کد خبر: ۳۳۳۱۲
http://hakimemehr.ir/files/fa/news/1395/10/12/4840_194.jpg

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی گفت: در جریان کنترل و مبارزه با آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان مرکزی 280 هزار قطعه پرنده در کانون‌های بیماری معدوم‌سازی شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «دکتر محسن شانقی» در جلسه شورای مدیریت بحران استان با بیان اینکه بیش از 50 کشور با موضوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان درگیر هستند، گفت: در کشور ما نیز 9 استان از جمله استان مرکزی با این موضوع مواجه شده‌اند و تاکنون 12 کانون آلوده در شهرستان اراک شناسایی شده که شامل دو کانون روستایی و 10 کانون صنعتی است و در تمامی این واحدها معدوم‌سازی و عملیات مورد نیاز جهت جلوگیری از شیوع انجام شده است.

وی با بیان اینکه این کانون‌ها در حاشیه تالاب میقان اراک بوده‌اند، خرید و فروش طیور زنده را یکی از مشکلات در رابطه با آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان عنوان کرد و افزود: یکی از ریزفاکتورهای مهم در بحث انتقال این ویروس خرید و فروش طیور زنده است. در حال حاضر این اقدام غیرمجاز است و مردم باید از خرید و فروش طیور به صورت زنده اجتناب کنند.

شانقی ادامه داد: 280 هزار قطعه پرنده در این مدت در کانون‌های بیماری معدوم‌سازی شده است. جهت مقابله و جلوگیری از انتقال بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان 894 واحد مرغداری و روستا در مدت یک ماه گذشته مورد پایش قرار گرفته و از 233 واحد نمونه‌برداری شده و هشت هزار و 293 آزمایش روی نمونه ها انجام شده است.

وی عنوان کرد: قرنطینه سیار و ثابت، برقراری شعاع پایش در سطح استان، معدوم‌سازی و تلاش جهت کاهش طیور در اراک از جمله اقدامات جهت کنترل این ویروس بوده است.

شانقی اظهار کرد: 10 نمونه آزمایش روز گذشته در مناطق آلوده انجام شده و تمامی این آزمایش ها منفی بوده و نشان از کنترل این بیماری دارد.

به گزارش ایسنا، مدیرکل جهاد کشاورزی استان مرکزی نیز گفت: جهاد کشاورزی در رابطه با اقدامات لازم جهت پیشگیری از شیوع آنفلوانزا فوق حاد در 12 شهرستان استان همکاری دارد. پیام بهداشتی مورد نیاز به تمامی مرغداری های استان داده شده است.

«علی بابایی» بیان کرد: با توجه به در نظر گرفتن 10 میلیارد تومان برای آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کشور رایزنی‌هایی جهت تخصیص مناسب از این اعتبار به استان مرکزی صورت گرفته و قول‌های مساعدی داده شده است.

وی عنوان کرد: جلسه‌هایی با صاحبان مرغداری‌ها تشکیل و مشکلات و مسائل احصاء و مورد بررسی قرار گرفته است.

مدیرکل جهاد کشاورزی استان مرکزی با تاکید بر اهمیت ذخیره‌سازی مرغ جهت تامین بازار بخصوص برای مصرف عیدانه عنوان کرد: تاکنون سه هزار و 200 تن مرغ در سردخانه استان برای این منظور ذخیره شده است.

وی عنوان کرد: پنج گروه از این اداره کل از ابتدای شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان مرکزی جهت پیگیری وضعیت مرغداری‌ها در شهرستان اراک فعال بوده اند و به صورت دوره‌ای مرغداری‌ها پایش می‌شوند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز با بیان اینکه بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در دیگر کشورها، ایران و نیز استان مرکزی به انسان انتقال نیافته است، گفت: 500 عدد کیف حفاظتی و لوازم بهداشتی در مراکز بهداشت استان توزیع شده است.

«جواد نظری» بیان کرد: داروی اوسلتامی ویر که تنها در اختیار واحدهای درمانی و بیمارستانی است به تعداد 20 هزار کپسول و 50 عدد سوسپانسیون در استان داریم. این دارو تنها برای بیماران مبتلا به آنفلوآنزای بدحال و نیازمند بستری مورد استفاده قرار می‌گیرد و تنها داروی موثر برای آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان که به انسان منتقل یابد شناخته شده است.

وی افزود: این دارو به صورت بی‌رویه تجویز نمی‌شود و تنها در شرایط خاص با تشخیص پزشک تجویز می شود و می تواند از شدت بیماری بکاهد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: واکسن آنفلوآنزا برای تمامی افراد در معرض خطر یا درگیر در ماموریت های آنفلوآنزا تامین شده، اما واکسن موجود در بازار برای سویه جدید انفلوآنزا فوق حاد پرندگان موثر نیست و از دیگر سویه‌های شناخته شده قبل پیشگیری می کند.

نظری عنوان کرد: هفت هزار دز واکسن از ابتدای فصل سرما در استان برای افراد در معرض خطر تزریق شده و دو هزار و 500 دوز نیز در انبار موجود است و با توجه به اینکه این واکسن ها تاریخ مصرف دارند تامین واکسن مورد نیاز با تهران هماهنگ شده است.

وی با بیان اینکه 202 بیمار شدید تنفسی از ابتدای فصل سرما در استان گزارش شده اظهار کرد: از این تعداد 166 بیمار نمونه برداری و برای آزمایش به تهران ارسال شده که 41 مورد با سویه آنفلوآنزا H3N2 مثبت بود و از 262 مورد شبه آنفلوانزا نیز 23 نمونه به آزمایشگاه تهران ارسال شده که هشت نمونه مثبت بود، اما باید توجه داشت این موارد آنفلوآنزا فوق حاد پرندگان نیست.

نظری عنوان کرد: دانشگاه علوم پزشکی اراک ایجاد امکان آزمایش در خصوص آنفلوآنزا در استان مرکزی در سال آتی را در نظر دارد.


نظر شما
ادامه