کد خبر: ۳۳۴۸۹

امیرحسین بهداد


مدیرکل دامپزشکی استان آذربایجان شرقی گفت: بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان هر ۴ سال یک بار به صورت دوره ای شیوع پیدا می کند و چندین قاره را درگیر این موضوع می کند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از تبریزمن، «دکتر امیرحسین بهداد» مدیرکل دامپزشکی استان درباره آخرین وضعیت آنفلوانزای فوق حاد پرندگان  توضیح داد: در کشورهای همسایه نیز این بیماری وجود دارد ولی مسائل سیاسی کشورها باعث شده است به وضعیت بهداشت در کشورشان رسیدگی نکنند.

در کشور بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان هست، ولی کم است

دکتر بهداد در پاسخ به اینکه آیا این بیماری در کشور و استان آذربایجان شرقی وجود دارد یا خیر، گفت: در حال حاضر در کشور این بیماری دیده شده است ولی خوشبختانه کم است؛ این را نیز باید اشاره کنیم که در کشور پیشرفته کره جنوبی ۱۲ درصد مرغ هایشان را معدوم کردند و با این شرایط باید از مسولین ذیربط تشکر کرد. در استان ما نیز دیده شده بود که با سرعت عمل بالا و هماهنگی و کمک دستگاه های ذیربط از جمله استانداری، معاونت عمرانی استانداری و راه و شهرسازی توانستیم جلوی شیوع این بیماری را بگیریم.

بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان کنترل شده است

مدیرکل دامپزشکی استان سرعت بالا را فاکتور اصلی کنترل بیماری دانست و افزود: دامپزشکی استان در کل کشور به عنوان دامپزشکی نمونه انتخاب شد که در این مراسم تقدیری از بنده شد و اداره کل دامپزشکی استان در همایشی برای دیگر استان ها کلاسی توجیهی گذاشت تا روش های پیشگیری را اداره کل استان به دیگر ادارات کل استانهای کشور نیز بیاموزد؛ در حال حاضر بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان کاملا کنترل شده است و حتی اعلام می کنیم کانون پاکی بیماری ۲۱ روز است که اگر در ۲۱ روز بیماری رفع شود می گویند پاک است.

مرغدارارن بیمه هایشان را تمدید کرده و در صورت نبود بیمه ثبت نام کنند

وی ادامه داد: با این شرایط این وضعیت باعث نمی شود پیشگیری را کنار بگذاریم و ادامه ندهیم و همکارانمان در مرغداری ها بخصوص در بحث قرنطینه با مردم روستایی همکاری کنند، نگذارند پرنده های مهاجر به دیگر پرندگان قرنطینه شده اضافه شود که اکثر پرندگان مهاجر آلوده هستند و این امکان نیز وجود دارد که حتی با شکار این پرندگان این بیماری به انسان نیز شیوع پیدا کند و من از مرغداران عزیز تقاضا دارم بیمه هایشان را تمدید کنند و در صورت نداشتن بیمه ثبت نام کنند تا اگر خدایی نکرده مرغ هایشان آلوده شد، خسارتی برایشان متحمل نشود.

مردم هیچ نگرانی از لحاظ آلوده بودن گوشت ها به بیماری نداشته باشند

مدیرکل دامپزشکی استان از مردم خواست به شایعات، بخصوص شایعات فضای مجازی گوش ندهند، شایعاتی مبنی بر اینکه گوشت مرغ نخورید، آلوده هستند، وی گفت: اگر گوشت ها آلوده هستند پس نقش دامپزشکی در این زمینه چیست؟ مرغ ها قبل، حین و بعد از ذبح مورد بررسی قرار می گریند تا آلوده نباشند، پس مردم هیچ نگرانی از لحاظ آلوده بودن گوشت ها به بیماری نداشته باشند و به آنها توصیه می کنیم از کشتارگاه ها، میادین مجاز عرضه مواد دامی قصابی های مجاز خریداری کنند و از خرید هرگونه مرغ های آزاد فله ای خودداری کنند، چون ماهیت آنها مجهول بوده و سلامت مردم برای ما مهم بوده و اولویت اصلی ماست.، زمانی که آنفلوانزای فوق حاد پرندگان هم مطرح نبود نیز ما توصیه می کردیم مسائل پیشگیری در این زمینه را جدی بگیرند.

هر ماه چندین تن فرآورده های دامی ضبط و معدوم می کنیم

وی ادامه داد: هر زمان در حال رصد مراکز عرضه فرآورده های دامی از جمله رستوران ها قصابی ها هستیم و هرماه چندین تن فرآورده های دامی ضبط و معدوم می کنیم.

تب برفکی را با کمک واکسیناسیون متوقف کرده ایم

بهداد در خاتمه صحبت هایش در رابطه با تب برفکی نیز توضیح داد: تب برفکی را با کمک واکسیناسیون متوقف کرده ایم.


نظر شما
ادامه