کد خبر: ۳۳۴۵۸
تعداد نظرات: ۶ نظر

 
رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره کل دامپزشکی شمال استان کرمان گفت: عرضه شیر شتر به صورت سنتی می‌تواند حامل بیماری خطرناک و قابل انتقال بروسلوز یا تب مالت باشد که موجب ابتلا موارد انسانی می‌شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، «دکتر مینا قاضی‌زاده» با ابراز نگرانی از وجود مراکز عرضه شیر فله در سطح استان کرمان که از سوی اتحادیه و صنف لبنیات موفق به اخذ مجوز عرضه محصولات لبنی به صورت فله شده‌اند، اظهار داشت: اداره کل دامپزشکی استان کرمان هیچ‌گونه تایید و صدور مجوزی بر عرضه شیر و فرآورده‌های آن به صورت فله و فاقد بسته‌بندی انجام نداده است.

وی با بیان اینکه با وجود تاکیدات و پیگیری‌های مکرر در جلسات استانی نه تنها این مراکز تعطیل شده، بلکه به دلیل استقبال مردم تعداد آنها در سطح استان کرمان رو به افزایش است، گفت: در کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان کرمان مقرر شد، دامپزشکی با اینگونه مراکز برخورد و از صدور مجوز جدید به اینگونه واحدها جلوگیری کند.

قاضی‌زاده افزود: تنها به دلیل گستردگی و تعدد این مراکز و حسب وظایف ذاتی دامپزشکی استان کرمان برای جلوگیری از پیشگیری بیماری قابل انتقال از دام به انسان از ابتدای سال تاکنون بیش از 618 مورد بازدید و 603 مورد نمونه ‌برداری از مراکز عرضه فرآورده‌های لبنی در سطح شهر کرمان و سایر شهرستان‌ها انجام داده است.

رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره کل دامپزشکی شمال استان کرمان بیان داشت: انجام آزمایشات رینگ تست موجب 32 مورد اخطار قانونی به مراکز عرضه و تانکرهای حمل شیر و شناسایی دامداری‌های آلوده به بیماری تب مالت شده است.

قاضی‌زاده ابراز داشت: اکثر دامداری‌های سنتی فاقد پوشش خدمات سل و بروسلوز دامپزشکی هستند و با ردیابی و خونگیری از دام‌ها مشخص شد، بعضی دام‌ها آلوده به تب مالت هستند و بر همین اساس دامپزشکی مخالف فروش شیر فله در سطح استان کرمان است.

وی با اشاره به تبلیغات گسترده و توصیه‌های مصرف شیر شتر به صورت خام و نجوشیده تاکید کرد: چنانچه شیر شتر و دیگر فرآورده‌های آن پاستوریزه نبوده و به صورت محلی و سنتی عرضه شود، می‌تواند حامل عوامل پاتوژن و بیماری‌زا به ویژه بیماری خطرناک و قابل انتقال بروسلوز یا تب مالت باشد که از طریق مصرف انواع شیر و فرآورده‌های غیر پاستوریزه موجب ابتلا موارد انسانی می‌شود.

قاضی‌زاده ادامه داد: تاکنون بیش از 4 مورد اخطار و بر خورد قانونی با فروش شیر خام شتر صورت گرفته و موضوع به صورت جدی در دستور کار بازرسان نظارت بر بهداشت عمومی قرار دارد.

وی تصریح کرد: ضرورت دارد، شیر و فرآورده‌های لبنی به صورت پاستوریزه مصرف شود و شماره تماس 1512 برای رسیدگی به شکایات دامپزشکی اعلام و شهروندان از مصرف شیر، سرشیر، خامه، پنیر، بستنی و سایر فرآورده‌های غیر پاستوریزه به صورت محلی و سنتی جدا خودداری کنند.


انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
رهگذر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۱
0
0
نظارت بر لبنيات از وظايف سازمان دامپزشکي نيست ،مداخله نکنيد چراکه باري را بي اجرومزد بردوشتان ميگذارند،ضمنا دليل استقبال مردم بي اعتمادي به صنعت است .مردم هميشه بهترين تصميم را ميگيرند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۱۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۱
0
0
تو شیر آب بریزند بهتر از اینه که پالم بریزند
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۱
0
0
خانم قاضی زاده مردم میدونن شیر فله ضررش کمتر از شیر پاستوریزه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۱
0
0
خدمت مبارک سرکار خانم عرض شود:
اول اینکه وظیفه‌ی اول و مقدم‌تر اداره‌ی کل دامپزشکی پایش بیماری بروسلوز در جمعیت دام زنده است، یعنی واکسیناسیون، تست و کشتار موارد مثبت تا شیر عرضه شده به بازار مصرف انسانی فاقد عامل بیماری باشد. آیا از این مسئولیت قصور کرده‌اید یا کم کاری صورت گرفته که نمونه‌های شیر مثبت شده‌اند؟!
دوم اینکه به جای برخورد با عرضه کنندگان شیر فله‌ای و ممانعت از استقبال مصرف کنندگان شیر فله‌ای لطفاً به علل و عوامل عدم استقبال عموم مردم از شیر پاکتی پاستوریزه کارخانجات عمل آوری توجه بفرمایید و در ابتدا به حل و فصل آنها بپردازید. در این صورت مصرف کنندگان خود به خود از خرید و مصرف شیر فله‌ای دست خواهند کشید و مراکز عرضه کننده‌ی شیر فله‌ای به ناگزیر تعطیل خواهند شد.
مطلع
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۳۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۲
0
0
واقعا دامپزشکی در این بحث ضعیف عمل کرده است
دکتر همکار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۳
0
0
با سلام وعرض ادب اینو باید خدمت دوستان عرض کنم اگر در کل کشور افرادی مثل سرکار خانم دکتر قاضی زاده ودکتر کاظمی نیا داشتیم ......درود به غیرت وشرفتون خانم دکتر انشاالله در کنار خانواده محترم چون همیشه موفق وسربلند باشید
نظر شما
ادامه