کد خبر: ۳۳۴۳۳
تعداد نظرات: ۴ نظر
دکتر گیلگمش:
در برهه فعلی ما نیازمند سومین بت‌شکن (Iconoclast) در حرفه دامپزشکی پس از انقلاب اسلامی ایران می‌باشیم. انتخاب بت‌شکن‌های اول و دوم را به شما وا می‌گذاریم ...
 

تحلیل وقایع مرتبط با حرفه دامپزشکی در هفته چهل و دوم سال 1395

دکتر گیلگمش

 

در دو دهه اخیر انقلابی در خصوص نحوه نگرش دانشمندان در خصوص نحوه عملکرد مغز اتفاق افتاده است. همه ما می دانیم که تصمیماتی که انسان در زندگی روزمره می گیرد، به شکل الگوهای انتقال عصبی در نقاط مشخصی از مغز قابل ردگیری هستند و همانگونه که همه ما می دانیم، این الگوها منجر به پیدایش زمینه جدیدی از علم به نام "نورواکونومی" شده است. هر چند استفاده از الگوهای تثبیت شده در این علم در زمینه خدمات بهداشتی در ابتدای راه قرار دارد و مدت زمان مدیدی نیاز داریم تا پای آن به کشور ایران باز شود، ولی استفاده از خصوصیت افرادی که دارای توان بکارگیری مناسب آن در راستای اهداف بهداشتی جامعه باشند، می تواند در حال حاضر راهگشای معضلات جامعه ایران بخصوص در حرفه دامپزشکی باشد؛ به عبارت دیگر در برهه فعلی ما نیازمند سومین بت شکن در حرفه دامپزشکی پس از انقلاب اسلامی ایران می باشیم. انتخاب بت شکن های اول و دوم را به شما وا می گذاریم تا بدون هیچ جانبداری بتوانیم افراد موثر این حرفه (بت شکن ها یا Iconoclast ) را در سالیان اخیر بیشتر بشناسیم، ولی در دیدگاه اینجانب دو نفر بیشتر نبوده اند.

آنچه مسلم است سیستم مدیریت بهداشتی کشور ایران با این وضعیت نابهنجار مدیریت راه به جایی نخواهد برد، چرا که در صورتی که این سیستم بخواهد همچنان از بودجه های عظیم دولتی که آن را در مقام سومین بلعنده بودجه کشور قرار داده است استفاده کند، منجر به دامن زدن به مشکلات و اختلافات اجتماعی خواهد شد، مثل همانهایی که در کشیدن بخیه از صورت کودک بیمار شاهد بودیم و تا وقتی که سخن از برقراری مساوات اجتماعی در برخورداری از امتیازات اجتماعی می شود، صرفاً به بهانه پزشک بودن حقوق ماهیانه دویست میلیون تومان را حق مسلم دانست، آن هم در جامعه ای که بیمار خوش اقبالی که بیکار نیست تنها حدود یک میلیون تومان دریافت می دارد. سخن من در اینجا قطع آن دویست میلیون تومان نیست، بلکه قطع پرداخت از بودجه عمومی کشور است که همه شهروندان این کشور در آن سهم دارند.

در حال حاضر وزارت بهداشت بالغ بر 10 درصد بودجه کل کشور که معادل شش هزار میلیارد تومان بوده است را در اختیار خود گرفته است و نیازی نیست تا ما به شما بگوییم که در مراکز دولتی وزارت بهداشت در خصوص بیماران چه اتفاقی می افتد، چرا که شما بهتر از ما با آن آشنا هستید و همچنین می دانید که برای دریافت یک سرویس پزشکی استاندارد چاره ای جز مراجعه به بخش خصوصی و در بدترین حالت به جاهایی همچون تهران و شهرهای بزرگ ندارید. آیا وزیر بهداشت می تواند ادعا کند که در ازای حق بیمه هایی که دریافت می دارد و همچنین اعتباری که از بودجه عمومی دولت به زیر مجموعه وی واگذار می گردد، احساس رضایت از این پرداخت در جامعه وجود دارد؟ به همین دلیل است که از آن سوی دنیا سلبریتی ها برای دریافت خدماتی که آزمایش های انسانی آن بر روی کیس های واقعی برای آموزش صورت گرفته است، به ایران مراجعه می کنند. اجازه بدهید سراغ قیمت کلیه برای اتباع خارجی نرویم که هوا بس ناجوانمردانه سرد می شود، ولی آیا وظیفه وزارت بهداشت با این وضعیت بودجه و سرویس دهی، محدود به تشخیص و درمان می باشد؟ یا اینکه حلقه بی اهمیت فعلی آن که همانا پیشگیری است را نیز باید برخوردار از این بودجه در نظر گرفت؟ تا کی باید منتظر بود و محصولات غذایی فاقد فاکتورهای ضروری بهداشتی برای تغذیه انسان را در بازار ایران به وفور یافت و همچنان نظاره گر مردم در صف های طویل درمان های طاقت فرسای مداخلات پزشکی برای رفع ایرادات حاصل از این بی مسئولیتی ها بود؟

توجه شما را به سهم وزارت جهاد کشاورزی که سازمان دامپزشکی کشور جزئی از آن محسوب می شود، از بودجه کل کشور جلب می کنم: این وزارت خانه در سال 1395 تنها محق دریافت 199 میلیارد تومان بودجه بوده است که معادل یک سی ام بودجه وزارت بهداشت است و خودتان با توجه به اهمیت سازمان دامپزشکی کشور در مجموعه وزارت جهاد، می توانید میزان بودجه ناچیز این سازمان را تخمین بزنید. همچنین این وزارت خانه موظف است تا همزمان علاوه بر تولید که منجر به امنیت غذایی شهروندان می شود، بحث ایمنی مواد غذایی را هم از طریق سازمان هایی همچون سازمان دامپزشکی کشور دنبال نماید. طبیعی است که در این نوع طبقه بندی، بودجه ای معادل ده میلیارد تومان برای پرداخت غرامت (نه برای تجهیز سازمان دامپزشکی کشور) خسارات وارده از آنفلوآنزای طیور که معادل 5 درصد بودجه وزارت جهاد است، بایست هم رقم سنگینی قلمداد شود؛ دقت کنید که هنوز کسی توجه به ضعیف شدن هر روزه سازمان دامپزشکی کشور به دلیل از دست دادن توان عملیاتی و تجهیزات مورد نیاز ندارد و همه به دنبال پرداخت خسارت به مرغداری هستند که خود یکی از بزرگترین بازیگران انتشار آنفلوآنزا در کشور است، حال برای اینکه بدانید چگونه، در چند سطر بعدی با من همراه باشید.

سازمان دامپزشکی کشور:

 1- دیدار رئیس سازمان دامپزشکی کشور به معاون اول رئیس جمهور رسید و همچنان با استانداران ادامه دارد: بالاخره ما که متوجه نشدیم خسارات ناشی از آنفلوآنزای فوق حاد و فشار مرغداران باعث تشکیل جلسه در ریاست جمهوری شد یا نگرانی از بهداشت عمومی، البته همچنان ناامیدانه اجازه بدهید تصور کنیم دومی بوده چرا که از محتویات منتشر شده در این جلسه چنین برمی آید که دغدغه بهداشت عمومی نبوده، چرا که وزیر بهداشت به رغم دعوت بودن در این جلسه حاضر نشده اند و در دو سوی معاون اول، وزیر جهاد و رئیس سازمان محیط زیست نشسته اند، شاید هم وزیر بهداشت به علت اینکه مبادا لازم باشد از بودجه عمومی بهداشت برای این معضل بهداشتی هزینه کند، تشریف نداشته اند!

این جلسه عصر روز یکشنبه 12 دی ماه برگزار شد و در گزارشی که از این جلسه بر روی سایت معاون اول ریاست جمهوری منتشر شده است، سازمان دامپزشکی را مکلف نموده است تا دستورالعمل های لازم برای مقابله با آن را برای ستاد بحران کشور تهیه کند همچنین صدا و سیما و نیروی انتظامی مکلف به همکاری شده اند و با توجه به اینکه منشاء بیماری از پرندگان وحشی بوده است، هماهنگی های میان دستگاهی لازم را بین سازمان محیط زیست و نیروی انتظامی با سازمان دامپزشکی کشور خواستار شدند. همچنین وزیر جهاد کشاورزی گزارشی از کانون های بیماری ارائه نمودند!!! و از همه خواستند که با توجه به خسارت وارده به مرغداران همه با هم برای مقابله با این بیماری همکاری کنند. رئیس سازمان حفاظت محیط زیست هم ممنوعیت شکار را گوشزد نمودند و عنوان نمودند که از ما به تنهایی کاری ساخته نیست و همه دستگاههای ذیربط باید همکاری کنند. همچنین مسئولان سازمان دامپزشکی کشور نحوه شیوع بیماری در جهان!! و ایران را گزارش نمودند و رئیس سازمان دامپزشکی به مشکلات ایجاد شده در اقتصاد داخلی و تجارت بین الملل (همان مرغداران و خسارات وارد شده) اشاره داشتند و نماینده وزارت بهداشت آقای دکتر گویا هم فرمودند که مورد انسانی هنوز گزارش نشده است، ولی گزارشی از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در جهان و ایران به حاضرین ارائه نمودند.

بر اساس آنچه که از مفاد جلسه منتشر شده است، هیچ یک از این عزیزان و مخصوصاً رئیس سازمان دامپزشکی کشور هیچ گونه گریزی به سمت مخاطرات بهداشت عمومی این بیماری نداشتند و عزیزان وزارت بهداشت هم تصور می کنند که ویروس منتشر شده توانایی ایجاد بیماری را در انسان ندارد و سعی می کنند به سان آن داستان تله موش و مشکلی که برای حیوانات مزرعه پیش آمده بود، اساس اپیدمیولوژی بیماری آنفلوآنزا و نحوه تولید سویه های جدید را نادیده بگیرند. طبیعی است که رده های بالای مدیریتی کشور همچون معاون اول رئیس جمهور با این نحوه گزارش دهی هیچ گاه به نقش سازمان دامپزشکی کشور در بهداشت عمومی جامعه پی نخواهند برد و طبیعی تر از آن هم سرنوشت ماده 19 است که بسیاری از همکاران همچون من راجع به آن دغدغه داریم و صد البته برنده این منازعه دیدگاه برتر است که در بالا مشاهده نمودید.

مصوبات این جلسه هم عبارت بودند از: افزایش سطح پوشش بیمه ای، پرداخت خسارت به واحدهای پرورش طیور صنعتی، ممنوعیت صید و شکار پرندگان وحشی و تامین اعتبارات لازم برای عملیات مبارزه با بیماری (یعنی خرید ضدعفونی کننده و گونی و دستمزد کارگر و به عبارتی تسلیم در برابر بیماری). با نگاهی به استان هایی که درگیر بیماری شده اند، شاید اساس درگیری کشور در این سطح  به بیماری آنفلوآنزای طیور توسط هیچ یک از مقامات مسئول به معاون اول رئیس جمهور گزارش نشد و آن عبارت است از:

الف- "عدم وجود آمایش سرزمینی در خصوص زیر ساخت های تولید": روند ایجاد مرغداری در کشور عزیزمان ایران به این صورت است که ابتدا زمینی را محصور می کنیم، بعد جوجه می ربزیم، سند می گیریم و صاحب زمین می شویم و بعد سودش را می بریم و لوکس زندگی می کنیم و هر وقت به مشکل برخوردیم، به دنبال خسارت می رویم و با نفوذی که داریم، وزیر و وکیل و رئیس سازمان را پائین می کشیم و حتی برای مسئولین مشاور تعیین می کنیم و همه واحدهای پدر مادر دار حرفه ای و صنعتی اطراف را هم با پراکنده کردن لاشه های درگیر بیماری آلوده می کنیم (خدای ناکرده جسارت خدمت مرغداران محترم حرفه ای کشور که متضمن استقلال امنیت غذایی ما هستند نباشد که نزد همه همکاران دامپزشک از جایگاه ویژه ای برخوردار هستند).

ب- دومین مسئله ای که توسط مسئولین سازمان که بیانگر نقش مغفول سازمان دامپزشکی کشور در بهداشت اجتماعی است در این جلسه بیان نشده است، بعد بهداشت عمومی این بیماری و بیماری های مشابه آن در سازمان دامپزشکی کشور و لزوم تخصیص اعتباری مجزا برای این امر است این جلسه بهتزین جلسه ای بود که فرصت مطرح کردن آن از دست مسئولین دامپزشکی کشور رفت. داشتن پلن مورد نظر برای جلوگیری از گسترش بیماری و اعتبارات مورد نیاز برای اجرای آن و همچنین هزینه های مراقبت از بیماری از جمله آیتم هایی بود که می توانست در این جلسه مطرح شود، وگرنه معاون اول رئیس جمهور بهتر از من و شما وضعیت بیماری در جهان و ایران را می دانند.

بالاخره استاندار پایتخت کشور ایران پذیرای رئیس سازمان دامپزشکی شد ولی غافلگیر کننده! چرا که در خبر مربوطه نوشته شده بود که این سومین دیدار ایشان با استاندار تهران در خصوص آنفلوآنزای فوق حاد بوده است که در اینصورت تقصیر اشتباه بودن تفسیرهای هفته قبل متوجه مدیر کل روابط بین الملل سازمان است که هم نیستند و هم خبرها را منتشر نمی کنند. نکته مهم این دیدار نیز قدردانی استاندار تهران از عملکرد مدیر کل دامپزشکی استان تهران بود که بدون شک موجبات سربلندی را برای ریاست محترم سازمان فراهم آورده است و این قدردانی به حدی بوده است که تاکید استاندار را برای بکار گیری ناظران بهداشتی در مزارع پرورش طیور را در پی داشته است. وقتی می توان به سادگی یک دیدار، زیربنای تداوم اشتغال همکاران بخش خصوصی را مستحکم تر نمود نباید آن را فدای اختلاف سلیقه های حزبی قرار دهیم. به هر روی این اتفاق یعنی دیدار رئیس سازمان دامپزشکی کشور با استانداران برای مدیران کل دامپزشکی استانها بسیار حائز اهمیت است و البته این دیدار با استانداران قم و اراک نیز صورت گرفته است.

نکته مهمی که در این نشست ها ضرورت آن احساس می شود، همراه شدن معاون مدیریت و توسغه منابع سازمان دامپزشکی کشور آقای دکتر خداویردی با ایشان در دیدار با استانداران می باشد، چرا که در حال حاضر هیچ کس در سازمان دامپزشکی کشور به اندازه ایشان از سر فصل های اعتباری لازم و میزان هزینه های صورت گرفته و میزان کسری بودجه های مورد نیاز و همچنین نوع سرفصل هایی که می توان به اتکاء به آنها اعتبار دریافت نمود اطلاع ندارد و مطمئناً همراه بودن دکتر خداویردی در این دیدارها جنبه عملی تری به آن خواهد بخشید.

 2- فعالیت های رسانه ای سازمان دامپزشکی کشور در خصوص آنفلوآنزای فوق حاد: این فعالیت ها در دو هفته گذشته به دو عنوان ختم شد که یکی از آنها انتشار آگهی اطلاع رسانی در پرتال سازمان دامپزشکی کشور در قالب نکات مهم برای روستائیان عزیز! برای پیشگیری از ابتلا به آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان بود؛ در این خصوص باید عنوان کرد هرچند در عملی بودن و آشنا بودن مرغداران با پورتال سازمان دامپزشکی کشور و حتی در بدترین حالت دسترسی آنها به اینترنت شک و شبهه وجود دارد، ولی اصل قدمی که برداشته است در خور تحسین است. در عین حال، به نظر می رسد سازمان دامپزشکی کشور ابزار حامل پیامش را اشتباه انتخاب کرده است؛ درست است که در پورتال سازمان باید همه مطالب انعکاس جامع یابند، ولی وقتی جمعیت مخاطب روستائیان هستند که به رسانه های محدودی دسترسی دارند، بهترین کار برای رساندن پیام به آنها یا از طریق صدا و سیما آن هم در ساعاتی که آنان بیشترین نگاه را دارند و یا از طریق برگزاری دوره های آموزشی با استفاده از توان بخش خصوصی، آن هم با پرداخت حق الزحمه مربوطه و یا در حداقل انعکاس انتشار بولتن نوشتاری و توزیع آن در سطح روستاها می باشد.

دومین اقدام سازمان دامپزشکی کشور شرکت در نشست خبری  18:30  شبکه خبر با حضور مشاور سازمان (البته نقش ایشان در این برنامه دبیر کل کانون سراسری مرغ تخمگذار کشور بود)، معاون دفتر طیور سازمان دامپزشکی کشور و یکی از کارشناسان مرکز مدیریت بیماریهای وزارت بهداشت بود. در این برنامه نیز موج سهمگینی از بی برنامگی به چشم می آمد که به ذکر چند نکته از آنها اشاره می کنیم: نکته اول زمان نامناسب انتخاب شده برای مخاطبان بود و کافی بود تا برای رفع این نقیصه نگاهی به گزارشات صدا و سیما در خصوص میزان مخاطبان می انداختیم؛ نکته دوم گزارش دبیر کل کانون سراسری مرغ تخمگذار از جلسه ستاد آنفلوآنزا بود که قاعدتاً می بایست معاون دفتر طیور آن را ارائه می داد. معاون دفتر طیور گزارشی از مراحل شناسایی و مبارزه با بیماری به مردم داد، چیزی که به کار آنان نمی آمد و در انتها صحبت از امنیت زیستی برای آنان داشت که درک این عبارت برای دامپزشک در طول تحصیل، یک ترم به طول می انجامد و در انتها آقای فرشید رضایی نماینده وزارت بهداشت در حیطه ای سخن گفت که اساساً مربوط به دامپزشک است (البته بنا به تقسیم بندی هایی که خودشان کرده اند) یعنی صحبت در خصوص محصولات خام دامی و شرایط لازم برای اطمینان از مصرف آنها، چرا که نظارت بر گوشت مرغ موجود در بازار و تخم مرغ بر عهده سازمان دامپزشکی کشور است و ایشان به نمایندگی از وزارت بهداشت تشریف آورده بودند و جالب اینکه هیچ اشاره ای در خصوص علائم و نشانه ها در انسان، شرایط بیماری در سال گذشته در جمعیت انسانی و همچنین تمهیدات اتخاذ شده در صورت مواجهه با بیماری در جمعیت انسانی ننمودند. در مورد مجری برنامه هم سکوت می کنیم، چون برای صدا و سیما طبیعی است. باز هم عدم برنامه ریزی و فرستادن کارشناسان ارشد سازمان جلوی دوربین صرفاً به دلیل داشتن توانایی بالا در زمینه ای دیگر، باعث ضربه به سازمان و عدم توانایی بهره برداری از این موقعیت ها جهت آشنایی بیشتر مخاطبین با دامپزشکی و انتقال مطالب و دیدگاهها به مردم شده است.

 3- ناظرین ذبح شرعی در حکم ضابطین قضائی قلمداد می شوند: این تیتر خبری است که بر روی پرتال سازمان دامپزشکی کشور به نقل از حجت الاسلام والمسلمین کلانتری نماینده ولی فقیه در سازمان دامپزشکی کشور درج گردیده است. به خاطر دارم در استان کوچک ما نیز که بنده یک بار برای انجام امور اداری به شبکه رفته بودم، فرمودند آقای رئیس شبکه برای گذراندن دوره ضابط قضایی به مرکز استان رفته اند و این خبر مرا به یاد آن زمان انداخت و تفاوت این دو نوع عملکرد در بخش فنی و نظارت شرعی؛ ظاهراً و صد البته یقین داریم که بخش نظارت شرعی بسیار عاقلانه تر از بخش فنی دامپزشکی عمل می نماید. نماینده محترم ولی فقیه کلیه فعالان بخش خصوصی نظارت شرعی را با امضاء موافقتنامه ای به عنوان ضابط قضایی قلمداد کرده اند، امری که می تواند برای دامپزشکی استان ها سرمشق قرار گیرد و بجای اینکه تمام مدت به القاب و عناوین خود بیفزایند، کمی خردمندانه تر همکاران مسئول فنی خود را در مراکز مهم به عنوان ضابط قضایی معرفی می کردند و به آنها آموزش می دادند تا بلکه به اتکای این مسئولیت، احساس امنیت شغلی بیشتری برای آنان فراهم می شد و هم قدرت عملکردی آنها ارتقاء می یافت که صد البته با سیاست های فعلی سازمان دامپزشکی کشور منافات دارد.

 4- وضعیت بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در ایران: همانگونه که در خبر ها داشتیم، یازدهمین استان ایران نیز درگیر بیماری شد؛ این استان ها عبارتند از: تهران، البرز، قزوین، مازندران، گیلان، گلستان، آذربایجان شرقی، مرکزی، قم، کرمانشاه و در انتها لرستان که یازدهمین استان درگیر بیماری است. هر چند که نمی توان نقش پرندگان مهاجر در گسترش بیماری را انکار کرد، ولی با نگاهی به نحوه گسترش این بیماری، این گفته رئیس سازمان را که همه این درگیری ها بخاطر وجود پرندگان مهاجر و وحشی بوده است را نیز نمی توان کاملاً و بصورت صد در صدی درست دانست؛ شاید این آسان ترین راه برای رفع مسئولیت باشد، ولی با نگاه دقیق تری به ترتیب و توالی این درگیری ها پیشنهاداتی برای سازمان دامپزشکی دارم که عبارتند از:

 - دفتر طیور سازمان که وضعیت منطقه و جهان را در مورد این بیماری رصد می نمود، باید اخطارهایی از جنس اخطارهای هواشناسی را صادر می نمود.

 - گزارش جامعی از میزان تلفات و معدومی ها و تعداد کانون ها و همچنین هزینه های صورت گرفته تا کنون منتشر نشده است.

 - با وجود اینکه بیماری در حال رفتار ذاتی خود در کشور است، به واسطه سطح پائین امنیت زیستی و عدم آمایش سرزمینی، حتی یک پلن ساده مبارزه و نحوه عملکرد سازمان نیز منتشر نشده است.

 - زمان تشکیل ستاد بحران آنفلوآنزا بعد از درگیری استان یازدهم کم و فقط کمی دیر به نظر می رسید.

 - انتشار تصاویر پرندگان مهاجر شکار شده در بازارها در پورتال رسمی سازمان نوعی وهن قانون رسمی کشور محسوب می شود و شاید راه گریزی رو به آسایش است.

 - مدیران سازمان به هیچ کس از جمله خود شما بابت نحوه عملکرد در خصوص مبارزه با بیماری ها، چه در دام بزرگ و چه در طیور، پاسخگو نیستند و طبیعتاً بخش خصوصی که نامحرم تر و مردم عادی جامعه که هیچ!!!

در قسمتی از اطلاعیه اخیرتان عنوان فرمودید که ناظران سازمان دامپزشکی کشور در کشتارگاه ها و مرغداری ها حضور دارند و پیش از کشتار، مرغ ها را معاینه می کنند: آقای دکتر، احتمالاً منظورتان ما مسئولین فنی و ناظرین بهداشتی بخش خصوصی بوده ایم، ولی ما تا کنون از شما و سازمان متبوعتان حقوق نگرفته ایم و همان جایگاه کوچکی هم که در میان کارفرمایان داشتیم به یمن حمایت بی چون و چرای!! مدیر کل دفتر نظارت بر بهداشت عمومی شما از میان رفته است. ضمناً ما مرغ ها را معاینه نمی کنیم، بلکه بازرسی پیش از کشتار و پس از کشتار می کنیم چون اصولاً معاینه تک تک مرغ ها امکان پذیر نیست، می دانید که؟

آقای دکتر، شایسته نیست که کمبود گونی در سازمان دامپزشکی کشور خبر رسانه ای شود، آن هم توسط فردی نا مرتبط به سیستم دامپزشکی؛ خودتان فرمودید که تنها مرجع آنفلوآنزا سازمان دامپزشکی است. در جایی که برخی از مدیران کل استان ها به احترام شما مصاحبه نمی کنند، بهتر است جلوی این استاد اسدی های خارج از حرفه را که فقط بلدند بهره برداری نمایند، بگیرید. مطمئناً قدرت این کار را دارید.

آقای دکتر، در بخشی از مصاحبه تان فرمودید که برای مقابله با این بیماری به اعتباری معادل 20 میلیارد تومان نیاز دارید. آیا این مبلغ برای جبران خسارت است یا مقابله با بیماری، چون داستان این دو نوع دیدگاه کاملاً متفاوت است. همچنین به نوسازی و بازسازی مرغداری های سنتی تاکید داشته اید، ولی عنوان ننمودید که نحوه پراکنش همین مرغداری های سنتی و همچنین کشتارگاه های صنعتی یکی از عوارض مبتلا به مدیریت بهداشتی کشور در زمینه دامپزشکی است که به سادگی از کنار آن عبور می نمائیم.

 5- شرکت های تولید کننده واکسن تب برفکی گران فروشی می کنند و سازمان دامپزشکی کشور اراده ضعیفی برای استفاده از بخش علمی و دانشگاهی دارد: نشست مشترک سازمان دامپزشکی کشور با موسسه رازی در دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران در خصوص مدیریت واکسیناسیون تب برفکی در ایران به تاریخ هشتم دی ماه برگزار گردید و به صورت خلاصه باید گفت که محل برگزاری این همایش به خودی خود سخن رئیس محترم موسسه رازی را باطل می نماید، چرا که اگر رئیس سازمان اعتقادی به بخش علمی و دانشگاهی نداشت، در کلیه جلسات و همایش های آن بخش، آن هم در محل مراکز علمی و دانشگاهی شرکت نمی کرد. همچنین موسسه رازی باید مد نظر داشته باشد که مسئولیت مبارزه با بیماری و مدیریت واکسیناسیون در کشور بر عهده سازمان است و بهتر است برای وظایف قانونی آن شک و شبهه ایجاد ننماید، ولی از سوی دیگر باید شرایطی را هم فراهم آورد که این موسسه با این قدمت و کارهای بزرگی که در گذشته و اکنون انجام داده است رو به افول و شکست نرود و در این مورد باید تحریم های بین المللی هدف دار و همچنین دمپینگ های شرکت های خارجی تولید کننده را نیز در نظر داشته باشیم، چرا که از دیدگاه منطقه ای و همچنین استقلال ملی وجود موسسه رازی قدرتمند و به روز از ضروریات انکار ناپذیر تقویت جایگاه دامپزشکی است و به نظر می رسد بهتر است بجای اینگونه تقابل های رسانه ای همانند آنچه که با سازمان نظام پیش آمده است، این نوع مباحثه ها  به زودی زود حل و فصل گردد، چرا که ضرر اصلی متوجه ساختار استقلالی کشور و همچنین بهداشت عمومی جامعه و در انتها متوجه تولید کنندگان خواهد بود.

 6- ماده 19 و بازنگری چهارم آن: معاونت تشخیص و مدیریت درمان سازمان دامپزشکی کشور در مشهد خبر از اتمام بازنگری چهارم دستورالعمل ماده 19 سازمان دامپزشکی کشور دادند. ایشان عنوان نمودند که در همین راستا جلساتی را با متولیان تولید داشته اند و ضمن توجه به دغدغه های آنان (تولید کنندگان)!! مبانی ماده 19 را مورد بازنگری قرار داده اند!! و در انتها بعد از انجام این بازنگری ها در تاریخ 30/9/95 به سازمان نظام، شش انجمن کارفرمایی و یک انجمن صنفی (بدون نام) برای ملاحظه و ارسال نظرات ابلاغ نمودند و از همگان خواستند تا زمان ابلاغ آخرین ویرایش این دستورالعمل از ایجاد تشنج خودداری کنند و همچنین عنوان نمودند که تلاششان بر این بوده که مسئولیت مستقیم سلامت متوجه تولید کننده باشد و همچنین رابطه مالی تولید کننده و مسئول فنی و بهداشتی را قطع کنیم. البته ایشان هیچ اشاره ای به این امر ننمودند که مباحث مطرح شده در سطح رسانه های اجتماعی و مصاحبه ها، نظرات همین بخش هایی بوده است که برای بازنگری نامه برایشان نوشته اند و جالب اینکه بجز بخش های همراه با سازمان، تقریباً بقیه افراد نظرات خود را در این خصوص در کمال شفافیت بیان داشته اند و حتی به ریزترین نکات این آئین نامه و دستورالعمل نیز توجه نموده اند، ولی سازمان دامپزشکی و در کنار آن برخی از مجامع صنفی همراه با سازمان، همیشه بصورت سرپوشیده و غامض و به دور از هرگونه شفاف سازی نظرات خود را بیان نموده اند و در انتها دستورالعملی را تولید نموده اند که خودشان چند صباحی بعد آن را پس گرفته و اصلاح نموده اند؛ نمونه اش همین بازنگری چهارم در مورد یک ماده آن هم در طول 8 سال گذشته است که تعبیری جز اتلاف وقت و از میان رفتن پایه های سلامت جامعه چیز دیگری نیست.

از معاونت محترم سازمان خواهشمندم به تلافی آنچه در جلسه آخر سازمان نظام رخ داده است، نظر رئیس سازمان نظام دامپزشکی کشور را قضاوت زودهنگام و برداشت شخصی نداند، چرا که باب نمودن اینگونه پاسخگویی منجر به اتخاذ همین رویه در میان همکاران نسبت به رئیس سازمان خواهد گردید که مطمئناً شایسته حرفه دامپزشکی نیست و به این نکته توجه داشته باشند که مصوبه هفته اخیر مجلس شورای اسلامی در خصوص ماده 44 لایحه برنامه ششم، روحی کاملاً متضاد با آنچه سازمان دامپزشکی کشور دنبال می کند دارد.

سازمان نظام دامپزشکی:

 1- وزیر جهاد کشاورزی از اتفاقات رخ داده در خصوص ماده 19 مطلع می شود: پس از اتفاقاتی که در هفته قبل در جلسه شورای مرکزی سازمان نظام رخ داد که منجر به خروج نمایندگان سازمان دامپزشکی از جلسه گردید، رئیس سازمان نظام دامپزشکی در نامه ای به وزیر جهاد خواستار دخالت ایشان در راستای اجرای آئین نامه نظارت بهداشتی دامپزشکی شدند. اصل نامه و متن اعتراضیه آن در تمامی رسانه ها از جمله حکیم مهر منتشر شده است و نیازی به تکرار مجدد آن نیست. امیدواریم عکس العمل وزیر جهاد کشاورزی به این نامه، به نفع مسئولین فنی و در مجموع به نفع صنف باشد.

 2- اعتراض سازمان نظام دامپزشکی به پذیرش دانشجو در رشته کارشناسی ارشد بهداشت آبزیان: پس از حرکت موفقیت آمیز سازمان نظام دامپزشکی که با همکاری و همراهی صمیمانه آقای دکتر پیغمبری همراه بود و منجر به حذف حداقل شش دانشکده از میان دانشکده های جدید التاسیس دامپزشکی شد، در نامه ای نزدیک به همین مضمون رئیس سازمان نظام دامپزشکی در نامه ای فوری به وزیر علوم خواستار توقف پذیرش دانشجو در رشته کارشناسی ارشد بهداشت آبزیان شدند و سوابق مکاتبات قبلی را نیز در این خصوص به ایشان متذکر گردیدند. امیدواریم همچون پروژه قبلی که خبرهای خوب آن بارقه های امید را منتشر نمود، در این مورد نیز خبرهای خوبی در راه باشد.

 3- برگزاری جلسه بررسی پیش نویس بازنگری چهارم دستورالعمل اجرایی ماده 19 در سازمان نظام: در پی نامه معاونت محترم تشخیص و مدیریت درمان سازمان که در بالا شرح آن رفت به تاریخ 5 دی ماه جلسه بازنگری این دستورالعمل با حضور رئیس و معاونین سازمان نظام مرکز و با حضور روسای انجمن های صنفی آذر غربی (دکتر علی مناف زاده)، کردستان (دکتر کامروز کابلی) و مازندران (دکتر سیامک سپهری) و بدون حضور رئیس انجمن صنفی استان تهران (به دلیل تفاوت دیدگاه ایشان با رئیس سازمان نظام و نزدیکی بیشتر به دیدگاه سازمان دامپزشکی کشور) برگزار گردید.

4- تصویب ماده 44 لایحه برنامه ششم توسعه: بنابر اخبار واصله، سازمان نظام دامپزشکی نقش مهمی در پیگیری و تصویب این قانون در مجلس از طریق رایزنی ها داشته است که پس از اتمام و در زمان رای گیری با 161 رای موافق تصویب شد. مقرر گردیده است که آئین نامه اجرایی این ماده بنا به پیشنهاد سازمان دامپزشکی کشور به نمایندگی وزارت جهاد کشاورزی، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و سازمان برنامه و بودجه تهیه و به تصویب هیات وزیران برسد. همچنان منتظر تفسیر این تصویبیه بصورت رسمی از سوی سازمان نظام هستیم و به آنان بابت تلاشهایشان خسته نباشید عرض می کنیم. امیدواریم در هنگام تدوین آئین نامه اجرایی این ماده، نقاط ضعف احتمالی آن برطرف گردد و نگرانی های تعدادی از مسئولین فنی بهداشتی در خصوص مسئولیت تضامنی ایشان در پرداخت خسارات احتمالی، مرتفع گردد.

جامعه دامپزشکان ایران:

 1- برگزاری نشست هم اندیشی و تقدیر از پیشکسوتان عرصه اجرایی دامپزشکی: عصر روز دوشنبه 13 دی ماه به منظور تکریم و تقدیر از زحمات پیشکسوتان در عرصه اجرایی جلسه ارزشمندی در جامعه دامپزشکان ایران تشکیل شد و از آقایان دکتر صفاریان، دکتر مطلبی و دکتر دستور با اهدای لوح و هدیه ای قدردانی به عمل آمد. این پیشنهاد بصورت خودجوش از سوی آقای دکتر شجاعی دبیر جامعه دامپزشکان ایران (رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد هشتگرد، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد کرج، رئیس شورای نظام دامپزشکی استان تهران و ...) مطرح گردید و همچنین از خود ایشان نیز به دلیل این پیشنهاد از سوی رئیس هیئت مدیره جامعه دامپزشکان آقای دکتر محبی قدردانی به عمل آمد. دکتر محبی بر رویکرد تقویت روحیه تعامل و هم فکری در همه بخش ها به ویژه با بخش بازنشستگان و مدیران سابق دامپزشکی تاکید کردند و هیچ گونه توضیحی در خصوص عدم این تقویت با روسای فعلی نظام نکردند. همچنین دکتر شجاعی پیشنهاد دادند که این سه پیشکسوت به عنوان هیات موسس، کمیته پیشکسوتان جامعه دامپزشکی ایران را تشکیل دهند و این کمیته را فعال نمایند که مورد استقبال این پیشکسوتان قرار گرفت و هیات مدیره نیز آن را تصویب نمود. به نظر می رسد جامعه دامپزشکان اعضای پیشکسوت فعلی خود را نادیده گرفته است، زیرا آقایان دکتر نوروزیان و دکتر ادیب هاشمی خود از پیشکسوتان به حساب می آیند.

نبض رسانه های اجتماعی:

 1- گزارش ویژه اخبار 20:30 از ضرورت اجرای ماده 19: باز هم تعدادی از دامپزشکان فعال در فضای مجازی و باز هم دکتر میر سیدی، این پزشک خوش ذوق صدا و سیما که ظاهراً بیشتر از هر دامپزشک دیگری دغدغه اجرایی شدن ماده 19 دامپزشکی را دارد، خوش درخشیدند (به حکیم مهر پیشنهاد می کنم مصاحبه ای با ایشان ترتیب دهند تا بیشتر با ایشان آشنا شویم). گزارش ویژه خبری 20:30 روز سوم دی ماه متعلق بود به مسئولین فنی دامپزشکی و تذکر مجدد درباره مخاطراتی که در اثر عدم اجرای ماده 19 دامپزشکی جامعه را تهدید خواهد نمود و عنوان گزارش گویاترین جمله ای که می توان در این مورد یافت: وقتی ریش و قیچی به دست صاحبان صنایع داده می شود!!! توضیحات مفصل گزارش در حکیم مهر و سایر رسانه ها وجود دارد و فقط و فقط تشکر آن باقی می ماند که مثل همیشه به هم اندیشی و صاحبان فکر آن بدهکاریم. دست مریزاد!!

 2- نامه 458 نفر از اعضای سازمان نظام دامپزشکی و فعالان حرفه دامپزشکی به رئیس اتاق بازرگانی ایران: این نامه اولین بار نیست که در حرفه دامپزشکی مکتوب و امضاء می گردد. یکی از گروه های مجازی دامپزشکی به نام گروه هم اندیشی دامپزشکان ایران باز هم مانند گذشته حرکتی تاثیر گذار نمودند و مشابه خدمات ارزشمند قبلیشان نامه ای را برای رئیس اتاق بازرگانی مهندس شافعی ارسال نموده اند و از ایشان خواسته اند تا جلوی دو تن از مدیران انجمن های صنفی کارفرمایی را که در فضای مجازی تقابلی به نام شطرنج بهداشت ایجاد نموده اند را بگیرد و به دخالت های این افراد در حیطه تخصصی بهداشت عمومی پایان دهد. به نوبه خودم آغاز این حرکت صنفی را که شروعی بر مطالبه گری در حرفه دامپزشکی می باشد را خدمت این همکاران تبریک عرض می کنم و امیدوارم در راهی که در پیش گرفته اند پاینده باشند. البته به نظر می رسد با تصویب ماده 44 دوستان شطرنج بازمان مات شده اند، حال مات شدن چه معنی می دهد را من نمی دانم.

 3- مشاوره و نسخه نویسی دامپزشکان در رسانه های اجتماعی و سایت های مجازی بصورت معاینه از راه دور: اخیراً با تشکیل بسیاری از گروه های دامپزشکی که محل گردهمایی مجازی همکاران برای اطلاع از آخرین رویدادها و به اشتراک گذاری مطالب می باشد، دیده شده که در برخی گروه ها دامداران و مرغداران وارد شده و برخی از همکاران نا آگاه نیز از سر دلسوزی و بی اطلاعی نسبت به تجویز دارویی و مشاوره دامپزشکی اقدام می نمایند که امیدواریم به زودی زود دست از این کار بردارند، چرا که علاوه بر غیر حرفه ای بودن و خلاف مقررات بودن اینکار و وهن حرفه دامپزشکی، شان و شخصیت حرفه ای خود را نیز زیر سوال می برند.

 

توضیح حکیم مهر:

به اطلاع کلیه خوانندگان ارجمند می رساند، مطالب مطرح شده در این بخش، نظر شخصی نویسنده بوده و موضع رسمی حکیم مهر محسوب نمی گردد.

 
 
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
مسئول بهداشتی
|
United States of America
|
۰۱:۲۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۹
0
8
با تشکر از دکتر گیلگمش که قلمی واقعا صریح، زیبا و دلنشین دارند. دست مریزاد
انجمن صنفی مسئولین فنی و ناظرین بهداشتی دامپزشکی استان تهران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۲۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۹
0
0
*بسمه تعالی*

با عنایت به درج مطالبی در این مقاله در خصوص ماده 19 و انجمن مسئولین فنی و ناظرین بهداشتی دامپزشکی استان تهران لازم است توضیحاتی جهت تنویر افکار خوانندگان محترم ارائه گردد.

1) در ذیل عنوان (6) ماده 19 و بازنگری چهارم آن از عناوین مرتبط با سازمان دامپزشکی کشور آمده است، "یک انجمن صنفی (بدون نام)" :

- جهت اطلاع حضرتعالی و همکاران محترم، در عنوان نامه سازمان دامپزشکی کشور آمده است: "انجمن صنفی مسئولین فنی بهداشتی" با توجه به اینکه نام استان خاصی در مقابل آن آورده نشده است، کلیه انجمن های صنفی مسئولین فنی بهداشتی سراسر کشور مورد خطاب این نامه می باشند و نه یک انجمن!

2) در ذیل عنوان 3- برگزاری جلسه بررسی پیش نویس بازنگری چهارم دستورالعمل اجرایی ماده 19 در سازمان نظام از عناوین مرتبط به سازمان نظام دامپزشکی آمده است: "بدون حضور رئیس انجمن صنفی استان تهران (به دلیل تفاوت دیدگاه ایشان با رئیس سازمان نظام و نزدیکی بیشتر به دیدگاه سازمان دامپزشکی کشور)" :

- انجمن مسئولین فنی استان تهران دارای دیدگاههای کاملاً مستقل بوده و فقط منافع صنفی مسئولین فنی و ناظرین بهداشتی را از طریق سازمان دامپزشکی کشور، سازمان نظام دامپزشکی و دیگر سازمانها و ارگانهای مرتبط پیگیری می کند.

- لازم به تاکید است ریاست انجمن صنفی استان تهران با ریاست محترم سازمان دامپزشکی کشور و ریاست محترم سازمان نظام دامپزشکی دارای تفاوت دیدگاه خاصی نمی باشند، و بایستی در نظر داشت در فعالیتهای صنفی، در خصوص نحوه تامین منافع اعضا و چانه زنی ها می تواند اختلاف نظرهایی وجود داشته باشد؛ این مسئله کاملا طبیعی بوده و قطعاً عدم وحدت رویه و عدم احترام متقابل را در پی نخواهد داشت. لذا درج جملاتی از این حیث به دور از شأن و منزلت خانواده دامپزشکی میباشد. امیدواریم در مقالات آتی مورد عنایت ویژه قرار گیرد.

- ضمناً به اطلاع حضرتعالی و همکاران محترم میرساند، سازمان نظام دامپزشکی بنا به صلاحدید از انجمن مسئولین فنی استان تهران و دیگر انجمنهای مسئولین فنی بهداشتی جهت حضور در جلسه رسماً دعوت نکرده و همانطور که در گزارش شما هم آمده است، جلسه فقط با حضور انجمنهای مسئولین فنی آذربایجان غربی، کردستان و مازندران برگزار شده است.

با احترام،

انجمن صنفی مسئولین فنی و ناظرین بهداشتی دامپزشکی استان تهران
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۸:۲۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۹
*بسم الله الرحمن الرحیم *
عنایت شما متاع ارزشمندی است که به آسانی نصیب کسی نمیگردد به همین دلیل آن را ارج می نهیم حضرت استاد!نوشتن در خصوص ماده 19 که از قضا خود بنده نیز دغدغه آن را دارم قریب به بیش از چهار ماه است ادامه دارد و خوشحالم که پس از چهار ماه نوشتن در خصوص آن توجه شما را در بعد منفی به خود جلب نمود.
1- همکار عزیز پرداختن به غلط های انشایی مصطلح کار من و شما نیست و اجازه بدهید متخصصان ادبیات فارسی به آن بپردازند ولی محض اطلاع در صورتی که انجمن صنفی استان های مختلف مد نظر بود در سیستم دولتی نوشته می شد انجمن صنفی استان ... و یا انجمن های صنفی سراسر کشور بنابراین یک بار دیگر بند مد نظرتان را مرور نمائید و درک کنید که علت اینگونه نوشتن جمله " ... همین راستا جلساتی را با متولیان تولید داشته اند و ضمن توجه به دغدغه های آنان (تولید کنندگان)!! مبانی ماده 19 را مورد بازنگری قرار داده اند!! و در انتها بعد از انجام این بازنگری ها در تاریخ 30/9/95 به سازمان نظام، شش انجمن کارفرمایی و یک انجمن صنفی (بدون نام..." بوده است که نشاندهنده همسویی بیشتر سازمان با تولید کنندگان است که از نظر مسئولین فنی امری غیر حرفه ای و محرم دانستن غیر در برابر خودی است که باز هم همانند دفعات قبل عمدا!! یا سهوا!! از سوی شما نادیده گرفته میشود و برای ما معلوم نیست که شما واقعا از این نوشته ها سردر نمی آورید یا تلاش فراوانی برای سردرنیاوردن می کنید.
2- در مستقل بودن و همچنین میزان تاثیر پذیری نظر مستقل انجمن مسئولین فنی استان تهران از برخی منابع خاص!! هیچ گونه شک و شبه ای وجود ندارد ولی سخن نادرست به این واضحی از شما که دولتی تر از دولتی ها به نظر میرسید کاملا بعید بود. شما به وضوح در رسانه های اجتماعی دامپزشکان و همچنین مطالب خود بر روی پورتال انجمن صنفی استان تهران زاویه دار بودنتان با شورای مرکزی سازمان نظام را نشان داده و بر آن تاکید داشته اید و حتی بسیاری از اوقات با وجود کارهای زیربنایی مناسب نظام مرکز که مورد تمجید سایر انجمن های صنفی و بخش خصوصی قرار گرفته است یا خود را به خواب زده اید و یا آن را زیر سوال برده اید و بعدها همپیمانانتان همان کار را تکرار کرده اند و شما آن را تائید کرده اید (بیمه مسئولیت حرفه ای و اطلاعیه نظام و جامعه) بهتر است به بقیه نپردازیم.
مسلما اختلاف نظر در نحوه تامین منافع اعضاء از اصول بدیهی حرکتهای تیمی می باشد ولی امیدواریم این اختلاف نظرها از سوی اعضاء انجمن صنفی به شما منتقل شده باشد نه نظر شخصی خودتان و دیگران باشد. ولی در خصوص دور از شان بودن برخی سخنان باید عرض کنم که من به شما پیشنهاد میکنم در سازمان دامپزشکی کشور استخدام شوید چرا که شما بهتر از هر کارشناس دولتی در حال فرافکنی و شنا در جهت خلاف جریان آب هستید البته از نظر ما شاید از نظر خودتان و سازمان دامپزشکی کشور مسیر شنای شما کاملا در جهت جریان است.

سازمان نظام دامپزشکی چگونه است که همه افرادی که در جلسه بازنگری شما در جامعه دامپزشکان برگزار شد را در کنار خود داشته است و فقط از نعمت حضور شما محروم بوده است با توجه به اینکه هر دو در یک روز برگزار شده اند. نگاهی به عکسهای منتشر شده هر دو همایش بیاندازید و همچنین تاریخ برگزاری آنها به هر روی منظورتان از وحدت رویه و کنار گذاشتن اختلافات در خصوص اصول اصلی حرفه را فهمیدیم البته تعجب نکردیم چرا که تحلیل رفتار شناسی شما در فضای مجازی دقیقا منطبق بر رفتار واقعیتان می باشد.
همصحبتی با شما تا همینجا کفایت می کند!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۹
0
0
وقتی دعوت نکرده انجمن تهرانو کجا بره....به زور که نمیشه به جلسه رفت
نظر شما
ادامه