کد خبر: ۳۳۴۹۹
تعداد نظرات: ۳ نظر
مرگ یک حیوان ارزشمند بر اثر گرفتن عکس یادگاری:
علت اصلی مرگ این سیاهگوش شکستگی استخوان لامی بوده است که بر اثر فشار بیش از حد به ناحیه گردن حیوان ایجاد شده است ...
 

حکیم مهر - پنجشنبه گذشته یک سیاهگوش (Lynx  – لینکس) پس از ورود به روستای زایگان در شمال استان تهران، توسط عده ای از اهالی روستا زنده گیری و به اداره محیط زیست شهرستان شمیران تحویل شد، اما متاسفانه این گونه جانوری ارزشمند لحظاتی بعد جان خود را از دست داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران، رییس اداره نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران در این باره گفت: به محض اطلاع از موضوع، هماهنگی لازم جهت اعزام سیاهگوش بوسیله خودرو به کلینیک حیات وحش سازمان محیط زیست در پارک پردیسان انجام شد، ولی متاسفانه این گونه پیش از رسیدن به کلینیک ازبین رفت.

«محمد کرمی» اظهار داشت: مقرر گردید مسئولان کلینیک حیات وحش پردیسان پس از بررسی های لازم علت مرگ این گونه را اعلام نمایند.

 

سی تی اسکن انجام شده بر روی لاشه سیاهگوش زنده گیری شده در روستای زایگان

دامپزشک کلینیک حیات وحش پردیسان نیز در این باره گفت: کالبد گشایی و سی تی اسکن به منظور تعیین علت مرگ بر روی لاشه سیاهگوش ارسال شده از استان تهران صورت گرفت.

این سیاهگوش به لحاظ جنسیت نر و حدودا هفت ساله بوده است.

 

«دکتر ایمان معماریان» اظهار داشت: نتایج اقدامات فوق نشان می دهد علت اصلی مرگ این سیاهگوش شکستگی استخوان لامی (استخوانی در دیواره قدامی گردن) بوده است که بر اثر فشار بیش از حد به ناحیه گردن حیوان ایجاد شده است.

البته خون مردگی در ناحیه دست و برخی مشکلات داخلی نیز در کالبد گشایی و سی تی اسکن مشخص گردید که می تواند عامل نزدیک شدن جانور به سکونتگاه انسانی و گرفته شدن آسان آن توسط انسان باشد اما هیچکدام عامل مرگ جانور نبوده اند.

 

شکستگی استخوان لامی در کالبد گشایی صورت گرفته بر روی لاشه سیاهگوش مشخص است

به گزارش دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران، در فیلمی که از زنده گیری این سیاهگوش بدست آمده است متاسفانه افراد محلی در حالیکه دست و پای حیوان با طناب بسته شده، جانور را از ناحیه گردن گرفته و پس از بلند کردن از روی زمین، بصورت آویزان نگه می دارند تا از این صحنه فیلمبرداری کرده و عکس یادگاری تهیه کنند.

فشاری که در هنگام بلند کردن سیاهگوش از روی زمین و احتمالا در زمان زنده گیری توسط افراد به گردن حیوان وارد شده منجر به شکستگی استخوان فوق الذکر و در نهایت مرگ یک گونه نادر و بسیار ارزشمند شده است.

 

در تصاویر فوق مقید سازی غیر اصولی بوسیله طناب و فشار بیش از حد به گردن سیاهگوش توسط مردم بومی مشخص است

با وجود آنکه نیت افراد دخیل در ماجرا مرگ سیاهگوش نبوده و آنها پس از زنده گیری جانور را به اداره محیط زیست تحویل داده اند، اما رفتار غیر اصولی آنها عامل اصلی مرگ این گونه ارزشمند بوده است.

هموطنان ما باید بدانند در صورت مشاهده حیات وحش در حاشیه یا درون سکونتگاه های انسانی به هیچ عنوان مستقیما برای زنده گیری جانور مربوطه اقدام نکنند.

در چنین مواردی در صورت امکان می بایست شرایطو مسیر امنی را برای فرار جانور وحشی و دور شدن آن از محل فراهم نمود.

در صورتی که شرایط برای فراری دادن و یا هدایت جانور وحشی به سمت زیستگاه فراهم نباشد، بهتر است ضمن ایجاد شرایط آرام و کم استرس برای جانور، موضوع به نیروهای محیط زیست و یا آتش نشانی اطلاع داده شود تا افراد آموزش دیده و مجهز برای زنده گیری جانور اقدام نمایند.

اقدام خودسرانه افراد عادی برای زنده گیری جانوران وحشی هم سلامتی انسان و هم زندگی گونه جانوری مربوطه را به خطر می اندازد.
 
 
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
محمد عزيزي
|
Germany
|
۲۳:۴۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۳
2
1
اينم مثل پلنگي شد كه از دانشگاه شيراز بردن و كشتند اخه يكي نيست به دانشگاه تهران بگه اسمتون معروفه دليل نيست كه كارهاتونم به خوبي اسمتون باشه !!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۴
0
0
خ زیاده
منوچهری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۴
0
0
این سی تی ها هیچ کدام از سر و گردن نیست. شکستن این استخوان لزوما منجر به مرگ نمی شود مگر موجب خونریزی داخلی حاد بعد از پارگی عروق شود یا بطور مزمن موجب التهاب مجرای ورودی نای شود. اثری از هیچ کدام در عکس اتوپسی هم نیست.
نظر شما
ادامه