها خست به خرج داده و آن‌ها را روشن نکنند. به هر صورت حمل‌ونقل و نگهداری غیر استاندارد و حتی عدم رعایت شرایط بهداشتی در هنگام تماس با فراورده چه در واحدهای بسته‌بندی و چه توزیع می‌تواند در سلامت فراورده مؤثر واقع شود. لذا اینکه این محموله خاص در این شرایط دچار مشکل شده اصلاً به این معنا نیست که سایر محموله‌ها نیز مشکل دارند.»

وی معتقد است مسئولیت نظارت و بازرسی شهر مشهد به عهده اداره دامپزشکی است و در پاسخ به این سؤال که چرا بازرسان منتظر ماندند تا گزارش تشکیک از سوی مردم اعلام شود و پیش از آن وارد عمل نشدند، می‌گوید: «این محموله به‌صورت غیرمجاز در محلی که هیچ‌گونه پروانه‌ای هم برای این کار ندارد، به‌صورت پنهانی نگهداری شده است. صد البته مراکز عرضه و نگهداری مجاز که همگی دارای پروانه هستند و شرایط استاندارد دارند، دائماً در حال پایش و مراقبت هستند. این‌گونه موارد بسیار اندک است و هر از چندگاهی ممکن است اتفاق بیفتد.»

اگر 200 تن محصول فاسد وارد مملکت می‌شد، حداقل 2 هزار نفر مسموم در بیمارستان‌ها می‌خوابیدند

کرباسی در خصوص حجم بالای ماهی‌های وارد شده از کشور چین که برخی منابع آن را 200 تن اعلام کرده‌اند، معتقد است که اولاً 200 تن ماهی به‌یک‌باره وارد کشور نمی‌شود و قطعاً در چندین کانتینر و در طول سال‌های 93 و 94 وارد و در بنادر جنوب ترخیص شده و این به معنای ورود 200 تن محموله فاسد نیست. چراکه اگر چنین بود، سازمان دامپزشکی اجازه ترخیص آن را نمی‌داد. «اگر 200 تن محصول فاسد وارد مملکت می‌شد، حداقل 2 هزار نفر مسموم در بیمارستان‌ها می‌خوابیدند. اما تمام این محموله تاکنون در کشور توزیع و مصرف شده و هیچ‌گونه گزارش مسمومیت با ماهی تیلاپیا نداشته‌ایم که این به معنای سلامت این محموله بوده است.»

وی در پایان اطمینان خاطر می‌دهد که هیچ‌یک از ماهی‌های فاسد در مشهد توزیع نشده و قبل از توزیع توسط نیروهای سازمان ضبط شده است. همچنین هیچ گزارشی هم از دانشگاه علوم پزشکی در خصوص مسمومیت با ماهی از بیمارستان‌ها دریافت نشده است.

 
 
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۷
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۶
0
0
1_ طبق ادعای دامپزشکی کلیه محموله ها دارای گاهی حمل و کد پیگیری میباشد
2_ چگونه محموله با حضور مسول فنی از سردخانه خارج شده است؟
3_ آمار ورود وخروج محموله ها را دامپزشکی هر شهرستان میداند
4_ بازرسی دوره ای دامپزشکی از سردخانه ها کجای این حلقه مفقوده هست؟
5_ چه سیستم پایش وگزارش بیماری در کشور تعریف شده. اونقد بیماری ومرگ ومیر ثر کشور بدون مشخص شدن عامل بیماری هست که فقط خدا میداند.
5_ کلیه خودروهای حمل فرآورده های خام دامی ملزم به داشتن ترموگراف هستند پس تخلف رانندگان مگر با نادیده گرفتن کارشناسان دامپزشکی غیر ممکن است.
6_ وجود حتی یک کلنی استاف مثل ای کولای یعنی حذف همه محموله.
7_ فقط خدا هوای ماروداره والا....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۶
0
0
حکیم جان لطفاً کامنت هارو منعکس کنید
همکار
|
United States of America
|
۲۳:۵۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۶
0
0
وقتی گفته شد میزان متیل بروماید که یک آفت کش هست بالا بوده چگونه می توان ادعا کرد که محموله در مبدا سالم بوده؟!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
0
0
آقای مسوول به استناد کدام تحقیق وگزارش توی این دوروز، متوجه شدی کسی از مصرف تيلا پيا بیمار نشده. ............... لااقل بگو داریم تحقیق میکنیم. ....................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
0
0
باور بفرمایید بسیاری جواب آزمایشات کپی پیست هست. اطلاع دارم که ميگم. چطور آزمايشگاهي ادعا میکنه روزانه 100 تا دویست آزمایش میکروبی انجام میده ولی ظرفیت دستگاه انکوباتور اون 30 تا پلت هم نیست. ديدم که ميگم والا.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۱۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
0
0
یه جور ميگه 200 تن اگه کسی ندونه فکر میکنه مصرف کل جهانه. برادر من 200 تن ده تا کانتینر ميشه که اگه طبق فرمایشات آقایان 75 درصدش آب باشه ميشه 50 تن یعنی مصرف 200 هزار نفر دریک وعده یا 100 هزار نفر در دو وعده. منطق ميگه محموله باید 6 ماهه مصرف ميشده نه دو سال. میگید نه يه اطلاعاتی از دامپزشکی جنوب مثل هرمزگان بگیرید. ..............................
همکار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
0
0
دوست گرامی متیل بروماید نبوده و تری متیل آمین درست است که به اشتباه عنوان شده..
دامپزشك
|
Canada
|
۱۹:۴۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
0
0
از اين حكم هاي معدوم سازي كه ناگهان در دقيقه نود با ملاقات مسولين نتيجه كل ازمايشات عِوَض ميشه ، مثلا در محمولة إعلام ميشه فقط ماهي هاي نر دچار الودگي بودن. از اين داستانها ........ زياده. تقصير اون مسول فني هم نيست چون صاحبين سردخانه ها ي چابهار ارتباطات قوي ........... دارند من خودم دو سال مسول فني يكي از همين سردخانه ها بودم و ميديدم كه نتايج ازمايشات تنها با ليست و چهار عدد كنساس تن ماهي عِوَض ميشه . متاسفم .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
0
0
افتضاحات زیادی در فرآورده های خام دامی دیدم ولی افسوس نميشه بیان کرد. بنظرتون سونامي سرطان به چه دلیلی هست. خدایا کشورمان را از دروغ و خشکسالی درامان بدار.
شهروند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
0
0
با سلام
به عنوان یک شهروند انتظار بیشتری از سازمان دامپزشکی داشتم جوابیه ای با ادبیات نگارشی بدون مناعت طبع سرشار از ابهام ، ................. (در مورد عدم توزیع ماهی منجمد فله ای در سطح شهر مشهد با توجه به اینکه این امر در نزدیکی شبکه دامپزشکی و در خیابان عبادی قابل مشاهده می باشد) و مغلطه که متاسفانه بیانگر سراسیمگی نویسنده آن در توجیه اشتباهات بوده است باعث تیره شدن و در پرده ماندن کارنامه مثبت و موفق اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی خواهد شد به حتم مردم فهیم ایران و مخاطبان نشریه خراسان متوجه این نکته هستند که این موضوع ناشی از اشتباه مسئول ............... شبکه دامپزشکی بوده و مجموعه را زیر سوال نخواهد برد از خداوند می خواهم که تمام کسانی که صادقانه در جهت حفظ سلامت و جان مردم تلاش میکنند موفق باشند.
همکار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۸
0
0
با سلام . مثل اینکه همکار عزیز ما اطلاع ندارد که چند سال است صدور پروانه های ماده 2و 5 به نظام دامپزشکی واگذار شده است . و صدور پروانه بهره برداری و تمدید واحد های بسته بندی و سرد خانه ها همچنان تحت نظر سازمان دامپزشکی کشور می باشد . در ضمن صرف اینکه یک واحد پروانه خود را تمدید نکرده است آیا سلب مسئولیت می شود و نباید فعالیت ان تحت نظارت قرار گیرد ؟
همکار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۴
0
0
این هم برگ زرین دیگری از دیوان ماده 19
نظر شما
ادامه