کد خبر: ۳۳۴۷۷
تعداد نظرات: ۴ نظر
فروش تخم‌مرغ‌های مرغ مادر به اسم تخم‌مرغ محلی:
«دکتر سید فرزاد طلاکش» گفت: متاسفانه افراد برای محلی جلوه دادن تخم‌مرغ‌ها، آنها را در داخل کاه می‌ریزند که اکثراً آلودگی‌های قارچی و کپکی دارند ...
 

حکیم مهر - دبیر انجمن تخم مرغ شناسنامه‌دار ایران نسبت به خرید و مصرف برخی تخم مرغ های بسته بندی عرضه شده در سطح شهر هشدار داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از شفا آنلاین، «دکتر سید فرزاد طلاکش» دبیر انجمن تخم مرغ شناسنامه‌دار ایران درباره عرضه تخم مرغ های بسته بندی غیربهداشتی و ناسالم در سطح شهر تهران و شهرهای شمالی کشور گفت: در صورتی برای تهیه و عرضه تخم مرغ های بسته بندی، اداره کل دامپزشکی مجوز می دهد که در یک مکان بهداشتی با ساختاری مناسب و حضور دامپزشک باشد.

وی با بیان اینکه در این مکان ها تخم مرغ ها کاملاً بصورت بهداشتی کنترل کیفی و بسته بندی می شوند، افزود: حتی تخم مرغ هایی که از دسترس خارج می شوند بعد از تیمار حرارتی در واحدهای پاستوریزه در چرخه صنایع غذایی قرار می گیرند.

طلاکش اظهار داشت: متاسفانه عده ای، تخم مرغ هایی که برای مرغ مادر است (امکان جوجه کشی ندارند) یا در شرایط کاملاً غیربهداشتی تهیه شده اند، به اسم تخم مرغ محلی به فروش می رسانند که حتی از لحاظ پوسته کاملاً غیربهداشتی هستند.

دبیر انجمن تخم مرغ شناسنامه دار ایران گفت: متاسفانه افراد برای محلی جلوه دادن تخم مرغ ها، آنها را در داخل کاه می ریزند که اکثراً آلودگی های قارچی و کپکی دارند، لذا اصلا مورد تایید نیستند.

وی اعلام کرد: از آنجا که گستره مغازه های فروشنده این محصول بسیار زیاد است، سازمان دامپزشکی علیرغم تمام تلاشهای خود نتوانسته بازرسی های قوی داشته باشد و لذا مجبور به صدور اطلاعیه برای آگاهی مردم شدیم.

طلاکش عنوان کرد: برخی شرکتهای عرضه تخم مرغ مثل "لبخند طلایی" فعالیتی کاملاً زیرزمینی دارند، چرا که با وجود پیگیری های مداوم هرگز به نام چنین شرکتی برنخورده و نشانی از آنها را نیافتیم.

به گفته وی، این شرکت، تخم مرغ های معمولی را تحت عنوان تخم مرغ سبز یا ارگانیک در بسته بندی های خاص با قیمت های گزاف به مردم می فروشد که کاملاً مصداق تخلف است.

دبیر انجمن تخم مرغ شناسنامه دار ایران با اشاره به رونق فروش تخم مرغ های قهوه ای در مغازه های سطح شهر اعلام کرد: عرضه اینگونه تخم مرغ ها با فعالیتی کاملاً زیرزمینی و به دلیل سود زیاد فروش رونق پیدا کرده است در حالیکه برندهایی فاقد مشخصه های لازم (آدرس مشخص جهت پیگیری، شماره بهداشتی دامپزشکی و شماره پروانه تولید) روی برچسب خود هستند.

وی اظهار داشت: از آنجا که این شرکتهای زیرزمینی نسبت به شرکتهای بسته بندی رسمی دولتی سود بالایی را به مغازه ها می رسانند، متاسفانه از طریق مغازه داران تاکنون نتوانسته ایم به آدرس اصلی این مراکز دست پیدا کنیم.

طلاکش توصیه کرد: همگان در هنگام خرید تخم مرغ های بسته بندی باید به کد دامپزشکی، کد بهره برداری دامپزشکی، شماره پروانه تولید محصول (همان پروانه ساخت وزارت بهداشت) و آدرس کامل جهت ردیابی صحت محصول دقت کنند.

گفتنی است، دو شماره تماس 1521 برای اداره دامپزشکی استان تهران 66562440 برای انجمن تخم مرغ شناسنامه دار ایران آماده دریافت شکایات مردمی هستند.

 

توضیحات «دکتر آراسب دباغ مقدم» در این خصوص که در کانال تلگرام "علوم غذا و ایمنی مواد غذایی" درج شده است، نیز جالب توجه است.
وی در این باره نوشته است:

- با توجه به شرایط مناسب تخم مرغ از نظر آلودگی و فساد، همیشه تخم مرغ شناسنامه دار که «کد پروانه بهره برداری بهداشتی از دامپزشکی استان» مربوط دارد، تهیه کنید.

 - تخم مرغ شناسنامه دار، تخم مرغی بسته بندی شده است که نام برند تولید/بسته بندی کننده و کد بهداشتی دامپزشکی روی بسته و همچنین تاریخ تولید و انقضا و برند روی تک تک تخم مرغ ها درج شده باشد.

 - تخم مرغ از زمان خروج از بدن مرغ تا لحظه ای که به دست مصرف کننده می رسد، باید در دمای یخچالی (حدود ۴ درجه ی سانتی گراد) نگهداری شود.

 - مدت زمان نگهداری تخم مرغ از زمان تولید تا مصرف، به شرط نگهداری در یخچال «یک ماه» است.

 - بر اساس نظر سازمان بهداشت جهانی، هر انسان سالم می تواند «یک تخم مرغ در روز» مصرف کند و نظریه ی قدیمی که از مصرف تخم مرغ و به ویژه زرده ی آن به دلیل وجود کلسترول، افراد را پرهیز می دادند، امروزه و به دنبال مطالعات گسترده ی انجمن قلب آمریکا منسوخ و با شعار An egg a day is ok جایگزین شده است.

 - پروتئین تخم مرغ با کیفیت ترین پروتئین برای مصرف انسان است و با نمره ی صد از صد، به عنوان پروتئین مرجع شناخته می شود.

 - مصرف تخم مرغ برای کودکان از سن هشت ماهگی و با زرده شروع شده و به تدریج به نصف تخم مرغ در روز یا یک تخم مرغ کامل هر یک روز در میان رسانده می شود. مصرف این ماده ی پروتئینی با ارزش برای تمام کودکان توصیه می گردد.

 - تخم مرغ بدون شناسنامه مانند فرد بدون شناسنامه و غیر قابل اعتماد است.

 - در ایران هنوز تخم مرغ ارگانیک تولید نشده است.

 - آنچه که به عنوان «تخم مرغ محلی» و با پوسته ی قهوه ای رنگ در برخی مغازه ها به فروش می رسد، قریب به صد در صد، تخم مرغ های مشکل دار و عودت شده از مرغداری های مادر است. صرف داشتن پوسته ی قهوه ای رنگ به معنی «محلی بودن» تخم مرغ نیست.

سلامت باشید.

 
 
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۲
0
5
اقاي دكتر طلاكش وقتي پاي منافع كارفرمايتان وسط باشد از همكاران خود هزينه مي كنيد و مي فرماييد تخم مرغ بهداشتي با مجوز سازمان و زير نظر مسول فني دامپزشك بايد بسته بندي و عرضه گردد ولي وقتي صحبت ماده ١٩ مي شود ..... دامپزشك را كارگر كارفرما مي دانيد نه مسول فني شما كه در كسوت مشاور ريس سازمان و كارگر كارفرمايان البته از لحاظ تعاريف خودتان!!! هستيد به كارفرمايان بفرماييد فقط در هنگام كسب بازار و حذف رقبا نمي توانند از واژه دامپزشك استفاده كنند و همين الان هم بين برند لبخند طلايي با برند دوستان و كارفرمايان شما با اين وضع نظارت بهداشتي تفاوتي نيست زيرا انها هم اگر به ايين نامه نظارت بهداشتي رجوع شود فاقد مسول فني منطبق با جزء به جزء ايين نامه هستند .........................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۲
0
1
در کشور نظارتی وجود ندارد
رامین
|
Saudi Arabia
|
۱۸:۵۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۲
3
0
من متاسفم که سازمان دامپزشکی با این همه ادعا ............. نمیتونه اینقدر قوی عمل کنه که تخم مرغ های بدون شناسنامه و پروانه را ضبط کند.خیلی جمله جالبی گفته شده مغازه دارها آدرس مکان های زیرزمینی رو نمیدن.
شما تخم مرغش رو ضبط کن (البته اگه واقعا دلت برای مردم میسوزه و می خوای خدمت کنی)خودش همه کسانی رو که براش تخم مرغ میارن رو بهت نشون میده یا حداقل جرات خالی کردن جنین بارهای تخم مرغی را نخواهد داشت.
مصی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۰
0
4
متاسفم.مثلا تخم محلی خار داره که شما نمیزارید مردم سودشونو بکنند؟؟؟
نظر شما
ادامه