کد خبر: ۳۳۵۲۵
 

رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های طیور و زنبور عسل دامپزشکی کردستان گفت: بیش از 718 واحد مرغداری مجاز نیمچه گوشتی و یک میلیون قطعه جوجه در یک هزار و 700 روستا موجب شده تا موضوع آنفلوانزای پرندگان به صورت جدی پیگیری شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، کارگاه کنترل و پیشگیری از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان توسط دامپزشکی و با همکاری شرکت شهرک‌های صنعتی در باشگاه فرهنگیان سنندج برگزار شد.

«دکتر محمدطاهر پارسافر» در این کارگاه یک‌روزه، اظهار داشت: استان کردستان به دلیل وجود تعداد زیادی مرغداری و به دلیل اینکه بیش از 11 استان کشور در گیر آنفلوآنزای پرندگان هستند برگزاری این جلسات اهمیت ویژه‌ایی دارد.

رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های طیور و زنبور عسل دامپزشکی کردستان تصریح کرد: این بیماری یکی از مهم‌ترین بیماری‌های صنعت طیور است و موجب همه‌گیری متعدد در کشورهای مختلف شده و کشور ما نیز از این امر مستثنی نیست.

وی افزود: بیش از 718 واحد مرغداری مجاز نیمچه گوشتی و یک میلیون قطعه جوجه در یک هزار و 700 روستا و بسیاری از واحدهای صنعتی و نیمه‌صنعتی موجب شده تا موضوع آنفلوآنزای پرندگان به صورت جدی پیگیری شود هر چند تاکنون موردی از این بیماری در کردستان مشاهده نشده است.

پارسافر اظهار داشت: عامل انتقال آنفلوانزا ویروس بوده و از سال‌ها قبل این بیماری در کشور وجود داشته اما به دلیل مشکوک بودن به تشخیص درست به طور رسمی اعلام نشد و در سال 84 به طور قطع، هشدار برای این بیماری اعلام شد.

رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های طیور و زنبور عسل اداره کل دامپزشکی کردستان گفت: اکنون 50 کشور در جهان درگیر این بیماری هستند که بیش از 135 نوع آن در تیپ‌های متفاوت شناسایی شده است.

به گفته وی، در استان کردستان هر ماه یک الی سه کامیون از واحدهای مرغداری به دلایل مختلف توقیف و معدوم سازی می‌شود و این به دلیل کنترل‌های منظمی است که از سوی ارگان‌های مرتب صورت می‌گیرد.

پارسافر اظهار داشت: بیماری آنفلوآنزای طیور، اثرات اقتصادی زیانباری بر صنعت طیور و همچنین سلامت و بهداشت عمومی جامعه دارد.

وی افزود: عمده‌ترین منبع ویروس برای پرندگان، سایر پرندگان آلوده است، بنابراین اساس پیشگیری از عفونت با ویروس آنفلوانزا، شامل جدا کردن پرندگان حساس از پرندگان آلوده و دور نگه داشتن پرندگان حساس از ترشحات و محتویات دفعی پرندگان آلوده است.

رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های طیور و زنبور عسل اداره کل دامپزشکی کردستان تصریح کرد: دو نوع آنفلوانزا فوق حاد داریم که علائم آن در تمام بدن پرندگان موجب خونریزی و کبودی شده و در انسان نیز علائم مشترک دارد.

پارسافر افزود: در واحدهای گوشتی علائم بیماری را مشاهده نمی‌کنیم زیرا این بیماری به حدی سریع موجب کشتن پرندگان می‌شود که به بروز علائم بالینی و لاشه‌ایی نخواهد رسید تا پیشگیری‌ها و درمان را بر روی سایر طیور آغاز کرد.

وی خاطرنشان کرد: در طیور تخم‌گذار و مرغ مادر علائم قابل مشاهده است زیرا این طیور تا حدی مقاوم بوده و به علائم بالینی می تواند برسد.

رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های طیور و زنبور عسل اداره کل دامپزشکی کردستان تصریح کرد: اگر برای مدت طولانی عامل بیماری کنترل نشود آن اپیدمی به عنوان بیماری بومی نامبرده خواهد شد و در ایران نیز H9N2 به یک بیماری بومی تبدیل شده است.

پارسافر افزود: اگر یک بیماری به یک بیماری بومی تبدیل شود تلفات صدرصدی نخواهد داشت اما در هر بار شروع فعالیت خود بین 5 تا 10 درصد تلفات را در پی خواهد داشت که این موضوع بسیار خطرناکتر از تلفات صدرصدی است.

وی عنوان کرد: در بحث بومی شدن بیماری نباید به بومی شدن در جمعیت انسانی برسد زیرا تلفات آن غیرقابل کنترل خواهد بود.

 
 
نظر شما
ادامه